Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bil uten Servostyring

Rob3rt

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, servostyring gjør at det er mye lettere å dreie på rattet. Dette vil du merke spesielt når bilen står i ro. F.eks. når du skal lukeparkere er det veldig hendig med servo, da du gjerne må svinge frem og tilbake en del ganger. Under vanlig kjøring er det ikke så ille uten servo.

En positiv ting med biler uten servo, er at du trener arm-musklaturen mens du kjører :smile:

Lenke til kommentar

Jeg kjører til daglig en bil uten servo.

Det er helt ok det, så lenge du har litt fart på bilen. Du har også mer følelse på styringa en med en dårlig servo. Dog en bra servo er enda bedre en uten.

Skal du derimot lukeparkere, er det pes. Du må dra ganske hardt i rattet, og vri hjulene mauelt.

Har du en servo, vrir den hjulene for deg.

Ved "sportslig" kjøring, og kjøring i litt høye hastigheter, er det en fordel å ha god følelse med veien. Noen nyere biler har derfor en variabel servo, som gjør styringen fingerlett når du lukeparkerer, i tillegg til at du får god følelse med veien i høy hastighet.(mindre servo-hjelp)

Lenke til kommentar
Quote:

Robkvi skrev (2002-09-12 09:22):

Hvordan er det å kjøre en bil uten servostyring ?

Vil det bare si at den er tyngre på rattet eller ?

Skal kanskje kjøpe en slik bil

Må reise et stykke for å prøve den og ønsker derfor å vite hvordan servostyring egentlig virker og hvorfor servostyring er bra ?

De er tyngre ja, Men var ikke den prisen på den bilen litt stiv, Er nesten det samme som eg betalte for mitt fremkomst middel helt ny. :razz:
Lenke til kommentar

Rart det står at den bilen ikke har servostyring, jeg kjenner en som har en slik 93 modell civic, men i sedan utgave. Det er en DXi, altså det laveste man får av utstyrsnivå. Den har servostyring..

Ellers gjør du et knallkjøp skaffer du deg en slik bil, den er billig i drift, har gode kjøreegenskaper siden den har uavh. oppheng ( double wishbone ) motoren er rask og smidig, girkassen er presis og fast. Dette er egenskaper jeg finner igjen på den DXi modellen jeg snakker om, selv om den har gått 210.000 km siden 93` her i Bergen.

Vanlig vedlikehold som står i service manal er viktig for bilens levetid. Bytte av olje osv er svært viktig, dette kødder man ikke med. Potten skiftes vanligvis hvert 6 år i bergen, grunnet at vi kjører i saltlake hele vinteren..

Eneste jeg kan utsette på den Hondaen er at låsen på den ene siden begynner å bli litt slitt, men det er sikkert fordi en kar har prøvd å dirke den opp ( merker ) Har også funnet lett overflate rust oppunder skjermene, ikke noe alvorlig men det bør kontrolleres så det ikke blir høl om 6år.

Prisen på en slik 93` civic ligger på rundt 60-80 tusen, avh. av kjørelengde, ustyrsnivå etc etc... lett inne på bilsider hva gjennomsnittet ligger på.

=)

Lenke til kommentar

Hadde en ny Lsi i -93. Bra bil, det eneste jeg ikke likte var motorkarakteristikken på lav, jevn fart (ca 50), som når man kjører i kø. Da var den ganske rykkete, akkurat som gamle forgassermotorer som er dårlig justert. Men verkstedet sa "det skulle værra sånn". Det er ulemper med såkalte bensingjerrige motorer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...