Rob3rt Skrevet 12. september 2002 Del Skrevet 12. september 2002 Hvordan er det å kjøre en bil uten servostyring ? Vil det bare si at den er tyngre på rattet eller ? Skal kanskje kjøpe en slik bil http://www.finn.no/finn/car/new/prospect?pdc=1031814962848&id=2070893 Må reise et stykke for å prøve den og ønsker derfor å vite hvordan servostyring egentlig virker og hvorfor servostyring er bra ? Lenke til kommentar
BigWhig Skrevet 12. september 2002 Del Skrevet 12. september 2002 Ja, servostyring gjør at det er mye lettere å dreie på rattet. Dette vil du merke spesielt når bilen står i ro. F.eks. når du skal lukeparkere er det veldig hendig med servo, da du gjerne må svinge frem og tilbake en del ganger. Under vanlig kjøring er det ikke så ille uten servo. En positiv ting med biler uten servo, er at du trener arm-musklaturen mens du kjører :smile: Lenke til kommentar
Stratos Skrevet 12. september 2002 Del Skrevet 12. september 2002 Jeg kjører til daglig en bil uten servo. Det er helt ok det, så lenge du har litt fart på bilen. Du har også mer følelse på styringa en med en dårlig servo. Dog en bra servo er enda bedre en uten. Skal du derimot lukeparkere, er det pes. Du må dra ganske hardt i rattet, og vri hjulene mauelt. Har du en servo, vrir den hjulene for deg. Ved "sportslig" kjøring, og kjøring i litt høye hastigheter, er det en fordel å ha god følelse med veien. Noen nyere biler har derfor en variabel servo, som gjør styringen fingerlett når du lukeparkerer, i tillegg til at du får god følelse med veien i høy hastighet.(mindre servo-hjelp) Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 12. september 2002 Del Skrevet 12. september 2002 Quote: Robkvi skrev (2002-09-12 09:22):Hvordan er det å kjøre en bil uten servostyring ? Vil det bare si at den er tyngre på rattet eller ?Skal kanskje kjøpe en slik bil http://www.finn.no/finn/car/new/prospect?pdc=1031814962848&id=2070893 Må reise et stykke for å prøve den og ønsker derfor å vite hvordan servostyring egentlig virker og hvorfor servostyring er bra ? De er tyngre ja, Men var ikke den prisen på den bilen litt stiv, Er nesten det samme som eg betalte for mitt fremkomst middel helt ny. :razz: Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 12. september 2002 Del Skrevet 12. september 2002 Rart det står at den bilen ikke har servostyring, jeg kjenner en som har en slik 93 modell civic, men i sedan utgave. Det er en DXi, altså det laveste man får av utstyrsnivå. Den har servostyring.. Ellers gjør du et knallkjøp skaffer du deg en slik bil, den er billig i drift, har gode kjøreegenskaper siden den har uavh. oppheng ( double wishbone ) motoren er rask og smidig, girkassen er presis og fast. Dette er egenskaper jeg finner igjen på den DXi modellen jeg snakker om, selv om den har gått 210.000 km siden 93` her i Bergen. Vanlig vedlikehold som står i service manal er viktig for bilens levetid. Bytte av olje osv er svært viktig, dette kødder man ikke med. Potten skiftes vanligvis hvert 6 år i bergen, grunnet at vi kjører i saltlake hele vinteren.. Eneste jeg kan utsette på den Hondaen er at låsen på den ene siden begynner å bli litt slitt, men det er sikkert fordi en kar har prøvd å dirke den opp ( merker ) Har også funnet lett overflate rust oppunder skjermene, ikke noe alvorlig men det bør kontrolleres så det ikke blir høl om 6år. Prisen på en slik 93` civic ligger på rundt 60-80 tusen, avh. av kjørelengde, ustyrsnivå etc etc... lett inne på bilsider hva gjennomsnittet ligger på. =) Lenke til kommentar
Rob3rt Skrevet 12. september 2002 Forfatter Del Skrevet 12. september 2002 Jeg tror jeg skal kjøpe en slik brukt til 50 000. Den har gått 144 000 km. Hvilken farge har du på din bil Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 12. september 2002 Del Skrevet 12. september 2002 En kurrant pris! Men iallfall, få den på en NAF test så får du vite absolutt ALT som er gale Farge: Mørkerød. Lenke til kommentar
Jimmy Pop Skrevet 12. september 2002 Del Skrevet 12. september 2002 Quote: Hondaen skrev (2002-09-12 17:17):Men iallfall, få den på en NAF test så får du vite absolutt ALT som er gale :smile: Ja, det er det lureste... Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 12. september 2002 Del Skrevet 12. september 2002 Hadde en ny Lsi i -93. Bra bil, det eneste jeg ikke likte var motorkarakteristikken på lav, jevn fart (ca 50), som når man kjører i kø. Da var den ganske rykkete, akkurat som gamle forgassermotorer som er dårlig justert. Men verkstedet sa "det skulle værra sånn". Det er ulemper med såkalte bensingjerrige motorer. Lenke til kommentar
CFD Skrevet 14. september 2002 Del Skrevet 14. september 2002 La meg si at du må vri som en galning på rattet. Øvelseskjørte i en sånn bil. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 14. september 2002 Del Skrevet 14. september 2002 Quote: CFD skrev (2002-09-14 10:49):La meg si at du må vri som en galning på rattet.Øvelseskjørte i en sånn bil. Går fint det. Var ikke mangen biler med servo når eg tok lappen. Lenke til kommentar
John Abrahamsen Skrevet 14. september 2002 Del Skrevet 14. september 2002 Servo er for kjerringer, ikke no problem og kjøre uten. Klarer du ikke det burde du pumpe jern :wink:. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 14. september 2002 Del Skrevet 14. september 2002 Quote: MrA| skrev (2002-09-14 12:10):Servo er for kjerringer, ikke no problem og kjøre uten. Klarer du ikke det burde du pumpe jern :wink:. Eg klare fint å kjøre uten servo og uten å pumpe jern, Men har jo servo på min nye bil. (får du ny p4 på garantien)Les sig Lenke til kommentar
tunefish Skrevet 14. september 2002 Del Skrevet 14. september 2002 Og jeg klarer fint å kjøre med servo og samtidig pumpe jern. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 14. september 2002 Del Skrevet 14. september 2002 Quote: tunefish skrev (2002-09-14 15:03):Og jeg klarer fint å kjøre med servo og samtidig pumpe jern. Vennligs forklar hvordan. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå