Initium Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 (endret) leser side opp og side ned om hvordan dere ivrige amatører redigerer lys, fargemetning, fargetemp og andre parametre på bildene deres. Men - om man ønsker å bruke bildene rett fra kameraet, litt mer point-and-shoot, vil et kamera som f.eks D50 allikevel gi vesentlig løft i forhold til et kompaktkamera? Grunnen til at jeg spør, er at det jo også tas en bråte familiebilder, selskaper, bursdager, eller når guttungen har kryna i 40 cm nysnø på kjelken sin. Og da er det ofte lite aktuelt å gjøre annet enn å plukke bildet rett ned fra kameaet, sende det til en passe kvalitetsbevisst lab, og beundre resultetet ( ! ) etterpå.. Jeg sitter med en snikende mistanke, om at nettopp dette bruksområdet, passer D50 veldig bra, mens mer avanserte ( les: dyrere modeller ) krever langt mer etterbehandling av bildene ? Eller gjelder dette bare foto, der alt skal bli mest mulig perfekt ; dvs at mer avanserte kameraer vil uansett ta bedre bilder ? Eller bør jeg kjøpe en avansert kompaktmodell istedet, så slipper jeg plage alle med haugesvis med tåpelige spm... ( i denne sammenheng, glem KIT optikken. Jeg kjøper MED denne optikken, men skal benytte en eller to faste linser, med relativt god lysstyrke. ) Initium PS: RFK= rett fra kartongen Endret 21. januar 2006 av Initium Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 Du kan selv velge hvor mye skjerping, fargemetning og kontrast bildet skal ha ut fra kamera. Når jeg tar bilder seriøst er kamera nøytralt innstillt, mens når jeg tar enkle familiebilder bruker jeg gjerne et preset som egner seg til direkte print. Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 En god emnetittel er en tittel som forklarer godt hva innholdet i posten din går ut på. En bruker bør kunne skaffe seg oversikt over hovedinnholdet i posten bare ut fra å lese tittelen. Emnetittelen i denne tråden er ikke god nok, om ikke dette blir endret slik at det er lettere å forstå hva slags informasjon tråden omhandler vil denne bli stengt! Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler. Tråden bryter også med tre-ords-regelen. Bruk -knappen i første post for å endre emnetittelen. (Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Vennligst ikke kommenter dette innlegget, men rapporter gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet.) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå