aeiopop Skrevet 12. september 2002 Del Skrevet 12. september 2002 Jeg har satt opp to maskiner til å dele en nextgentel linje. den ene har to nettverkskort, en til routeren og en til maskin nummer to. maskin nummer to får tildelt en lokal ip(192.168.0.xxx), men maskin nummer en har 10.0.0.2 jeg spiller online på msn zone og har åpnet portene i routeren både for zone.com, samt de portene som trengs til det spillet jeg spiller. maskin nummer 1 får jeg spilt med, men ikke nummer 2. Noen som vet hvorfor? Og jeg lurer også på; hvis jeg hadde brukt en HUB, ville begge maskinene fått adresse på 10.0.0 nettet? Lenke til kommentar
[^FLeX^] Skrevet 12. september 2002 Del Skrevet 12. september 2002 Det er greit at du har fått åpnet routeren for spesiell trafikk, men når du har 2 nettkort i en maskin så vil den også fungere som en router og da må du åpne porter i den også. Dette kan også føre til konflikt da din maskin allerede bruker de portene. Routeren fra NGT har innebygt DHCP, dvs at hvis du skaffer en HUB (billig switch er å anbefale) så vil begge maskinene få en 10.0.0.* adresse, og høyst sannsynlig så vil zone.com og spillene fungere også, såfremt du ikke har satt portforward til kun den maskin som har 10.0.0.2. Skjønte du noe av dette? :smile: EDIT: glemte ta bort quote _________________ -- Vennlig hilsen Christian Hedström [ Denne Melding var redigert av: [^FLeX^] på 2002-09-12 12:47 ] Lenke til kommentar
aeiopop Skrevet 12. september 2002 Forfatter Del Skrevet 12. september 2002 Ja det skjønte jeg. Men hvordan skal jeg konfigurere routeren til å akseptere innkommende til begge maskinene. Har kjøpt en hub må. Begge maskinene har fått adresse fra routeren. men nå får ingen av dem spille på zone. jeg får heller ikke delt filer. sannsynligvis(garantert) er innstillingene på routeren feil nå. Jeg har lagt in ip filtere for begge maskinene, men i NAT er det bare for den ene. Det går ikke an å legge inn de samme portene flere ganger. Hva gjør jeg da? ps. maskinene kan heller ikke pinge hverandre. bare routeren [ Denne Melding var redigert av: aeiopop på 2002-09-12 13:31 ] Lenke til kommentar
[^FLeX^] Skrevet 12. september 2002 Del Skrevet 12. september 2002 Når du setter opp ip filter for en tjeneste så kan du ikke rette den mot kun en maskin men mot hele nettet innenfor routeren, f.eks 0.0.0.0 som jeg tror blir riktig. De tjenestene er vel ikke en servertjeneste? For man kan bare tildele en maskin i nettverket bak routeren en servertjeneste (f.eks ftp eller http) Men portforward og ipfilter må være satt opp for alle (0.0.0.0) innenfor routeren. At maskinene ikke får pinget hverandre hørtes litt rart ut. Om begge har fått IP fra routeren. Disse skrittene bruker man for å teste nettet. 1. Ping localhost 2. Ping lokal IP 3. Ping gateway (router) 4. Ping ekstern IP ps. Kan fungere å sette opp statisk IP, subnetmask, gateway, DNS (DNS må man vel sette opp uansett med NGT). Lenke til kommentar
aeiopop Skrevet 12. september 2002 Forfatter Del Skrevet 12. september 2002 men hva gjør jeg i NAT? Lenke til kommentar
aeiopop Skrevet 12. september 2002 Forfatter Del Skrevet 12. september 2002 ok, nå har jeg satt ip filter til 0.0.0.0 da virker det med den ene maskinen igjen. den andre får fortsatt ikke spilt. det er den maskinen som har oppføringer i NAT som virker. Lenke til kommentar
[^FLeX^] Skrevet 12. september 2002 Del Skrevet 12. september 2002 Du har input og output filter, har du ikke? (må sjekke nærmere når jeg kommer hjem, sitter nå på jobben). Føler at jeg må inn og se på routeren, men jeg kan tenke meg 2 ting. 1. Prøve uten ip filter 2. output filter med 0.0.0.0 både internt og eksternt. Lenke til kommentar
[^FLeX^] Skrevet 12. september 2002 Del Skrevet 12. september 2002 hmm.. Hvor er slettfunksjonen når jeg prøver å endre meldingen? [ Denne Melding var redigert av: [^FLeX^] på 2002-09-12 15:02 ] Lenke til kommentar
argon264 Skrevet 12. september 2002 Del Skrevet 12. september 2002 Routeren din veit ikke hvordan den skal få tak i 192.168.x.x nettet ditt. Du må sette opp maskinen med to nettverkskort til å dele internettkoblingen. Hvis du trenger portforwarding inn til maskinen på 192.168 må du nesten sette opp forwarding/NAT på den med to nettkort. Det enkleste vil jo være å skaffe seg en switch og la begge maskinene få IP fra routeren. Lenke til kommentar
aeiopop Skrevet 12. september 2002 Forfatter Del Skrevet 12. september 2002 flex, hvis du gidder å sjekke dette når du kommer hjem så hadde det vært kjempebra Lenke til kommentar
aeiopop Skrevet 12. september 2002 Forfatter Del Skrevet 12. september 2002 flex, hvis du gidder å sjekke dette når du kommer hjem så hadde det vært kjempebra Lenke til kommentar
[^FLeX^] Skrevet 12. september 2002 Del Skrevet 12. september 2002 Okej.. jeg prøver igjen: For det første kom jeg å tenke på om du bruker WinXP med firewall aktivert eller annen firewall, hvis du har det bør du skru av den, det kan være grunnen til at du ikke får pinget maskinene i nettverket. Jeg håper egentlig at det skal løse det meste. Når det gjelder IP filter, sett opp output filter (trenger vel bare output tror jeg), Enabled og Forward = Yes, source og destination med IP 0.0.0.0, TCP og UDP på hver sin oppføring, No compare, Source port = 0, Equal, og porten du skal frem til på Destination port. Du skal ikke trenge å sette opp NAT hvis jeg har skjønt det riktig, det er mer ment for servertjenester, hvis du f.eks skal hoste en ftp og routeren skal vite hvilken maskin(IP) på det interne nettverket som hoster ftp-serveren. Rett meg hvis jeg har feil her, men hvis begge maskiner skal bruke en tjeneste så kan det ikke være satt opp i NAT, da det bare støtter en IP å portforwarde til. Forresten: Hvordan spill er det du skal spille? Hmm.. lurer på om dette er til noen hjelp, men min største ledetråd er nok firewall casen.. hvis du nå har en.. husk at det ikke er alltid du vet om den er aktivert i XP. Men at du ikke får pinget hverandres maskiner tyder på en firewall, og da kan det godt hende at den ikke slipper ut alt heller. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå