robiwan Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 Jeg har fått til ansvar å kjøpe inn et nytt kamera til jobben. Kamera har følgende krav spek: -Enkel å bruke, men fortsatt mange funksjoner man kan grave seg ned i etterhvert som kompetansen øker -Utskiftbare linser Hva vi skal bruke kamera til: -Mest utebilder, både av folk og landskap -Portrett bilder til id-kort. -Må ha makro -Hva med blitz Kamera skal i første omgang brukes til bilder på hjemmesiden våres. Og skal brukes av meg pluss et par andre på jobben, jeg har da veldig store hender så det må det kanskje ta hensyn til. Prisen skal ligge mellom 5 000 til 10 000 kroner. Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 Canon 350D med vertikalgrep gjør susen. Prisen burde også være midt i blinken. Men macro? 18-55 objektivet som følger med i kit gir vel ikke rare forstørrelsen 1:4 muligens. Macroobjektiv koster peeng. Fra 2500 og oppover http://www.fotovideo.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=14349 Lenke til kommentar
Elite Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 (endret) Vanskelig å anbefale noe annet enn Nikon D50 eller D70s.The price is right, og produktene er bra. Har selv Canon 350D, men anbefaler ikke den til en med store hender, str. kan lett bli et irritasjonsmoment der.Da må du ha vertikalgrepet ja. Macro får du fra 2200,- , da Sigma 70-300 APO DG MACRO, mye forskjellig å velge mellom her. Blitz har du fra ca.1800. Og husk det er ikke bare FotoVideo som leverer Sigma og ikke alltid er de billigst heller! Sjekket prisene nå og de er faktisk 400,- dyrere på et populært objektiv som Sigma 18-200 DC enn det andre er! Endret 20. januar 2006 av Elite Lenke til kommentar
kawak Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 Ville godt for D50, hvis mulig med med kit-linsa til D70s. Skal det kun brukes til macro, ville jeg heller lagt pengene der. Ville nok ikke kjøpt sigma macroen nevnt over. Er ikke særlig lyssterkt, skarpt ol... Kan utdype mer hvis ønskelig.... Lenke til kommentar
Elite Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 Enig, men man får det man betaler for......desverre. Lenke til kommentar
photoguy Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 (endret) Det er totalt feil at zoom objektiver gir makro, selv om produsentene markedsfører seg med det. Makro er forstørrelse 1:1, ikke 1:2 som de fleste makro zoomene klarer. Jeg vil foreslå 350D med 18-55, og ef-s 60mm makro, pluss evnt batterigrep Skal du ha mye for pengene, se på kit-løsningene til Olympus E-500. DET er mye og bra for pengene! Endret 20. januar 2006 av photoguy Lenke til kommentar
ovrebekk Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 Vil også anbefale et D50-kit. Skal du ha skikkelig makro kan du kjøpe med en Sigma 105mm f2.8 makro. Det objektivet bør og kunne fungere fint til portretter, og koster i overkant av 3000 kr. Objektivet fås forøvrig også til Canon-kameraer. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 Enig i de som anbefaler D50. Hvis du har store hender trenger du vertikalgrep for å holde 350D skikkelig. Da blir prisforskjellen enda større, uten at bildene blir bedre. De 2000 kr kan dere bruke til å kjøpe makro. Ellers skal du ikke stole på skriften på zoomene til Sigma. De kaller nesten alle zoomene sine makro, uten at de er det. Den nye zoomen som kommer i vinter har hederlig nærgrense som gir den en "makro" på 1:2,3. Det er heller ikke makro, men kanskje tilstrekkelig for deres bruk. Hvis dere skal avfotografere id-kort burde det holde. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 21. januar 2006 Del Skrevet 21. januar 2006 Personlig ville jeg valgt et Nikon D50 med 18-55 og et Tamron 90/2,8 Di Macro (ekte makro med 1:1). Da kommer du fortsatt under 10.000, og kan nok også få tak i et minnekort av grei størrelse uten å gå for mye over. Denne makrolinsa er helt rå, og gir veldig skarpe bilder. Den egner seg også ypperlig til portrettbilder da den også kan brukes som en helt normal 90mm. De som har prøvd dette objektivet, roser det opp i skyene. Ulempen er at 18-55 linsa ikke er verdens beste. For de fleste er den bra nok, og hvis den viser begrensninger etterhvert, så kan man da kjøpe en ny. Tamron lager også objektiver til Canon, men et 350D koster fortsatt for mye til at du vil komme under 10.000 med denne kombinasjonen. Er forøvrig enig i det de andre skriver om størrelsen... den blir lett for liten, og mange som prøver det mot andre DSLR, velger det bort pga. nettopp størrrelsen selv om de egentlig hadde bestemt seg for det til å begynne med. Lenke til kommentar
BMP Skrevet 21. januar 2006 Del Skrevet 21. januar 2006 Hei! Husk blitz, du får bestandig bruk for blitz til de bildene du skal ta. Spes til portrett til IDkort. Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 21. januar 2006 Del Skrevet 21. januar 2006 Jeg personlig ville kjøpt Canon 350D, men det kan jo bli et problem for en med store hender for det er ganske lite. Har ikke prøvd det med vertikalgrep, men syns de ser ganske store ut. Du burde vel egentlig dratt i en fotobutikk og spurt om å få prøve å holde de forskjellige kameraene. Lenke til kommentar
Walter Skrevet 21. januar 2006 Del Skrevet 21. januar 2006 For en gangs skyld tror jeg at jeg ville ventet litt og sett hva som skjer i kameraverden om en måned. Ryktene sier at det skal slippes et eller flere nye dSLR fra Canon da... Lenke til kommentar
opsahle Skrevet 21. januar 2006 Del Skrevet 21. januar 2006 Hmm.. siden folk med store hender har problemer med å bruke 350D har da folk med små hender problemer med å bruke D50/D70 ? Velg Canon eller Nikon.. begge har godt med macro objektiver tilgjengelig.. Lenke til kommentar
Doogle Skrevet 21. januar 2006 Del Skrevet 21. januar 2006 Jeg vil tippe at D50 er et godt valg. Med D70 sprenger du raskt budsjettet hvis du skal ha en makrolinse og kanskje en ekstern blitz i tillegg. Begge er godt egnet til folk med litt større hender (men jeg som har relativt små hender klarer fint å håndtere D70s'en min altså ) Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 21. januar 2006 Del Skrevet 21. januar 2006 Har hørt noen rykter om et nytt kamera fra Canon, 3000D. Det skal være billigere enn 350D og skal komme i de nærmeste månedene. Jeg kan ikke bekrefte det Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå