Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Problem med merkeverksted

Anbefalte innlegg

Jeg skulle bytte registerreim på min Nissan Maxima, (89), og siden uavhengige verksted ville ha ekstremt mye for å bytte, så bestemte jeg meg for å bruke merkeverksted.

De byttet alle reimene og fylte på frostvæske. Da jeg trillet bilen min ut, og kjørte i ca 3 minutter, så røyk varmeapparatet. Det hadde sprekt, og det oste røyk inn i bilen.

Jeg triller tilbake, og innser at jeg må ha ei runde til på verkstedet. Først så mistenker jeg selvsagt verkstedet for å ha dritt seg på leggen, blant annet med å ha fylt for mye væske på kjøleanlegget, men jeg kan jo så klart ikke bevise noe. De mener apparatet var dårlig, og det er fosovidt greit.

Så kommer blemma;

De sier de skal reparere det, det vil koste meg 4500, de fant en leverandør som hadde riktig radiator (heater unit) liggende, og de skulle ordne det neste dag.

De mottar delen, men de finner ut at det er lekk (pakningene), de trenger da nye pakninger, noe som de ikke kunne bestille, de kunne bare bestille hele delen, for 9000 fra Japan.

Jeg sa det var uaktuelt, og ba de skru driten ut igjen, og la meg få kikke på pakningene, og evnt prøve selv.

Jeg spør når det evnt passer å ta den inn på verksted igjen, og de sier en gang i januar. Greit nok.

Jeg skaffer noen pakninger som hadde riktig diameter i forhold til radiatoren.

Kjører bilen på verksted i Januar.

De bruker 1 uke på å finne ut at pakningene ikke passet, det var pakningene i nippelen som skulle festes til radiatoren som ikke var tette. Greit nok, jeg prøver igjen, finner pakninger som passer på rørleggersjappa 50 meter unna, (Synes det er fantastisk nok at de ikke hadde prøvd der først).

Så, etter NOK en uke, så finner de ut at "nei, det var nok no flense eller no som ikke var tett".

Nå begynner jeg å bli skikkelig forbanna,

det har gått 2,5 uker på verksted nå, + de dagene før jul den var på verksted. Har jeg i det hele tatt noen rettigheter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg trodde de skulle skaffe en ny del fra en underleverandør, men det viser seg at de har kjøpt en restaurert sak, ugh.

Ringte de i dag, da hadde de vært oppom leverandøren og fått sveisa og mekka noe. Får håpe at jeg får flaket på veien igjen snart.

Lenke til kommentar
Var denne radiatoren brukt som de skaffet?

At ett verksted ikke reiser bygda rundt i leting etter rett pakning er jo naturlig.

5473613[/snapback]

Det er dessverre akkurat denne mentaliteten som råder hos personellet på de fleste merkeverksteder nå til dags. Hensynet til kunden og service nedprioriteres kraftig , det de fleste tenker på, er rask inntjening og det som gagner verkstedet på kort sikt. De tenker ikke så mye over at de kanskje mister kunder, som heller velger merkenøytrale verksteder. Disse kan i mange tilfeller gjøre jobben billigere enn merkeverkstedet, og siden de ikke er spesialiserte på merker, yter de bedre service og finner løsninger som kundene sparer penger på - det kan for eksempel være å lete bygda rundt etter en pakning.

Lenke til kommentar

Fikk bilen tilbake i dag..

Og jammen meg så er det fortsatt noe feil. Denne mistenker jeg at de ikke har satt alt riktig på plass. For de to viftehullene øverst i midtkonsollen spyr ut iskald luft, mens på sidene, og foran (frontruta) så kommer det kald luft ut.

Tror det blir nok ei runde med verkstedet. Dette suger max.

Lenke til kommentar
Kjører du Opel freddy?

Er friskluftsdyser i midten både på Vectra'n og Kadett'en min, så hørtes kjent ut :)

5492759[/snapback]

hehe, hørtes bra ut :thumbup:

Ser at det lekker bitte litte ifra motoren et sted (ser det på gulvet) men det kan sikkert være en slange eller noe.

Glemte forøvrig å skru igjen korken på kjøleveske kanna slik at 1,5 l rant ut bak fører sete:ohmy: så det i dag :whistle:

Endret av freddy85
Lenke til kommentar

Problemet er at det lekker kald luft flere steder, blant annet ved beina på passasjersiden og førersiden. (Det kommer litt varm luft, men for det meste kald), prøvde å kjøre rundt i en times tid, og bilen blir bare ikke varm, hadde apparatet på full peising, med varmen mot vinduet, men bilen blir bare kaldere og kaldere. Fant ingenting i brukermanualen som tilsier at den skal ha kaldluft fra dysene i dashen, men uansett, så skal varmeapparatet varme opp bilen, ikke gjøre den kaldere :(

Lenke til kommentar

Har ofte irritert meg over haldingar til verkstader.

Hadde litt fuskeproblemer på bilen min. Kjørte den inn og fekk beskjed om at dei skulle fikse det for 7000 kroner. Kom ikkje på tale, så eg kjørte heim igjen, eit par dagar seinare bestemte bilen seg for å bli bra igjen, og no går den nesten like bra som den gjorde. Skal fikse litt treghet sjølv.

Penger er det einaste som står i hovudet på enkelte, og det å ta opp og smøre enkelte delar er heilt uaktuelt når ein ny kan kjøpast og monterast for x antal tusen i utstyrkostnader og arbeid. Alt du kan gjere på eiga hand er penger spart.

Lenke til kommentar

Tror mye av problemet ligger i at de prioriterer Garantisaker først, da får de sikkert fett betalt av Leverandøren, og de "fikser" aldri ting, de bare bytter.

Da blir sånne gamle biler som min nedprioritert og de setter gjerne en lærling til å skru på den.

Jeg kikka godt over bilen, og det er flere deksel som er løse under, det kommer masse kald luft ut gjennom gliper her og der. Og bilen blir ikke varm når jeg kjører rundt i den, blir bare kaldere og kaldere. Så det er jo noe alvorlig galt.

Satser på å plage verkstedet på Tirsdag, de burde ha skaffet en leiebil til meg innen da.

Lenke til kommentar

Skulle gjerne gjort det, problemet er jo at jeg har avtalt en sats. Har gitt de en kjangs til, dersom de låner meg lånebil i mellomtia, og at de gjør en skikkelig jobb.

Men jeg tror jeg skal ligge unna det verkstedet fremover. Lite koselig med iskald bil på vinteren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...