Pysj`n Skrevet 12. september 2002 Del Skrevet 12. september 2002 Jeg har nå installert Redhat 7.2. Jeg har fått adsloppkoblingen min (telia, samme systemet som telenor) til å fungerer på den. Men så vil jeg at windowsmaskinene som er på nettverket også skal komme på internett. Men dns fungerer ikke på den. Hvis jeg skriver http://www.vg.no så finner den ikke siden, men hvis jeg skriver ip adressen til http://www.vg.no så fungerer det. Er det noe jeg har glemt å konfigurere på linuxmaskinen? I fra windowsmaskinen får jeg fint til å pinge dns serverne til telia som jeg bruker, og som er innstilt på windows maskinen. Det jeg har gjort på linuxboxen er å legge til windowsmaskinen i ip_chains (ipchains -A -s 192.168.0.2/24 -j -MASQ) Noe mer jeg trenger å konfigurere? Mvh Pysj`n Lenke til kommentar
Bateau Skrevet 12. september 2002 Del Skrevet 12. september 2002 jeg har da Red Hat 7.3... jeg skulle også delt internetten min. jeg har satt opp linjen men jeg vet ikke hvor jeg skal gå etter det... for å si det sånn... jeg har null peiling på linux fra før.. så det blir en nøye forklaring hvis jeg får hjelp fra noen Mvh Mats Lenke til kommentar
Pysj`n Skrevet 12. september 2002 Forfatter Del Skrevet 12. september 2002 Da er vi to. Eller det fungerer jo sånn halvveis til meg, bare dns som ikek fungerer på klientene. Har skrevet ut en del dokumenter som jeg skal teste ikveld. Poster link til de dokumentene hvis de fungerer. Mvh Pysj`n Lenke til kommentar
Sir_Arcus Skrevet 12. september 2002 Del Skrevet 12. september 2002 Hei Hadde samme problem som deg når jeg satt opp en w2k boks som internet deler. Min løsning på problemet (får pinget IP og ikke DNS) var at DNS serveren på min maskin hadde definert seg selg til og være DNS root. Jeg satt på en forwarding til telenor sine DNS-servere og alt fungerte perfekt. Håper dette kan hjelpe dere. henrik edit: trykkleifer [ Denne Melding var redigert av: Sir_Arcus på 2002-09-12 12:30 ] Lenke til kommentar
Pysj`n Skrevet 12. september 2002 Forfatter Del Skrevet 12. september 2002 Quote: Den 2002-09-12 12:26, Sir_Arcus skrev:HeiHadde samme problem som deg når jeg satt opp en w2k boks som onternet deler. Min løsning på problemet (får pinget IP og ikke DNS) var at DNS serveren på min maskin hadde definert deg selg til og være DNS root. Jeg satt på en forwarding til telenor sine DNS-servere og aøt fungerte perfekt. Håper dette kan hjelpe dere.henrik Men det som er så merkelig i mitt tilfelle er at jeg får pinget mine dns servere fra klientene. Men jeg får liksom ikke noe svar når jeg pinger http://www.vg.no f.eks. Har satt opp dns serverne i tcpip instillngene på klientene. Mvh Pysj`n Lenke til kommentar
Os|r|s Skrevet 12. september 2002 Del Skrevet 12. september 2002 Hadde samma problemet på RedHat 7.3 selv.. ClarkConnect ble min redning... nå kjører jeg apache,sql,php samt internettdeling på boxen min :smile: Lenke til kommentar
Pysj`n Skrevet 13. september 2002 Forfatter Del Skrevet 13. september 2002 La inn Clarkconnect jeg også nå. Skal teste det når jeg er ferdig på jobb idag. Poster resultatet her da. Pysj`n Lenke til kommentar
ahrain Skrevet 22. september 2002 Del Skrevet 22. september 2002 Hei, dette høres ut som et DNS problem. Du har to muligheter 1. Du kan sette opp ip og dns manuelt på windows maskinene (klientene). 2. Du setter opp en dhcpd server på servern din. I config filen til dhcpd skriver du inn dns serverne til din ISP, slik at dette blir automatisk delt ut til klientmaskinene. Mvh ahrain (Glenn R. Brekke) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå