Gå til innhold

Nybegynner med sort hvitt bilde


togr

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

takker for det danno_o. ser det er mange fine bilder her inne av solnedgang og naturbilder. Men det er jo tatt med bedre kamera enn det jeg har nå. vil jeg kunne ta så bra og fine bilder med mitt kamera (sony cybershot w15) eller må jeg ha noe som er mye bedre f.eks Speilrefleks kamera. takker for svar

Lenke til kommentar
takker for det danno_o. ser det er mange fine bilder her inne av solnedgang og naturbilder. Men det er jo tatt med bedre kamera enn det jeg har nå. vil jeg kunne ta så bra og fine bilder med mitt kamera (sony cybershot w15) eller må jeg ha noe som er mye bedre f.eks Speilrefleks kamera. takker for svar

5538043[/snapback]

Hjelper ikke med bra utstyr hvis en ikke kan fotografere. I de fleste tilfeller er det fotografen - ikke utstyret - som er avgjørende for om et bilde blir bra eller ikke. Selvsagt hjelper det på med bra utstyr også, men det er ikke noe som er et must. Bildet du har lagt ved her, er helt ordinært i mine øyne - verken bra eller dårlig. Men ta imot råd og lær av andre. Har du interesse for fotografering er du godt på vei til å bli en god fotograf... :thumbup:

Endret av sentimental
Lenke til kommentar

Mange starter med slike motiver, og det er en grei måte å starte på det. Med dslr kunne du fått uvurderlig erfaring i bruk av manuell fokus. Det har du dog ikke. Likevel er det greit utført, og bør inspirere deg til å fortsett dypere inn i materien. Velkommen til Bildekritikken. Du slapp inn med æren i behold

Lenke til kommentar

Jeg synes det var over gjennomsnittet, og likte godt at du har venstre del lys mot mørk bakgrunn, og øvre høyre del mørk mot lys bakgrunn. Akkurat som Rembrandt gjorde det :)

Det som trekker ned er den skarpe svarte "kladden" i øvre høyre hjørne. Hva er det - støv? Den burde vært visket vekk.

 

Og så rammen da - som etter min mening er helt unødvendig...

Det virker som om slike rammer er på moten her. Er dette en plugin eller et trykk-på-knappen-verktøy - siden så mange bruker svart/hvit/svart ramme? Eller bruker dere den klassiske select/stroke-metoden?

Lenke til kommentar
Og så rammen da - som etter min mening er helt unødvendig...

Det virker som om slike rammer er på moten her. Er dette en plugin eller et trykk-på-knappen-verktøy - siden så mange bruker svart/hvit/svart ramme? Eller bruker dere den klassiske select/stroke-metoden?

5538501[/snapback]

Du kan nok ha rett i at ikke alle rammer er like pene, og at noen overdriver. Men jeg synes ikke du skal kritisere rammer generelt, når dette helt klart er smak og behag... Dessuten var ikke dette den verste rammen jeg har sett... Personlig mener jeg at en ramme kan fremheve motivet dersom det blir brukt riktig.

 

Vet ikke hvordan andre gjør det, selv benytter jeg som regel enten;

 

1) 2 x canvas size, hvitt/svart, eller

 

2) Select all, select-modify-border, så canvas-size til slutt...

 

Tror de fleste bare bruker canvas-size...

Lenke til kommentar

Det er klart det er smak og behag - det er jo det dette forumet handler om. Poenget er vel at man skal si hva man liker og ikke liker ved et bilde?

En ramme er greit nok så lenge den er enten diskret, eller tydelig er ment å være en del av bildet. Denne ramma var akkurat den samme som veldig mange andre bruker her på forumet, tykk svart med en hvit tynn stripe i - og etter min smak er dette altså kun med på å distrahere, og ta vekk fokus på selve bildet, som jeg altså syntes var bra. En tynn svart ramme her ville etter min mening fungert mye bedre, hvis man absolutt skal ha en ramme da..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...