Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Citrix Metaframe - Windows Terminal Server og klient for Lin

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

vel.. litt vanskelig å forklare da men skal prøve litt da..

på serveren så legger du inn "terminal servern" og den surrer og går for seg.

på en klinet eks. linux som du snakker om så har du et program som du skriver inn ipen, brukernavn og passord til serveren, serven sender kun skjermbildet tilbake til klienten din (som er på en linux maskin i det eks.)

alle tinger som vises på klienten sin skjerm skjer da BARE på serveren. det eneste som skjer på klienten sin maskin er at den kjører et lite program som viser de tingene som kommer ifra serverne.

hmm.. var det noe mere du lurte på?? kan oxo anbefale deg å se på http://www.uk.research.att.com/vnc/ det er for vnc, og siden det er open så har de oxo lagt ut en veldig lang manual for hvordan du kan lage din egen osv..

det finnes oxo en del andre tinger som går under samme katogori som cywing men den fungere på en litt anen måte.

Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet er dette helt standard. Siste jeg undersøkte rundt dette i 2000 en gang fant jeg også firmaer som solgte tynne klienter. Man kunne velge om man ville ha Windows CE eller Linux. Linux tynne klienter ble da solgt med noe mer memory enn CE men hadde en høyere estimert oppetid. Det skal være helt likt om man kjører Windows eller Linux på klienten. Vanlige problemer med alle slike instalasjoenr er jo hvorvidt de applikasjonene du bruker og hvordan du bruker dem egner seg for tynne klienter. Videre er lokal printing en gjenganger når det gjelder problemer.

Lenke til kommentar

Finnes oxo med noe som heter Wnos (eller.no sånt)

Et "os" laget i samarbeid mellom Wyse og Citrix. Jævli bra, booter på den tida skjermen din bruker. Så vidt jeg vet finnes det bare en thin client som selges med det i dag og det er Wyse 1200LE, correct me if I'm wrong. Hvis det er noen folk der ute som driver med innkjøp av thin clients bør de absolutt ofre 4k å kjøpe seg en og teste. De er sinnsykt lettvinne. F.eks, ny firmware kommer. Du setter opp en ftp hvor du legger nye firmware'n på. Hver gang den boksen booter sjekker'n etter ny firmware og oppdaterer seg sjøl i løpet av 20 sek, booter og er ferdig.

Har testa her og det går under 5 sek fra du trykker på på-knappen til du kan logge deg inn på terminal server'n.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-12 23:56, tivolieselet skrev:

vel.. litt vanskelig å forklare da men skal prøve litt da..

på serveren så legger du inn "terminal servern" og den surrer og går for seg.

på en klinet eks. linux som du snakker om så har du et program som du skriver inn ipen, brukernavn og passord til serveren, serven sender kun skjermbildet tilbake til klienten din (som er på en linux maskin i det eks.)

alle tinger som vises på klienten sin skjerm skjer da BARE på serveren. det eneste som skjer på klienten sin maskin er at den kjører et lite program som viser de tingene som kommer ifra serverne.

hmm.. var det noe mere du lurte på?? kan oxo anbefale deg å se på
det er for vnc, og siden det er open så har de oxo lagt ut en veldig lang manual for hvordan du kan lage din egen osv..

det finnes oxo en del andre tinger som går under samme katogori som cywing men den fungere på en litt anen måte.

Kan VNC har multiple connections? Har så vidt testa det en gang for en stund siden og da mener jeg å huske at det var max 1 connection.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...