Dinsdale Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 Det har vært endel diskusjon om dvd-formatet vil kunne romme fremtidesn spill til 360. Jeg fant en artikkel som forteller meg at dette ikke er et problem. Den forteller også at Oblivion som "alle" trodde skulle komme på flere dvd`er kun er 900 mb stort. En dl-dvd kan altså romme ca 9 utgaver av Oblivion. Artikkelen Lenke til kommentar
Kadaju Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 Ehmm... Står vel at det er Morrowind som er på 900 mb, ikke Oblivion. Lenke til kommentar
TCi Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 Har ikke hatt mine tvil om at det ikke er nok i det hele tatt. Dagens DVD-format holder absolutt en generasjon til, om ikke alle bestemmer seg for å slutte å lage spill og gå over til CG-filmer. Lenke til kommentar
Dinsdale Skrevet 20. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2006 Ehmm... Står vel at det er Morrowind som er på 900 mb, ikke Oblivion. 5469422[/snapback] Seff . Var litt rask der ja Lenke til kommentar
kilik Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 (endret) Vel, både Halo 2, Rallisport Challenge, Gran Turismo 4 og Metal Gear Solid 2: Substance var på dual-layer DVD (over 4,7 GB). Sistnevnte er faktisk på 7 GB. I følge nForce er PAL-versjonen av PGR3 på 71 x 100 MB pakket. Altså har vi allerede spill som har fyllt opp DVD-en. Selvsagt er dual-layer DVD bra nok for de fleste spill. Gode programmerere klarer det meste innenfor de rammene de har. Det er fortsatt ganske utrolig at alle storspillene til N64 tar 8-32 MB. Med det er jo litt merkelig å satse på det samme mediumet i to generasjoner på rad. Særlig med tanke på at en del spill i forrige generasjon (PS2 og Xbox) også brukte denne plassen nærmest fullt ut. På PS1 var spill på rundt 300 MB standarden. På PS2/Xbox ble 3 GB det vanlige. Dette er altså en økning på 10 ganger på bare en generasjon. Mulig DVD fortsatt er bra nok i 2006, men hva med 2011? Men selvfølgelig, i valget mellom lave kostnader/tidlig lansering (DVD) og høy kapasitet (HD-DVD/Blu-Ray), så skjønner jeg at MS valgte førstnevnte... Endret 20. januar 2006 av kilik Lenke til kommentar
Excelsion Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 (endret) Kilik, du glemmer GC. Luigis Mansion er på 181 MB. GUN er på 548 MB. Zelda Wind Waker er på rundt 250-300. SSX On Tour 1 GB Fight Night Round 2 900 MB Shadow the Hedge Hog 1,1GB faktisk! Paper Mario 2 300 MB! Og Monopoly Party 650MB!!?!?! Det forteller meg iallefall at DVD holder, hvis utviklerene ikke er jævla late. Endret 20. januar 2006 av Excelsion Lenke til kommentar
rulleguru Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 Spill som bruker FMV-sekvenser vil ta en del mer plass, siden videoer i HDoppløsning tar fantastisk stor plass. Grunnen til at GC-spill er såpass små er vel at det stort sett ikke er voice-acting. Lenke til kommentar
kilik Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 (endret) Kilik, du glemmer GC.Luigis Mansion er på 181 MB. GUN er på 548 MB. Zelda Wind Waker er på rundt 250-300. SSX On Tour 1 GB Fight Night Round 2 900 MB Shadow the Hedge Hog 1,1GB faktisk! Paper Mario 2 300 MB! Og Monopoly Party 650MB!!?!?! Det forteller meg iallefall at DVD holder, hvis utviklerene ikke er jævla late. 5469782[/snapback] Vel, Gamecube er faktisk et godt eksempel her. PS2/Xbox har 8-9 GB til rådighet, mens GC har rundt 1.5 GB. Ta Tiger Woods 2003 for eksempel som måtte over på 2 disker på GC. Det betyr at man må skifte disk hvis man skulle loade en bane som er på den andre disken. Tungvindt. Spiderman på GC hadde færre levels enn Xbox-versjonen pga. plassmangler. Det samme gjelder lydkvaliteten i en rekke multiplattformspill. Nintendo er jo vant til å jobbe med svært begrenset plass (N64 f.eks.), så at deres egne eksklusive spill tar lite plass er ikke akkurat overraskende. Ikke at dette er noe stort problem, men kan nok by på noen utfordringer for utviklere med gigantiske verdener, enorme mengder voice acting, surroundlyd og høyoppløslige textures. Jeg kan jo se det positive i det også. Utivklere blir tvunget til å komprimere og optimere for å spare på plass, som igjen fører til mindre loading etc. Også slipper vi spill med utallige FMV-sekvenser... Endret 20. januar 2006 av kilik Lenke til kommentar
d'espresso Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 Jeg trodde at Zelda OoT (stor verden, null voice-acting og rev. grafikk) skulle ta flere Gb.. Men de fikk det inn på 32 Mb.. Jøss.. Tenkt hvor stort det er!! Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6 Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 Men selvfølgelig, i valget mellom lave kostnader/tidlig lansering (DVD) og høy kapasitet (HD-DVD/Blu-Ray), så skjønner jeg at MS valgte førstnevnte... Hovedårsaken til at MS valgte DVD i stedet for HD-DVD var pga. hastigheten. Husker ikke tallene helt, men det var noe som at en DVD hadde mange ganger raskere overføringshastighet, 15 MB/s mot 3 MB/s eller noe sånt. Så hadde de gått for HD-DVD hadde f.eks loadinga i spill blitt kjempelange for det hadde tatt så lang tid å buffre minne. Lenke til kommentar
KongRudi Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 (endret) Det med hastigheten skal teoretisk ikke ha noe å si, ingenting som hindrer en hd-dvd-rom, å lese en dvd like raskt som en dvd-rom. Men hd-dvd ville blitt lest saktere enn vanlig dvd, i samme driven. Det var nok av enten prismessige årsaker, eller at HD-DVD formatet ikke var formalisert ved 360-release, tror jeg. Det var forøvrig ikke Oblivion, det er ett japansk rollespill.. Har jeg lest, men husker ikke hvor. Endret 20. januar 2006 av KongRudi Lenke til kommentar
Bromlexl Skrevet 21. januar 2006 Del Skrevet 21. januar 2006 Vel det jeg tenker mest på er kanskje høyoppløselige texturer og lignende som nok tar stor plass. Avansert fysikk og HDR lighting tar vel også en del plass. Med alle de nye effektene og teknikkene så tror jeg at det vil være grunn til at PS3 kanskje vil vinne denne runden også. Sony er Japansk og Japanerne er veldig glade i CG. Ikka at det skulle være nødvendig med neste genrasjon egentlig. Kvaliteten på lyd og videre tar også plass. Men tror Xbox vil holde med en stund til. men hvem vet hvordan d er om 2år? Lenke til kommentar
thomassit0 Skrevet 21. januar 2006 Del Skrevet 21. januar 2006 de har 2:1 kompresjon mulig har de sagt da, dvs 17GB med en DL plate. det må da være nok. Lenke til kommentar
TCi Skrevet 21. januar 2006 Del Skrevet 21. januar 2006 Spillkode tar ikke stor plass. Det er teksturer, film, og objekter i spillet som tar plass. Samt musikk og lyder. Fysikk tar ikke noe plass, heller ikke HDR osv. det er spillkode og tar minimalt med plass. Som 2mass sier, det finnes kompressjon. GC brukte det flittig. Lenke til kommentar
Bromlexl Skrevet 21. januar 2006 Del Skrevet 21. januar 2006 Spillkode tar ikke stor plass. Det er teksturer, film, og objekter i spillet som tar plass. Samt musikk og lyder. Fysikk tar ikke noe plass, heller ikke HDR osv. det er spillkode og tar minimalt med plass. Som 2mass sier, det finnes kompressjon. GC brukte det flittig. 5474249[/snapback] Jeg vil tro at HDR tar ganske mye plass.....ikke direkte men indirekte. merket det på Lost Coast. Den var svær...... Viss man skal lage HDR i for eksempel photoshop så trenges det mange bilder av samme objektet i forskellig lukkertid. (lysstyrke) så blir disse merget sammen med et Tool i den siste versjonen......Om det også er slik i Spill vet jeg ikke.... Men film, musikk og objekter tar selvsagt størst plass......men 17gb virker jo ganske bra. Lenke til kommentar
arqe88 Skrevet 21. januar 2006 Del Skrevet 21. januar 2006 På en punkt så vil XBOX360 spill kreve kode/kompresjon av teksturer osv for å få plass på en DVD9.. . Kompresjon vil oppenbart kreve Dekompresjon Å dekoding. og dette stjeler CPUsykluser & introduserer en grad av latency Sony PS3 på en annen side bør klare på en på noen år med uten kompresjon kompresjon eller minimum kompresjon derfor minimaliser det CPUgeneralkostnadene Foruten kompresjonsargumentet er det er også en faktum, MERE plass betyr større, bedre i in-game CGI osv som effektiviserer spill svært hvis det brukes godt. Lenke til kommentar
thomassit0 Skrevet 21. januar 2006 Del Skrevet 21. januar 2006 ja det vil jo kreve dekompresjon in-game, men når den har tre 3.2ghz kjerner som kan kjøre to tråder hver tror jeg de klarer å løse det Lenke til kommentar
d'espresso Skrevet 21. januar 2006 Del Skrevet 21. januar 2006 Se på OoT.. Det er stort ikke sant?? Hvor mye plass tok det?? 32 Mb.. Når man har 17 Gb til rådighet burde dette holde i MILEVIS... Lenke til kommentar
arqe88 Skrevet 21. januar 2006 Del Skrevet 21. januar 2006 Produsenter bruker en faktor av 1000 for å måle kapasiten av DVDs og hardisker, PC en annen side bruker en faktor av 1024 (2^10) så dette er hva du får... 8,500,000,000 bytes / (1024^3) = 7.196GB av aktuell kapasitet. Lenke til kommentar
l_o_s_b Skrevet 21. januar 2006 Del Skrevet 21. januar 2006 Viss man skal lage HDR i for eksempel photoshop så trenges det mange bilder av samme objektet i forskellig lukkertid. (lysstyrke) så blir disse merget sammen med et Tool i den siste versjonen......Om det også er slik i Spill vet jeg ikke....Sjekka nokon av dei HDR filene eg hadde og dei tok mellom 1-5mb per stykke. Men eg har ikkje peiling på kor mangen dei trenger i eit spel, eller korlei s det funker. Og eg trur den disken skal holde berre folk programere bra, og uansett kor tungvint er det å byte ein disk etter å ha spelt i 10-20timer? Hadde ikkje noko problem med å bytte disk når eg spelte RE4 på GC, er spelet bra nok tilgir eg det for disk bytting. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå