Gå til innhold

Nintendo Wii (Revolution) Informasjonstråd!


Snorre

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Når den skal kunne kjøre GC-spill uten software-emulering sier det seg selv at den ikke kan være særlig forskjellig arkitekturmessig.

Ja, siden Pentium 4 kan kjøre programmer som ble laget for 386, så er ikke P4 særlig forskjellig... :D

 

Du var vel en varm tilhenger av Intels MHz-myte kanskje? Du mente at AMD tok feil da de påstod at klokkehastighet ikke kunne brukes til å måle ytelsen på forskjellige prosessorer av samme arkitektur (AMD og Intel) opp mot hverandre?

 

At Wii bruker samme arkitektur som GC betyr ikke at den ikke kan ha langt bedre ytelse.

Lenke til kommentar

Vel, GC-spill er laget for en helt spesifikk CPU, GPU og en spesifikk mengde minne. Dette er langt mer spesifikt enn at et program er x86-kompatibelt. Det betyr at ikke bare CPU-en, men hele systemet må være bakoverkompatibelt. Min teori er at Wii-ens CPU og GPU klokkes ned til GC-nivå når den skal kjøre GC-spill.

 

Som jeg har sagt tidligere kan selvsagt ikke MHz brukes som ytelsesmål på to forskjellige arkitekturer. Men 729 MHz, uansett hvilken arkitektur som ligger bak, er ingen kraftpakke. Jeg tør påstå at Wii er toppen 2-3 ganger kraftigere enn GC. Men nå har jeg spekulert nok over ufullstendige specs... Jeg antar at de endelige, detaljerte specsene dukker opp rundt lansering (til tross for at Nintendo selv skjuler dem).

Endret av kilik
Lenke til kommentar
Vel, GC-spill er laget for en helt spesifikk CPU, GPU og en spesifikk mengde minne. Dette er langt mer spesifikt enn at et program er x86-kompatibelt. Det betyr at ikke bare CPU-en, men hele systemet må være bakoverkompatibelt. Min teori er at Wii-ens CPU og GPU klokkes ned til GC-nivå når den skal kjøre GC-spill.

 

Som jeg har sagt tidligere kan selvsagt ikke MHz brukes som ytelsesmål på to forskjellige arkitekturer. Men 729 MHz, uansett hvilken arkitektur som ligger bak, er ingen kraftpakke. Jeg tør påstå at Wii er toppen 2-3 ganger kraftigere enn GC. Men nå har jeg spekulert nok over ufullstendige specs... Jeg antar at de endelige, detaljerte specsene dukker opp rundt lansering (til tross for at Nintendo selv skjuler dem).

7152753[/snapback]

Det tror jeg muligens har blitt nevnt i en artikkel for ikke så altfor lenge siden. Broadway er bakoverkompatibel pga. arkitekturen er i bunn og grunn lik ja, så GC-kode kan kjøres på den uten videre koding.

 

Det er nettopp det Nintendo selv har sagt i snart 2 år nå, 2-3 ganger Gamecube. Med en langt større mengde RAM, vil utviklere kunne gjøre ting som GC ikke kunne pga. den hadde for lite RAM til f.eks. diverse mapping teknologier. Noen utviklere klarte dette derimot, men det var sjeldent.

Endret av TCi
Lenke til kommentar
Når den skal kunne kjøre GC-spill uten software-emulering sier det seg selv at den ikke kan være særlig forskjellig arkitekturmessig.

Ja, siden Pentium 4 kan kjøre programmer som ble laget for 386, så er ikke P4 særlig forskjellig... :D

 

Du var vel en varm tilhenger av Intels MHz-myte kanskje? Du mente at AMD tok feil da de påstod at klokkehastighet ikke kunne brukes til å måle ytelsen på forskjellige prosessorer av samme arkitektur (AMD og Intel) opp mot hverandre?

 

At Wii bruker samme arkitektur som GC betyr ikke at den ikke kan ha langt bedre ytelse.

7149286[/snapback]

 

Det har lenge vært kjent at arkitekturen til GC er helt lik Wii-arkitekturen, enten Wii er sterkere eller ikke. Hvis ryktene stemmer, er Wii 50% sterkere enn GC.

 

Pentium 4 er x86-kompatibel, og kan derfor kjøre 386-programmer om man har det rette operativsystemet.

 

Det går rykter om 88 MB RAM, og 729 MHz prosessor. Det sies også at GPU-en ikke har noen shadere som ikke GC har, som betyr at den er på DX8-nivå.

Endret av Dragon Hunter
Lenke til kommentar
Det har lenge vært kjent at arkitekturen til GC er helt lik Wii-arkitekturen, enten Wii er sterkere eller ikke. Hvis ryktene stemmer, er Wii 50% sterkere enn GC.

 

Pentium 4 er x86-kompatibel, og kan derfor kjøre 386-programmer om man har det rette operativsystemet.

 

Det går rykter om 88 MB RAM, og 729 MHz prosessor. Det sies også at GPU-en ikke har noen shadere som ikke GC har, som betyr at den er på DX8-nivå.

7169457[/snapback]

 

Hvis ryktene stemmer så er Wii omtrent dobbelt så kraftig som Wii. Hvor tar du egentlig infoen din fra?

 

Hvorfor bruker du så mye tid på å diskutere en konsoll du åpenbart ikke har noe interesse for uansett?

Lenke til kommentar
Det har lenge vært kjent at arkitekturen til GC er helt lik Wii-arkitekturen, enten Wii er sterkere eller ikke.

Wii er selvsagt kraftigere, og gåde CPU og GPU ble bygget opp fra bunnen spesielt for Wii.

 

Hvis ryktene stemmer, er Wii 50% sterkere enn GC.

Det er ingen rykter som har sagt det. Derimot var det rykter om at tidlige alpha-devkits for Wii var 2,5 ganger kraftigere enn GC.

 

Pentium 4 er x86-kompatibel, og kan derfor kjøre 386-programmer om man har det rette operativsystemet.

Det kan kjøre 386-programmer, punktum.

Lenke til kommentar
Wii er selvsagt kraftigere, og gåde CPU og GPU ble bygget opp fra bunnen spesielt for Wii.

 

Det betyr ikke at arkitekturen er lik, og det betyr heller ikke at den er særlig mye sterkere.

 

Det er ingen rykter som har sagt det. Derimot var det rykter om at tidlige alpha-devkits for Wii var 2,5 ganger kraftigere enn GC.

 

Det går rykter om 729 MHz, noe som er ca. 50% mer enn GC-ens 485 MHz.

 

Det kan kjøre 386-programmer, punktum.

 

Allikevel er arkitekturen forskjellig.

Lenke til kommentar
Det går rykter om 729 MHz, noe som er ca. 50% mer enn GC-ens 485 MHz.

 

 

Hvis man skal avgjøre hvor kraftig en konsoll er så ser man KUN på klokkehastigheten til prosessoren ja. Rart at ingen andre enn deg har innsett dette.

 

Hvorfor bruker du så mye tid på å diskutere en konsoll du ikke har noen interesse av uansett?

Lenke til kommentar

Det blir rett og slett for dumt å sammenligne klokkehastigheter på to prosessorer og så si at det ene systemet er så mange % kraftigere basert på dette. Det er jo ganske så logisk at den andre maskinvaren har noe å si.

 

Dessuten trenger heller ikke de to prosessorene å ha samme ytelse/mHz. For eksempel vil en 2 gHz Pentium M-prosessor yte langt bedre enn en 2 gHz Pentium 4-prosessor. Det forstår du vel? Man kan ikke sammenligne to forskjellige prosessorer som med stor sannsynlighet er relativt ulike.

 

Forøvrig er det ingen, utenom Nintendo da, som med 100% sikkerhet kjenner de endelige spesifikasjonene. For alt vi vet kan disse 729 mHz-ene være tatt fra et alpha developmentkit. Isåfall kan det meget godt hende at Wii har 1.5 gHz. For alt vi vet. Jeg sier ikke at den har det. Men det kan hende den har det ettersom vi ikke vet noe om det. Forøvrig bryr det meg da ikke om den har 729 mHz. Er ikke derfor jeg kjøper den.

 

Og som han over meg spør. Hvorfor bruker du så vanvittig mye tid på å kommentere en konsoll du vist nok ikke er interessert? Jeg intresserer meg ikke for Playstation 3, og bruker dermed minimal tid på å delta i diskusjoner rundt denne konsollen.

 

Snorre :)

Lenke til kommentar

Wii's klokkehastighet er nok mest sansynlig 729 MHz og mye tyder på at systemet kan kjøre på rundt 1 GHZ, men at den ikke vil gjøre det fordi stømforbruke vil fakstisk øke dramatisk i forhold til 729 MHz(sett at den er en 750CL variant)

 

At Wii ikke har noen tradisjonelle shadere er forsåvidt riktig, men en erfareb utvikler kan bruke systemet's TEV enhet for å skape "shader effekter"(Ikke på lik linje med en vanlig shader, men Wii skal kunne gjøre alt det Xbox gjorde av shader effekter) Når det gjelder minne har Wii også rundt 3.5 ganger mer enn GC, noe som gir systemet et stort løft over GC. Utviklerene trenger bare tid, siden mange av dem aldri utnyttet GC'en til sitt maksium potensiale.

 

Det er nå mine to "cents" på hele denne specs debatten. Måtte den dø.

Lenke til kommentar
At Wii ikke har noen tradisjonelle shadere er forsåvidt riktig, men en erfareb utvikler kan bruke systemet's TEV enhet for å skape "shader effekter"(Ikke på lik linje med en vanlig shader, men Wii skal kunne gjøre alt det Xbox gjorde av shader effekter) Når det gjelder minne har Wii også rundt 3.5 ganger mer enn GC, noe som gir systemet et stort løft over GC.

7196394[/snapback]

Det er riktig. Mye av grunnen til at vi ikke fikk se mange av slike effekter på GC, var grunnet at den hadde for lite minne til å kunne brukes i stor grad. Wii løser som nevnt dette problemet med en god del mer RAM.

Lenke til kommentar
@Orresnei: Er en del bilder som ikke laster. Tror de har blitt fjernet ifra serveren..

7206212[/snapback]

Stemmer sikkert det. Har slettet bildemappen min. Skal få fikset det igjen en dag. Men innlegget er utdatert og burde vært skrevet om for lengst. Så jeg sletter like så godt det som står der fra før. Så får man heller skrive en ny senere når jeg får tid.

 

Edit: Da var den gamle informasjonen fjernet. Som dere kan lese vil ny versjon forhåentligvis komme ved månedsskiftet. Altå¨en uke før Wii-lansering.

Endret av Orresnei
Lenke til kommentar
Er tråden blitt "uklistret"? Hvorfor?

7216677[/snapback]

 

Fjernet inntil videre. Ny versjon er på vei. Den kommer innen slutten av november etter alt eksamensstyret.

 

Mod: Tok en unsticky inntil Orresnei kommer med den oppdaterte. PM Nordoelum du :p

5466741[/snapback]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...