Gå til innhold

Utvide minne til Dell server (LØST)

Anbefalte innlegg

Har en Dell Poweredge 2850 server med 2gb ram (2x1gb brikker), den har 6 slotter og ettersom den har litt for stor database for 2gb ram så kunne jeg tenke meg mer minne.

Problemet er at jeg er lite lysten på å kjøpe minne fra Dell ettersom de tar 5000kr for 2gb minne. Mao, vanvittig overpriset, kunne tenke meg å få tak i minnet litt billigere... ;)

Minnet jeg leter etter er ddr2 pc3200 ecc/reg cl3* single rank

Har sett på komplett og funnet dette:

Corsair DDR2 PC3200 1024MB ECC/REG 128Meg x 4, "Low Profile"

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=306116&cks=PRL

Det ser ut til å være det jeg leter, men er litt usikker på kompatibilitet og evt om det er noen andre steder enn komplett som har denne typen minne...

Hvis jeg bruker minnekonfiguratoren til crucial/corsair så får jeg ikke opp noe av det minnet som komplett har inne, til en annen modell så fant jeg noe "sertifisert" minne, men det kostet dobbelt så mye som minne med samme spesifiksasjoner uten sertifisertingen fra samme produsent... Begynner å lure på om det egentlig er samme minne også...

Har kjøpt noe "usertifisert" minne til en dell server tidligere med stort hell og lurer på om det er noen andre med erfaringer på dette området.

Er egentlig litt usikker på hvor mye minne jeg burde gå til innkjøp av og i såfall, hvilken konfigurasjon...

Har ikke funnet noen 2gb cl3 pc3200 ecc/reg brikker og det føles litt teit ut å gå for 4x1gb brikker, da er det jo ikke mulig å oppgradere til mer minne senere...

Har vurdert å kjøpe følgende:

2x1gb

4x1gb

2x2gb

Så, jeg litt råd og tanker rundt dette spørsmålet hadde vært fint.

*Er ikke 100% sikker på at jeg trenger cl3 minne, det kan være at cl4 holder. Det skulle ikke forundre meg om brikkene som er i er cl3, men at cl4 vil fungere, men gi litt lavere minne-ytelse. (Noe som mer minne vil mer enn oppveie...)

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har en Dell Poweredge 2850 server med 2gb ram (2x1gb brikker), den har 6 slotter og ettersom den har litt for stor database for 2gb ram så kunne jeg tenke meg mer minne.

Problemet er at jeg er lite lysten på å kjøpe minne fra Dell ettersom de tar 5000kr for 2gb minne. Mao, vanvittig overpriset, kunne tenke meg å få tak i minnet litt billigere... ;)

Minnet jeg leter etter er ddr2 pc3200 ecc/reg cl3* single rank

Har sett på komplett og funnet dette:

Corsair DDR2 PC3200 1024MB ECC/REG 128Meg x 4, "Low Profile"

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=306116&cks=PRL

Det ser ut til å være det jeg leter, men er litt usikker på kompatibilitet og evt om det er noen andre steder enn komplett som har denne typen minne...

Hvis jeg bruker minnekonfiguratoren til crucial/corsair så får jeg ikke opp noe av det minnet som komplett har inne, til en annen modell så fant jeg noe "sertifisert" minne, men det kostet dobbelt så mye som minne med samme spesifiksasjoner uten sertifisertingen fra samme produsent... Begynner å lure på om det egentlig er samme minne også...

Har kjøpt noe "usertifisert" minne til en dell server tidligere med stort hell og lurer på om det er noen andre med erfaringer på dette området.

Er egentlig litt usikker på hvor mye minne jeg burde gå til innkjøp av og i såfall, hvilken konfigurasjon...

Har ikke funnet noen 2gb cl3 pc3200 ecc/reg brikker og det føles litt teit ut å gå for 4x1gb brikker, da er det jo ikke mulig å oppgradere til mer minne senere...

Har vurdert å kjøpe følgende:

2x1gb

4x1gb

2x2gb

Så, jeg litt råd og tanker rundt dette spørsmålet hadde vært fint.

*Er ikke 100% sikker på at jeg trenger cl3 minne, det kan være at cl4 holder. Det skulle ikke forundre meg om brikkene som er i er cl3, men at cl4 vil fungere, men gi litt lavere minne-ytelse. (Noe som mer minne vil mer enn oppveie...)

5468125[/snapback]

Om du skal ha "uorginalt" minne og serveren er en produksjons server så ville jeg gått for f.eks kingston eller andre minne leverandører som kan garantere at du får riktig minne. Prisene som dell opererer med på websiden er noe helt annet en hva du vil få om du ringer og har en grei avtale. Bare ring og si det som det er at du ikke har mulighet for å betale den summen Dell skal ha på websidene.

Jeg kjøpte akkurat masse HP minne brikker og i utgangspunktet var HP 40% dyrere en Kingston. Jeg endte opp med å betale ca 5% under kingston.

En annen sak er at om du bestiller fra f.eks komplett som bedriftskunde har du ingen angrerett om brikken ikke fungerer. I værste fall blir du sittendes med en brikke som du ikke kan bruke.

Bestiller du derimot som privat kunde har du jo full angrerett og da kan du bare bestille noen forskjellige kit fra Komplett og teste de ut, og når du har bestemt det for et kit kan du sende de andre i retur.

Og til slutt prismessig tror jeg du vil komme best ut med 1gb brikker.

Lenke til kommentar

gå på www.mamoz.no

trykk på minneguiden (eller noe slikt)

fant 1 GB brikker til 1500 kr eks mva

2 GB brikker koster 3000 kr eks mva...

dette er kingston brikker, men de er designet (passer) til poweredge 2850

du velger DELL som produsent og velger servers.. så skriver du inn Poweredge 2850 i tekstfeltet under.. da finner du disse!

lykke til!

Så KAN du jo ringe Dell og si at du finner annet minne på nettet som passer og si hva det koster.. så kan du se om de kan matce, eller nesten matche i hvert fall, denne prisen...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Sjekka med dell, deres beste tilbud var på ca 2x3798,- ink mva

Kjøpte istedet disse fra norek:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=308493&view=detailed

2x2612,- ink mva

Så, det ble altså 7596,- vs 5225,- mao, 2371,- spart... dessuten pleier norek å være vesentlig billigere enn dell på frakt...

(Minnebrikkene jeg endte opp med å kjøpe var 2gb pc3200 ecc/reg cl3 dual rank, serveren kan ha ett par med dual rank minnebrikker og 2 par med single rank minnebrikker, så det var liten grunn til å kjøpe 2gb single rank brikker som er dobbelt så dyre..)

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar

Husk nå for all del at prisen fra Dell inkluderer service og support. Ikke regn med at Komplett/Norek kan ordne nye brikker på noen timers varsel når behovet melder seg.

Om du benytter minne fra en annen leverandør vil ikke Dell ha support på disse, og i verste fall kan du risikere at du mister support på resten av maskinen også.

Du får selvsagt 1 GB brikker til PE2850 til konkurransedyktgig pris fra Dell, om du tar kontakt med en selger.

edit> Min pris fra Dell i dag gir meg 2 x 1 GB (single rank) kit for PE28xx til godt under 3000,- eks mva. Altså en go' dæsj under forhandlerpris fra Norek. Brikkene fra Dell selges forresten vanligvis i kit på 2 brikker, er du sikker på at prisen du fikk fra Dell var på bare èn brikke?

Endret av deviant
Lenke til kommentar
Du får selvsagt 1 GB brikker til PE2850 til rundt 2.000, (+mva) - fra Dell, om du tar kontakt med en selger.

Det stemmer nok, men du får 2gb brikker til samme pris hvis du kjøper dem fra norek.

Maskinen har bronze support, mao respons innen 24 timer...

Ihvertfall i USA så kan du ikke miste support på en pc selv om du putter i minne fra en annen leverandør (det er en dom på det fra 1970 tallet, husker ikke bestemt når)... Tipper det er likt i Norge. Dette forutsetter jo selvfølgelig at man ikke putter i feil type minnebrikker e.l. Det er samme hva vanlig at man installerer ram fra Dell selv.

Serveren klarer seg uten disse minnebrikkene og jeg har noen tilsvarende brikker i en annen server som jeg kan bruke i mellomtida hvis det blir noe problem. (Har en server til overs som bruker samme type minne - det er billigere enn å kjøpe 4 timers support fra Dell som ellers hadde vært nødvendig)

Har vært borti at Dell brukte 5 forsøk på å fikse en server uten å klare det.. :p Vi fikk da en ny server med mye bedre spesifikasjoner, og det er etter det at jeg tenkte som så at det er bedre med en server til overs enn kjapp support tid, det er ikke alltid de får fikset det som de skal samme hva... :p

Lenke til kommentar
Det stemmer nok, men du får 2gb brikker til samme pris hvis du kjøper dem fra norek.

Ah, la ikke merke til at det var 2 GB brikker hos Norek. Har ikke sjekket dagens priser på 2 GB kit, men betalte vel 8.000,- for 2 x 2 GB (dual rank) sist jeg bestilte slikt, for over et halvt år siden.

Maskinen har bronze support, mao respons innen 24 timer...

I så fall betyr vel supporten mindre for deg, ettersom du har valgt Next Business Day (ikke 24 timer, rapportere du et problem etter klokken 14:00 på en fredag får du ikke deler før tidligst mandag).

Ihvertfall i USA så kan du ikke miste support på en pc selv om du putter i minne fra en annen leverandør (det er en dom på det fra 1970 tallet, husker ikke bestemt når)... Tipper det er likt i Norge. Dette forutsetter jo selvfølgelig at man ikke putter i feil type minnebrikker e.l. Det er samme hva vanlig at man installerer ram fra Dell selv.

Dell pleier ikke å være vanskelige på dette, men det er forskjell på PC og server. Det står klart i avtalen at garanti og support brytes dersom serveren blir åpnet av ikke-sertifisert personell, eller det installeres ikke-sertifiserte komponenter. Andre leverandører kan være mer strikse på dette, eksempelvis HP/Compaq.

Hva salg til forbrukere angår kommer kjøpsloven til anvendelse, slik at situasjonen blir anerledes.

Endret av deviant
Lenke til kommentar

Har bestillt ram fra Dell tidligere og måttet installere den selv, jeg har også feilsøkt og rotet rundt oppi en Dell server med en kundebehandler på tråden, så det jeg sa stemmer ihvertfall med Dell sin praksis.

Har såvidt sett på priser fra HP/Compaq og IBM og ble ikke direkte imponert over prisnivået. Dell har gode priser på servere, men høye priser på RAM og support.

Som sagt, når supporten fra Dell koster såpass at hvis du har 2-3 servere så lønner det seg å kjøpe en ekstra som cold spare, så gjør jeg heller det ;)

Det kan jo også skje at de ikke får til å fikse serveren, evt at de bruker 5 forsøk... 5 forsøk â 4 timer = 20 timer før de finner ut at serveren ikke fungerer...

(3 defekte hovedkort, 2 sett med defekte ram brikker - evt så byttet de feil deler - ikke godt å si egentlig - det funket ikke)

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...