smurfine Skrevet 19. januar 2006 Del Skrevet 19. januar 2006 Har en windows small business server som det var installert exchange 2003 på. Snakket med en jeg kjenner som er it-sjef og han sa at man trenger et ganske heftig backupprogram for å ta backup av exchangeserveren. Den innebygde backup utilitien som ligger i serveren kom garantert ikke til å funke mot exchange. Stemmer dette? Er snakk om en bitteliten bedrift på 4 personer som gjerne vil ha exchange installert fordi det lå inne i serveren, men de kommer ikke til å betale noe ekstra hvis det er snakk om det. Dermed har jeg et bra argument hvis det er snakk om en del penger til et backupprogram. Han it-fyren snakka om en 12-15000 kroner med alt man trenger. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 (endret) Jepp du må nok ha et skikkelig program for å ta backup av en exchange server. Du må også passe på at du har en antivirus som er laget for exchange server, men de fleste AV program for servere har det og da snakker jeg ikke om Norton Antivirus for desktopmaskiner. Men Ps-Data har Veritas Backup Exec 10d for kroner 4546.- og den er for SBS.... Edit: Lagt til link... Endret 20. januar 2006 av Slettet-t8fn5F Lenke til kommentar
roac Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 Snakket med en jeg kjenner som er it-sjef og han sa at man trenger et ganske heftig backupprogram for å ta backup av exchangeserveren. 5467854[/snapback] Er det ikke NTBackup som følger med i Small Business Server? Den fungerer da helt fint til å ta backup/restore av exchange. Det er i hvert fall det verktøyet som brukes i modul 12 av Microsoft sitt eget kurs på Exchange Server, Implementing and Managing Microsoft Exchange Server 2003. Lenke til kommentar
smurfine Skrevet 22. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2006 Du tenker ikke på windows NT small business server da? Dette er kun windows small business server 2003. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 22. januar 2006 Del Skrevet 22. januar 2006 Du får ikke exchange 2003 inn på den nt sbs... Lenke til kommentar
lohelle Skrevet 22. januar 2006 Del Skrevet 22. januar 2006 om det er small business server 2003 så støtter jo den VSS (volume shadow copy) gjennom "ntbackup", så da bør faktisk det innebygde backup-programmet duge! selv så kjører jeg bare metal backup om natten på et par småkunder der det ikke gjør noe at server har litt nedetid midt på natten.. KAN kjøre image fra windows også, men er ofte tryggere å kjøre med exchange stoppet... Men med VSS på windows server 2003 (eller SBS 2003) og Exchange 2003 så skal vel backup være greitt! Lenke til kommentar
roac Skrevet 22. januar 2006 Del Skrevet 22. januar 2006 om det er small business server 2003 så støtter jo den VSS (volume shadow copy) gjennom "ntbackup", så da bør faktisk det innebygde backup-programmet duge! selv så kjører jeg bare metal backup om natten på et par småkunder der det ikke gjør noe at server har litt nedetid midt på natten.. KAN kjøre image fra windows også, men er ofte tryggere å kjøre med exchange stoppet... Men med VSS på windows server 2003 (eller SBS 2003) og Exchange 2003 så skal vel backup være greitt! 5481361[/snapback] Nettopp mitt poeng. Det er tydeligvis ikke mange som starter ntbackup rett fra komandolinja, programmet heter jo det samme i alle versjoner fra NT 4.0 eller tidligere og helt fram til Windows Server 2003. Og, det programmet duger i aller høyeste grad til backup i mindre miljøer, som f eks Small Business Server. Det å selge inn BackupExec for å få tatt backup av exhange på SBS mener jeg personlig grenser til å lure kunden, da det er noe han overhodet ikke har behov for. Det hadde vært mye bedre å gi kunden en halv dag med opplæring i backup/restore. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå