Gå til innhold

Hvilket filter for å få ønsket effekt?

Anbefalte innlegg

Er litt nybegynner på området og litt ukjent om hva en viss bildeeffekt heter, så ble litt vanskelig å søke rundt i forumet da etter om noen hadde spilt samme spm før.

Effekten jeg er ute etter, er den himmeleffekten, som gjør at himmelen er mørk ytterst i kantene og fader inn (trenger ikke informasjon om noen ikke liker den nei).

Regner med det er et filter som trengs for å få til dette? UV-filter?

Isåfall, av typen billig, hvilket kan jeg satse på for å få denne effekten?

Har et Canon 350D med standardobjektivet. Har ennu ikke $$$ nok til nytt objektiv, så foreløpig ikke så mye vits om tips til nytt objektiv også.

Håper folk forstod meg, og kanskje evt peise ut et bilde som viser effekten, så kan jeg bekrefte det ;)

Håper jeg ikke er så altfor mye på bærtur her nu.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Er nok et polariseringsfilter du mener. Gjør himmelen blåere, og mer dramatisk. Også fint til bilder ved sjøen, og gjennom vinduer, ettersom det fjerner reflekser. (Men ikke fra metall)

Tipset for dette er å kjøpe det på ebay, hvor det blir vesentlig billigere enn her i Norge. Alternativt kan du skrive en mail til de på foto.no/bruktmarked som selger filtre. Er et par stykker som kjøper billig på ebay, og så vidreselger her i Norge. Som regel ligger det da fremdeles på halv pris av butikkpris. Mulig du ikke får de aller beste proff-filtrene, men det er helt uvesentlig når du bruker det objektivet du har.

Lenke til kommentar
Er nok et polariseringsfilter du mener. Gjør himmelen blåere, og mer dramatisk. Også fint til bilder ved sjøen, og gjennom vinduer, ettersom det fjerner reflekser. (Men ikke fra metall)

5518686[/snapback]

Det er ikke spesielt lett å bruke et Polarseringsfilter på 350d med kit objektivet. Siden frontelementet roterer, både ved fokusering og ved zooming. Det vil bli så mye slit og bruke et polaringseringsfilter, at det lureste nok vil være å vente med dette til man har fått råd til et bedre objektiv.

ps. Denne tråden er foresten feilpostet og hører til i forumet for; Objektiver, filter og Blitzer

Endret av modin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...