knaill Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 Hei Har fått i oppdrag å sette sammen en PC for en familie. Den skal brukes til kontorarbeid, surfing, litt spilling og diverse programmer. PCen skal ha alt av vanlig tilbehør, altså skjerm, tastatur, mus og høytalere. Den skal være stillegående, og bør helst vare ei stund (dette er ikke familien som oppdaterer seg oftest). Prisen på hele pakken totalt skal være på maks 10 000kr. Dette er tankene jeg har foreløpig: -Dobbeltkjerneprosessor (ingen venting mellom bytte av programmer) -1GB RAM -Mellomklasse skjemkort (skal ikke være noe gamer-pc, går mest i sims2) -Minst 200GB HD (kjekt med mye plass) -19-tommer flatskjem (ikke noe grunn til å kjøpe noe annet) -DVD-leser og brenner -Stilrent og stille kabinett Som dere skjønner har jeg tenkt å bygge en PC som muligens er litt overkill i forhold til dagens bruk, med tanke på at den skal kunne vare lenge. Derfor er det ønskelig med framtidsretta komponenter, som holder en grei ytelse lenge. Jeg ønsker meg forslag, både på enkeltkomponenter og hele oppsett. Lenke til kommentar
Maxila Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 hitachi 250 gb nec 16x dvd brenner amd athlon x2 4200 dette er noen av delene jeg mener du burde ha,men blir kansje litt dyre deler, men hvorfor ikke bare kjøpe vanlig amd athlon. Lenke til kommentar
knaill Skrevet 20. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2006 https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=23998 Dette er det jeg har satt opp så langt. Hvor mye forskjell er det på dobbeltkjerneprosessorene fra AMD? Er det noe vits i å kjøpe x2 4200 i stedet for x2 3800? Det jeg er mest usikker på er hovedkort, her er det viktig å finne et som er stabilt, og vifteløst. Det trenger ikke ha SLI og denslags, men sier ikke nei takk til firewire. Kabinett synes jeg også er vanskelig. Burde jeg ta et med innebygget PSU, eller bør jeg finne PSU selv? Denne PCen kommer ikke til å kreve så mye strøm, så stabilitet, støy og pris vil være de viktigste faktorene her. Valgte Spinpoint-disker foran hitachi-diskene, siden disse er stillere og billigere. Tror neppe brukerne kommer til å merke forskjellen på ytelsen. Lenke til kommentar
Maxila Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=23998 Dette er det jeg har satt opp så langt. Hvor mye forskjell er det på dobbeltkjerneprosessorene fra AMD? Er det noe vits i å kjøpe x2 4200 i stedet for x2 3800? Det jeg er mest usikker på er hovedkort, her er det viktig å finne et som er stabilt, og vifteløst. Det trenger ikke ha SLI og denslags, men sier ikke nei takk til firewire. Kabinett synes jeg også er vanskelig. Burde jeg ta et med innebygget PSU, eller bør jeg finne PSU selv? Denne PCen kommer ikke til å kreve så mye strøm, så stabilitet, støy og pris vil være de viktigste faktorene her. Valgte Spinpoint-disker foran hitachi-diskene, siden disse er stillere og billigere. Tror neppe brukerne kommer til å merke forskjellen på ytelsen. 5470288[/snapback] ville nok heller kjøpt et Logitech Media Keyboard Elite og kansje en logitech mx 510 og 3800 x2 er et bra kjøp Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 X2 4200 blir litt overkill ;p holder med X2 3800 Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 Vel, en dobbelkjerneprosessor fører ikke til null venting mellom bytte av programmer. Fordeling av arbeid må skje i hvert enkelt program. Mitt forslag: CPU: AMD Athlon 64 X2 3800+ 2.0GHz Socket 939 1MB, BOXED m/vifte 2950 kr Hovedkort: EPoX EP-9NPA+ Ultra, nForce4 Ultra,ATX Socket-939,S-ATA,GbLAN,Firewire,PCI-Ex16 879 kr Minne: TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 1024MB Dual Pack Kit w/two matched PC3200 CL2.5 DDRs 899 kr Skjermkort: Sapphire Radeon X1600PRO 256MB DDRII, PCI-Express, Tv-Out, DVI-I, Lite-Retail 1195 kr Strømforsyning: Fortron/Source Strømforsyning ATX 400W Bulk, 120mm Vifte, SATA, 20/24pin 549 kr Kabinett: APLUS Case Qubic, Sort Midi tower (Uten Strømforsyning) 395 kr Harddisk: Western Digital Caviar SE 200GB IDE ATA/100 8MB 7200RPM 795 kr DVD-brenner: Samsung DVD-brenner SH-W162C IDE Black OEM 395 kr Totalt: 8057 kr Du kan velge et billigere hovedkort. Skjerm kommer i tillegg. Lenke til kommentar
knaill Skrevet 21. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2006 Mitt forslag: CPU: AMD Athlon 64 X2 3800+ 2.0GHz Socket 939 1MB, BOXED m/vifte 2950 kr Hovedkort: EPoX EP-9NPA+ Ultra, nForce4 Ultra,ATX Socket-939,S-ATA,GbLAN,Firewire,PCI-Ex16 879 kr Minne: TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 1024MB Dual Pack Kit w/two matched PC3200 CL2.5 DDRs 899 kr Skjermkort: Sapphire Radeon X1600PRO 256MB DDRII, PCI-Express, Tv-Out, DVI-I, Lite-Retail 1195 kr Strømforsyning: Fortron/Source Strømforsyning ATX 400W Bulk, 120mm Vifte, SATA, 20/24pin 549 kr Kabinett: APLUS Case Qubic, Sort Midi tower (Uten Strømforsyning) 395 kr Harddisk: Western Digital Caviar SE 200GB IDE ATA/100 8MB 7200RPM 795 kr DVD-brenner: Samsung DVD-brenner SH-W162C IDE Black OEM 395 kr Totalt: 8057 kr Du kan velge et billigere hovedkort. Skjerm kommer i tillegg. 5472009[/snapback] Dette ser ut som et bra oppsett, men det er likevel noen ting som skurrer litt. Er hovedkortet vifteløst? Det er som sagt et ønske at PCen skal bli relativt stillegående, og da er ikke hissige hovedkortvifter noe å satse på iallefall. Skjermkortet har vifte, såvidt jeg kan se på bildet. Tror det blir å gå for et passivt kjølt skjermkort. Foreløpig ser det ut som jeg går for en 19-tommer LCD fra Samsung når det gjelder skjerm. Har svært gode erfaringer med disse skjermene, og de er relativt prisgunstige. Er likevel usikker på om det er noe vits i å legge i penger for å få 8ms. Tror neppe brukerne av denne vil merke forskjell på 20ms og 8ms responstid. Pivot er noe å tenke på. Den strømforsyninga var et veldig godt forslag, men kabinettet er jeg mer usikker på. Vurderer å gå for Arctic Cooling Silentium T1/T2, siden PCen mest sannsynlig ikke trenger noe mer enn strømforsyninga som følger med disse uansett. Et siste spørsmål: Trenger jeg å kjøpe egen prosessorvifte, eller følger det med en grei en? Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 22. januar 2006 Del Skrevet 22. januar 2006 Viften som følger med prosessoren er veldig god, og kan faktisk brukes til litt overklokking også. Lenke til kommentar
knaill Skrevet 25. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2006 https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=23998 Dette er oppsettet mitt til nå. Måtte gå ned på prosessor for å få budsjettet til å gå opp. Noen som har noe å si til dette oppsettet? Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 Bra oppsett, men hva med hovedkort ? ;P Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 (endret) Hvis du skal ha et billig,stabilt og lydløst hovedkort,så kjøp deg et Gigabyte GA-K8NF-9. Edit.Kjøp heller OCZ 1024MB Premier Dual Channel i stedet for TwinMos. OCZ koster bare 45 kr mer. Mine svigerforeldre bruker de OCZ brikkene på det Gigabyte hovedkortet jeg linket til og den pc'en har vært stabil som et fjell i over et halvt år. Endret 25. januar 2006 av Morten K Lenke til kommentar
Raspeball Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=23998 Dette er oppsettet mitt til nå. Måtte gå ned på prosessor for å få budsjettet til å gå opp. Noen som har noe å si til dette oppsettet? 5494255[/snapback] Hvorfor 3200+? Skulle du ikke ha dobbelkjerne? Lenke til kommentar
knaill Skrevet 25. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2006 https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=23998 Dette er oppsettet mitt til nå. Måtte gå ned på prosessor for å få budsjettet til å gå opp. Noen som har noe å si til dette oppsettet? 5494255[/snapback] Hvorfor 3200+? Skulle du ikke ha dobbelkjerne? 5496037[/snapback] Jo, skulle ha dobbeltkjerne, men som jeg skrev tidligere (og som du siterte meg på) måtte jeg ta en annen og billigere prosessor fordi pga budsjettet. Da ble dobbeltkjerne desverre uaktuelt. Lenke til kommentar
knaill Skrevet 29. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2006 https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=23998 Slik ser handlevogna ut nå, og dette blir vel mer eller mindre det jeg kommer til å gå for. Er det noen som har noen innvendinger, tips eller råd å komme med til dette oppsettet? Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 29. januar 2006 Del Skrevet 29. januar 2006 Greit oppsett det der ja.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå