Gå til innhold

Går prosessoren varm? Maskinen restarter

AK47

Anbefalte innlegg

Jeg gjorde nettopp noe jeg skulle ha gjort for lenge siden. Åpnet dekslet på min rundt to år gammel maskin og fjernet et tykt lag med støv. Spesielt var vifta til cpu'n dekket med støv. Jeg tok den av og fikk fjernet det meste. Jeg har aldri vært særlig borti slikt, men etter noen år med titting her på forumet skjønner jeg at det var litt hvit kjølepasta jeg fikk klint litt rundt omkring. Jeg hadde ikke tilgang til ny kjølepasta og monterte på igjen. Nå trodde jeg maskinen skulle gå bedre og jobbe lettere uten at vifta går for fullt. Problemet nå er at den slår seg av, eller rettere sagt restarter når den jobber tungt. Før jeg fjernet støvet hadde jeg tilsvarende problem, men da ikke så kontant. Da pleide skjermen å fryse seg før den etter hvert, om jeg gadd å vente, restartet.

Med mindre støv ville jeg tro at avkjølingen skulle bli bedre, men kan det være at mangel på kjølepasta reduserer kjøleeffekten? Det var fortsatt litt pasta igjen, men sikkert ikke nok.

Eller kan det være andre ting som forårsaker denne restarten?

Her er spesifikasjonene, om det skulle være behov:

Athlon64 3000+

MSI MS-7010 VIA-K8T800

1024mb PC3200 DDR SDRAM

200 GB Seagate Barracuda 7200.7 ATA (7200 RPM - 2MB cache) +160 SATA(et eller annet)

8x DVD+/-RW brenner (PIONEER DVR-107D)

Ati Radon 9800 XXL GPU/MEM - 392/338 (Pro med XT kjerne)

TV-kort (Medion TV-tuner 7134)

WiFi-LAN (CREATIX 802.11g Wireless Adapter)

PSU Fortron/Source 350W w/NoiseControll

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for svar. Pastaen var bløt og fin da jeg satte vifta på plass igjen. Vurderer å bytte vifte, men for en amatør som meg er det vel best og demontere og ta den med til en databutikk (datakjeden eller hva det het). så jeg får en som passer :D .

Men har dere tro på at dette kan være årsaken til restartingen?

Endret av AK47
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...