Gå til innhold

[Solved] Linux på min mors gamle PC..?

Anbefalte innlegg

Min mor har en gammel PC:

- Pentium II 300MHz

- 64MB RAM

- 6GB disk

- 56K modem

Denne kjører i dag Windows 98 SE (*grøss*). Den er ikke oppdatert med de aller siste (siste gamle må jeg vel kanskje si, for Microsoft lager vel ikke patcher til Win98 lenger?), men siden hu bare er på internet en skjelden gang via modem for å betale regninger i nettbanken, så har jeg ikke orka å gjøre noe. Blir den kompromitert så er det heller ikke den største skaden i verden. MEN; den er jo så forbanna treg i tillegg... og det er jo ikke noe nytt med litt eldre hardware og Windows.

Så nå har jeg fått den fine ideen at det kanskje hadde vært lurt å installere Linux på den. Det eneste hu skal gjøre er jo tross alt bare å surfe til nettbanken (postbanken.no) og betale noen regninger. Så da trenger jeg noen tips om hvilken(e) distro som kan egne seg for en slik gammel maskin. Den må også støtte dialup på en enkel pek og klikk måte så min mor kan komme seg på internett lettest mulig.

Selv har jeg vurdert to distribusjoner: Ubunut 5.10 eller Arch Linux 0.7.1.

Forslag?

Update: En annen ting jeg også kom på. Hun fikk et Panasonic DMC-FX7 til jul. Det hadde jo vært konge om hun enkelt kunne koble det til maskinen og laste bildene over til data'n. Har aldri koblet til et kamera til Linux så der er jeg ganske newbie. gphoto2 er kanskje programmet jeg søker? Er kameraet støttet i Linux?

Endret av Joffer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et kjapt søk på google fortalte meg at DMC-FX7 visstnok kan bruke både ptp og usb mass storage, så ja, det er støttet.

Jeg har alltid likt gtkam, men det er jo en personlig preferanse.

Det eneste jeg tenker litt på, er om modemet er et såkalt winmodem eller ikke, men jeg har aldri brukt modem i GNU/Linux, så der kan sikkert noen andre gi deg bedre råd enn jeg kan.

Lenke til kommentar

Jeg ville valgt Ubuntu, dog med RAMen på den maskina ville jeg nok installert Xfce i steden for / alternativt til Gnome. Gnome har en tendens for å være en tungt grafisk brukergrensesnitt og krever oftest mer RAM enn Xfce.

Hvis modemet er et winmodem kan det være et problem som JonJ er inne på.

Lenke til kommentar

Det kan være en liten mulighet for at jeg kan sette inn 128MB RAM, men det vet jeg ikke før jeg får maskinen hjem. Det er jo også PC66 RAM, så hvorvidt det funker greit med PC100/PC133 er usikkert. Det er en slik brikke jeg skal ha liggendes et sted (må lete godt nå tror jeg). Angående modem så må jeg også sjekke maskinen. Tror det er/støtter Hayes om det er noe som heter det. SYnes å huske det stod noe slikt i Device Manager.

XFCE var i mine tanker når jeg skrev :) Om det er mulig med Linux med 64MB RAM så er nok det eneste brukendes alternativ. *box osv blir for nerdete og vanskelig for min mor.

Men dersom jeg er heldig og finner noe mer RAM til maskina, så ville dere anbefalt Ubuntu altså?

Lenke til kommentar
Men dersom jeg er heldig og finner noe mer RAM til maskina, så ville dere anbefalt Ubuntu altså?

5469668[/snapback]

Som jeg sa...

Selv om du bruker XFCE så vil problemet ditt være nettleser, du har bare 64mb. Maskinen vil nok bli like treig (etter min mening treigere) som Windows 98. Hvis du greier å øke til 128 så vil nok ting gå litt bedre.

5469690[/snapback]

Ja, jeg har planer om å prøve å få inn litt mer RAM. Så la oss anta at jeg klarer å få 128-196MB RAM i maskinen. Er da Ubuntu linux distro'n for en ikke-datakyndig mor? Det er vel kanskje det?

Lenke til kommentar
Det kan være en liten mulighet for at jeg kan sette inn 128MB RAM, men det vet jeg ikke før jeg får maskinen hjem. Det er jo også PC66 RAM, så hvorvidt det funker greit med PC100/PC133 er usikkert. Det er en slik brikke jeg skal ha liggendes et sted (må lete godt nå tror jeg). Angående modem så må jeg også sjekke maskinen. Tror det er/støtter Hayes om det er noe som heter det. SYnes å huske det stod noe slikt i Device Manager.

XFCE var i mine tanker når jeg skrev :) Om det er mulig med Linux med 64MB RAM så er nok det eneste brukendes alternativ. *box osv blir for nerdete og vanskelig for min mor.

5469668[/snapback]

Det går helt fint å bruke "for raskt" minne (SDRAM).

Lenke til kommentar

Da satser jeg på at jeg har en DIMM brikke til overs et sted og får inn 128-196MB RAM, og installerer Ubuntu :) Så får jeg sjekke hastigheten og resursbruken på Gnome og eventuelt bytte til XFCE 4.2 :)

Da "lukker" jeg denne tråden med [solved] i topic.

Takk alle sammen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...