Bogge Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 (endret) Hei! Jeg har en mellomtone som ikke fungerer. Jeg satt å hørte på musikk, så plutselig hører jeg noe hakke lyder i det ene mellomtone elementet. jeg skrudde av forsterkeren og tok ut elementet. Så satte jeg mellomtonen i en intigrert forsterker. Og der kom det ikke noe lyd, men så prøvde jeg å dytte membraen litt innover, og da kommer det lyd, men når jeg slipper membren igjen blir det bare noen hakke lyder så er elementet dødt igjen. Er det noe jeg kan gjøre med elementet selv? eller må det på reparasjon? Et annet spørsmål er! hva kan ha forårsaket dette? mvh Bjørn Aage! Endret 20. januar 2006 av Bogge Lenke til kommentar
Trainman Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 Du har et brudd i spolen i elementet. Du må ha nytt element!! Forvrenging har i 99% av tilfellene skylden for brudd i spolen eller "sprengte" elementer. Ved forvrenging får du klipping av signalet og likespenning gjennom elementet. Dette forårsaker varme som i sin tur brenner av spolen etterhvert. Ta med elementet til Eltek. De har muligens noe du kan bruke som erstatning. Et tips kan være å bytte begge mellomtonene samtidig for å unngå ulik lyd i høyttalerne. Lenke til kommentar
Bogge Skrevet 20. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2006 (endret) ok, men så hvis jeg da kjøper ett nytt mellomtone element. Så kan jeg bare lodde på igjen det nye elementet akkuratt sånn jeg har hatt den mellomtonen jeg har nå da? eller er jeg nødt til å feilsøke osv? hva burde jeg gjøre for å forhindre at det samme skjer med det nye elementet. Endret 20. januar 2006 av Bogge Lenke til kommentar
Knottpøbeln Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 ok, men så hvis jeg da kjøper ett nytt mellomtone element. Så kan jeg bare lodde på igjen det nye elementet akkuratt sånn jeg har hatt den mellomtonen jeg har nå da? eller er jeg nødt til å feilsøke osv? hva burde jeg gjøre for å forhindre at det samme skjer med det nye elementet. 5471641[/snapback] Mest sannsynlig ja! Antagelig har elementet blåst fordi du har spilt for høyt med for liten forsterker! Løsning: Spill lavere, eller kjøp deg større forsterker! Lenke til kommentar
Bogge Skrevet 20. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2006 Jeg spillte ikke noe høyt når det skjedde, så det kan umulig ha skjedd. Bruker en Rotel effekt forsterker på 2x120watt til å dra GX-15 bygge settene fra ljudia. Lenke til kommentar
Trainman Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 Ting skjer. Enkelt og greit. Kan ha fått mange smeller opp gjennom tidene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå