pcp160 Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 Hei. Driver å bygger om ene vannkjølingen min, og i den anledning inspiserer jeg tank og slanger/blokker innvendig. Det har vel kjørt i underkant av et år, og lurer litt på om det belegget jeg har i slangene er å annse som normalt? Jeg syns ikke det er så veldig ille, men har ikke noe særlig sammenlikningsgrunnlag. Ikke annet enn min andre vannkjølte pc, der er det ikke noe belegg å se i slangene, men den har ikke gått like lenge heller, samt at slanger ikke er like eksponert for sol/lys på den Vil bare høre deres mening om dette belegget. (Har forøvrig etter råd fra Skrue og andre, bestemt meg for å bare bruke glykol/destilert vann heretter, det som er brukt hittil er noe spesialvæske fra Aquacomputer- "Ac-fluid") Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 Har ikke noe slikt i mine slanger, og de er minst like gamle. Lenke til kommentar
Mogge_ Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 Så du råder folk til å ikke bruke ac fluid, men bare frostveske og destilert vann? Men hvordan blir det da når man skal ha i uv farge=? Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 20. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2006 Mogge_ Postet i dag, 18:48 Så du råder folk til å ikke bruke ac fluid, men bare frostveske og destilert vann? Men hvordan blir det da når man skal ha i uv farge=? Jeg vil ikke gå så langt som å fraråde å bruke det nei, har ikke noe grunnlag for det. Min andre pc har som nevnt ikke noe belegg, og har samme antikorrosjonsguffen på den. Det er vel mange kjemisk mulige forklaringer til hvorfor dette skjer, og jeg vet ikke grunnen. Ser for meg ut som noe fra kobber, det som er i slangene. Hvordan glykol reagerer med uv tilsetning aner jeg ikke noe om, bruker ikke sånt her Lenke til kommentar
Mogge_ Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 Okei...Daså..Da er det jo bare en måte å finne det ut på, og det er å teste det ut...hehe.Men først må jeg få i hus noe av de delene jeg venter på... Lenke til kommentar
Det Dvergiske Kaffebord Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 Jeg har hatt det samme i mine slanger. Jeg bruker også acfluid. Vet ikke om det ødelegger ytelsen, men det ser iallefall ikke pent ut. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 20. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2006 Det Dvergiske Kaffebord Postet i dag, 20:05 Jeg har hatt det samme i mine slanger. Jeg bruker også acfluid. Vet ikke om det ødelegger ytelsen, men det ser iallefall ikke pent ut. Ok det var jo litt interessant da Mr. Kaffebord, kanskje er det noe med denne guffen likevel da. Tror jeg kan si temmelig sikkert at det IKKE går ut over ytelsen slik det er hos meg i alle fall. Grunnen til det er at belegget ikke er i blokkene, men kun på plasten innvedig i slangene. (med forbehold om at jeg natrulig nok ikke har sett inni radiatoren da ) Så da sitter vi igjen med ytelsestapet av større innvendig friksjon i slanger, og det tror jeg for min del er av nokså teoretisk interesse Lenke til kommentar
killerbill Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 Jeg bruker akkurat samme, altså - "Ac-fluid". Har ca 3dl vann og litt sånn der oppi Be litt urolig nå! Ingen som vet om dette skader systemet? Bør jeg bytte med en gang?! Jeg tror selv ikke dette er skadelig, ville ellers microplex sendt dette med en av pakkene sine? ;D Lenke til kommentar
egOIst Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 Det der må jeg si er veldig spesielt synes jeg, jeg har aldi hatt noe lignende i mitt system! Kansje hvis du har mikset en blanding selv (noe du ikke har gjort her, men kansje du kan prøve det??), så har jeg hørt at frostvæske skal hjelpe mot ting som det der... mvh Arne Lenke til kommentar
aspstein Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 Hva slags slanger bruker du? Ser jo nesten ut som det er alger som har begyndt å vokse Lenke til kommentar
Vargtass Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 Demonerte mitt system nå nylig og hadde akkurat de samme belegget inne i slangene. Brukter destilert vann + 10% frostvæske (glykol). Blokkene så ok ut; det var kun slangene som hadde fått dette hvite belegget. mvh r.- Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 21. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2006 aspstein Postet i går, 22:10 Hva slags slanger bruker du? Ser jo nesten ut som det er alger som har begyndt å vokse Bruker disse vanlig "billig"-slangene fra MP, og jeg syns det ser litt ut som sånn belegg man finner i drikkevannsnettet, hummus eller hva det heter... Er kobber/rustbrune prikker. Kan nevnes at deler av mine slanger er utsatt for direkte sollys, men belegget er i hele systemet altså. Men det er ingen grunn til panikk her altså dere andre som bruker samme middel. Jeg er ikke det minst bekymret, da dette belegget KUN er i slanger, ikke i pumpe, ikke i blokker, ikke i tank, og heller ikke i plastbend. Så det er noe som på et eller annet vis reagerer/fester seg i PVC slangene, resten ser helt nytt ut unnvendig Hovedgrunnen til at jeg vil gå over til glykol har ikke med dette belegget å gjøre, men bare at jeg fritt har tilgang til frostvæske på jobben, og syns da det er litt bortkastet og bestille dette "vidundermiddelet" fra MP/Komplett ol. I tillegg har jeg et vist behov for frostsikring Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå