Gå til innhold

Ny installasjon av xp stopper opp *LØST*

Anbefalte innlegg

Maskinen

Gammel IBM Aptiva jeg tenkte å oppgradere med et hk jeg tok fra fadern da jeg oppgraderte hans maskin, sitter en 700mhz pentium på det.

Hdd IBM Quantum bigfoot ettellerannet 4 GB.

CD-ROM'en er en 8år gammel 24x.

Bruker den som en liten "server" i nettverket hjemme for å mellomlagre dokumenter og denslags.

Har nå prøvd flere ganger og instalasjonen stopper hele tiden opp etter 8 %.

Dette er etter du har valgt hvor du vil innstalere, altså helt i begynnelsen av installasjonen.

Kommer med melding opp at en fil ble feil kopiert, prøv på nytt, hopp over eller avslutt.

Det er sporadisk hvilken fil den stopper opp på, har skjedd bare 2 ganger at det var samme fila den stoppet opp på.

Har prøvd en annen xp plate men det samme skjer, platene ser som nye ut.

Prøv på nytt fungerer ikke, den leser ikke fra cd'en engang når jeg prøver det.

Hopp over virker, men det fortsetter bare til neste og neste og neste, helt til det skjer en eller annen feil (kommer med blåskjerm) og eneste mulighet er reset.

Har formatert og kjørt scandisk, ingen feil på disken.

Prøvde å legge plata på disken og da skjedde det noe rart, de første filene gikk raskt og med normalt tempo, men etter noen sekunder gikk det tregere og tregere, ca. 1 fil i sekundet.

What ??

Gav uansett opp å legge plata på disken siden xcopy ikke ville fungere i dos.

Noen forslag ?

I de gammle w98 dager var det jo bare å legge en mappe på disken (husker ikke lengre hva den het) også installere derfra, er det ikke mulig med xp ?

Endret av AsconaB
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er "systemkrav" til windows xp:

Computer/processor

Pc med en 233 MHz-processor eller højere kræves. 300 MHz-processor til Intel Pentium/Celeron-gruppen, AMD K6/Athlon/Duron-gruppen eller en kompatibel processor anbefales.

• Hukommelse

128 MB RAM eller mere anbefales. (Minimumkrav er 64 MB, som kan begrænse ydeevnen og visse funktioner).

• Harddisk

1,5 GB ledig diskplads kræves. (Forbruget af diskplads afhænger af konfigurationen. Specialinstallationer bruger måske mere eller mindre diskplads).

• Drev

Cd-rom- eller dvd-rom-drev.

• Skærm

Super VGA-skærm og skærmkort, der understøtter en opløsning på 800 x 600 eller højere.

Du opplyser ikke noe om hvor mye minne computeren har, men ellers så ligger du jo innenfor grensene.

Det første jeg ville teste, var CD drevet. Prøv å sette i et annet. Det er gammelt, og det er ikke sikkert at det leser ordentlig mere.

Hvis dette ikke er tilfelle, så er det nok mulig du skal opdatere BIOS.

Det er også mulig at den gamle harddisken er "for" gammel, eller at det er noe annet av hardwaren som er.

Men jeg ville nok prøvd å teste med et annet CD drev i første omgang.

Hilsen tukols

Lenke til kommentar

256 mb ram, kan være en rambrikke som ikke er helt god ja.

XP var instalert på maskinen før jeg byttet hk, så cd-rom'en fungerte ivertfall sist jeg instalerte det, men selvsagt ikke med det hk.

Formaterte før jeg byttet hk.

Før sto det en 200mhz pentium mmx i.

Skal prøve å skifte på rammen først.

Hvis ikke får jeg prøve en annen cd-rom.

Takker for innspill

Endret av AsconaB
Lenke til kommentar

Er enig i det med rammene. Har også opplevd det samme. Har noen av filene vært : hal filer? Det er jo typisk hvis det er rammene. Ellers kjør memtest på dem.

IBM er også temmelig "kresen" på ram. Det er bestemt ikke alle ram den vil godta. Så kast ikke rammene hvis det er dem. Test dem først i annen maskin.

Hilsen tukols

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...