Mathiasman Skrevet 19. januar 2006 Del Skrevet 19. januar 2006 (endret) Er det en fordel å ha raid0? Har hørt det, og så må man da ha to identiske harddisker? Lurer på om jeg da skal ha to av denne: https://prisguiden.no/product.php?product_id=28581 Og så lurer jeg på det med disker. C, D, E, osv. På Min datamaskin. Jeg lurer på om jeg skal dele opp i en for Windows, en for spill, en for programmer, en for temp-filer og en for pagefile(Hørte det var OK). Men må man da ha egne HDD'er til hver av partisjonene? Eller kan man dele opp en disk? Og kan man da ha raid0? Ser resten av oppsettet bra ut? https://prisguiden.no/vis_handlevogn.php?waggon_id=22983 Tror jeg kanskje skal bytte ut PSU'en, forslag? Men samme prisklasse, stille og over 400W. Jeg skal bestille fra netshop.no(Alt utenom Lian Li kabinettet). Skal du kommentere oppsettet så sier du hva jeg kan bytte PSU'en med! Ikke noe annet! Ellers kan du være så snill å hjelpe meg med on-topic. Takker for alle svar! Endret 19. januar 2006 av Mathias89 Lenke til kommentar
Mathiasman Skrevet 20. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2006 Svar noen? Trenger svar ettersom jeg skal kjøpe ny PC. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 (endret) Har selv dårlig erfaring med RAID, men hvis du er trygg på hvordan det funker så er det bra nok. Mitt problem var at jeg hadde 2 120 GB disker i raid, og når PCen kræsjet og jeg måtte formatere, så forsvant alt jeg hadde i alle partisjonene. Men hadde jeg vist hva jeg skulle gjøre for å beholde raid oppsettet så hadde det nok funket. Men holder meg til vanlige harddisker, og er fornøyd med det. Det er enkelt å dele opp i C: D: E: osv, men det er veldig viktig at du tar første deling under innstallasjonen av Windows. Sett en partisjon til 15-20 GB, og innstaller Windows på denne, da kan du enkelt dele opp den resterende delen i flere partisjoner senere. Men husk at hvis du deler opp en partisjon, så forsvinner alt i begge, derfor må du dele disken før du innstallerer Windows, slik at du ikke minster det igjen. Hvis du skal ha kabinettet fra Microplex, så kjøp med Mist PSUen derifra, det er en meget meget bra og stille strømforsyvning. Har ikke hørt noen som har klaget på den. Den yter 500W, men det er ekte Watt, ikke "Elkjøp" Watt. EDIT: Ellers så var det ett meget bra oppsett, selv om CPUen kanskje blir litt svak for skjermkortet. Husk at X2 3800+ ikke er lik den vanlige 3800+, som er lik x2 4600+. Den du har satt opp er lik som 2 stk 3200+ CPUer. Se heller om du får en Opteron for 939, de yter meget bra for prisen, samt at de klokker noe jævlig. Og du har valgt riktig CPU kjøler, det er kanskje den beste med luft som er å få kjøpt. Samt så er den også helt stille. Endret 20. januar 2006 av AndersT2 Lenke til kommentar
Mathiasman Skrevet 20. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2006 (endret) Tips på Opteron da? EDIT: Som passer til resten av oppsettet. Endret 20. januar 2006 av Mathias89 Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 Opteron 170 er den billigste med dobbeltkjerne støtte. Har samme Hz som den du valgte men er dyrere. For en dobbelt kjerne ville jeg minimum ha valgt en X2 4400+ eller Opteron 175. Hvis jeg var deg så ville jeg heller ha valgt en enkelt kjerne CPU, lagt til ca 200,- på den du har i dag og valg en 4000+ Den har 400 MHz mer enn den du valgte og mer cache. Men alt kommer jo ann på hva du skal bruke den til. Siden du har valgt skjermkortet som du har, så er nok spilling en del av det. Og da er 4000+ ett mye mye bedre valg en X2 3800+. Husk at de fleste spill i dag bruker kun en kjerne når det brukes. Kun ett par spill som enda støtter dobbelt kjerne. Og 7800 GT kortet blir litt for kraftig for X2 3800+, men passer meget bra med 4000+. Har selv 3800+ og 2x7800 GT i SLI, og merker at CPU er med på å hindre litt i ytelsen. Regner med å kjøpe en X2 4800+ til sommeren da den sikkert har havnet rundt 5000-6000 i pris Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 Og så lurer jeg på det med disker. C, D, E, osv. På Min datamaskin. Jeg lurer på om jeg skal dele opp i en for Windows, en for spill, en for programmer, en for temp-filer og en for pagefile(Hørte det var OK). Men må man da ha egne HDD'er til hver av partisjonene? Eller kan man dele opp en disk? Og kan man da ha raid0?5467037[/snapback] Du kan partisjonere som du vil både med og uten Raid0. Men jeg anbefaler uansett ikke å partisjonere så voldsomt. Etter en tid er det lett for at den ene partisjonen blir full mens du har plass på andre. Endring av partisjonsstørrelser er risikabelt med tanke på dataene dine, mens det blir fort uoversiktlig og rotete om du må flytte over ting fra en partisjon til en annen for å få plass. Det er heller ikke noe ytelsemessig å hente på partisjonering. Tvert i mot kan det faktisk redusere ytelsen at du tvinger lesearmen til å gjøre nesten fullt utslag når den skal jobbe med to partisjoner hele tiden. Dette gir dårlig søketid og dermed dårlig ytelse. Hvis alt ligger på en partisjon vil dataene ligge fortettet ut mot ytterkanten av disken der både transferrate er høyest og søketiden blir lav. Jeg ville satt av 1 passe stor (husk å ta høyde for litt ekstra) partisjon til C: og latt OS, programmer, spill, pagefile og nedlastingsmappe ligge. Angående pagefile så ville jeg satt denne til fast størrelse for å unngå defragmentering, og helst laget den litt liten om du har mye minne (f.eks 1-2GiB). Da tvinger du windows til å bruke lite av disken og desto mer av minnet. Minne er som vanlig vanvittig mye raskere enn harddisken så dette vil virke positivt på ytelsen. Om du bør bruke Raid0 eller ikke er opp til deg og din risikovurdering. Hvis du har et godt system for å ta backup slik at du ikke taper noe nevneverdig om den ene disken skulle ryke (og dermed alle dataene på begge harddiskene går tapt) så synes jeg det er helt greit med Raid0. Hvis du ikke har gode backup-rutiner så anbefaler jeg på det sterkeste å gjøre noe med det og ikke bruke Raid0. Da vil jeg anbefale å ha alle orginalfilene på D: (hele disk 2) og ha en mappe som heter "backup" på E: (Den andre partisjonen på disken som du har Windows på). Kopier jevnlig alle viktige og egenproduserte filer fra D: til E:\backup. De viktigste filene er de som er uerstattelige som bilder fra digitalkameraet, ting du har skrevet selv, tegnet, og på andre måter laget selv. Hvis du har dette på disker med Raid0 og den ene disken ryker så mister du alle filene. Derfor er det viktig å unngå Raid0 om du ikke har andre måter å ta jevnlig backup på. Hvis du har veldig få egenproduserte filer og ikke trenger å oppdatere de så ofte så kan DVD-plater være et alternativ, men ved store mengder filer eller hyppig behov for backup så blir det fort både for tidkrevende og kostbart å brenne bunker med DVD-plater. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå