Gå til innhold

Nintendo Wii (Revolution) Informasjonstråd!


Snorre

Anbefalte innlegg

Spørsmål fra en nub:

 

Hva er alle disse kablene dere snakker om til?

Har bare lurt på om det er noe veldig vitalt som jeg burde vite om :p

6888417[/snapback]

 

Komponentkabel gir bedre bilde enn en komposittkabel. For den vanlige dødelige vil ikke forskjellen være så stor tror jeg.

6888595[/snapback]

 

åjoda.. selv komposittkabel til rgb-scart er jo et hav av forskjell, selv for "vanlige dødelige". Med et progressivt komponentsignal blir det enda bedre igjen.

6904602[/snapback]

 

hmm, ok. Kabelen som følger med Xbox36+ premium er en komponentkabel? Og det som følger med GC er en kompositt? Er ikke helt stø på det her enda. Trodde ikke forskjellen var så merkbar. Godt å få det belyst.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Komponentkabel gir bedre bilde enn en komposittkabel. For den vanlige dødelige vil ikke forskjellen være så stor tror jeg.

6888595[/snapback]

 

åjoda.. selv komposittkabel til rgb-scart er jo et hav av forskjell, selv for "vanlige dødelige". Med et progressivt komponentsignal blir det enda bedre igjen.

6904602[/snapback]

 

hmm, ok. Kabelen som følger med Xbox36+ premium er en komponentkabel? Og det som følger med GC er en kompositt? Er ikke helt stø på det her enda. Trodde ikke forskjellen var så merkbar. Godt å få det belyst.

6904937[/snapback]

 

I Premium følger det med en kabel som både har kompositt og komponent i samme kabelen. Komponentsignalene går i en Rød, Grønn og Blå kabel, mens komposittsignalet (til vanlige tver) går i en ensom gul kabel.

 

Dette vil da si at hele bildesignalet går igjennom EN enkelt kabel (den resterende røde og hvite er for lyd) og det blir et veldig dårlig bilde.

 

Dette er samme kabel som følger med i både gamecube, xbox og ps2, alle som bruker denne kabelen (sannsynligvis 95% av de som har en slik konsoll desverre) på en "gammeldags" TV bør bytte ut denne med en RGB-kabel. I denne kabelen blir bildesignalet overført på i likhet som komponentkabler, i 3 signaler, et signal for hver grunnfarge.

 

Dette er et bilde som viser forskjellen på kompositt og RGB.

 

CR2.png

 

Disse kablene heter ofte ikke RGB-kabel, men har navn som "Advanced Scart Cable" og støttes ikke av absolutt alle tver, derfor er det ikke disse kablene som følger med konsollene. Men har du en tv som ikke er 10 år gammel har du garantert en Scart-inngang med RGB-støtte

Lenke til kommentar
I Premium følger det med en kabel som både har kompositt og komponent i samme kabelen. Komponentsignalene går i en Rød, Grønn og Blå kabel, mens komposittsignalet (til vanlige tver) går i en ensom gul kabel.

 

Dette vil da si at hele bildesignalet går igjennom EN enkelt kabel (den resterende røde og hvite er for lyd) og det blir et veldig dårlig bilde.

 

Dette er samme kabel som følger med i både gamecube, xbox og ps2, alle som bruker denne kabelen (sannsynligvis 95% av de som har en slik konsoll desverre) på en "gammeldags" TV  bør bytte ut denne med en RGB-kabel. I denne kabelen blir bildesignalet overført på i  likhet som komponentkabler, i 3 signaler, et signal for hver grunnfarge.

 

Dette er et bilde som viser forskjellen på kompositt og RGB.

 

http://nfggames.com/games/neorgb/CR2.png

 

Disse kablene heter ofte ikke RGB-kabel, men har navn som "Advanced Scart Cable" og støttes ikke av absolutt alle tver, derfor er det ikke disse kablene som følger med konsollene. Men har du en tv som ikke er 10 år gammel har du garantert en Scart-inngang med RGB-støtte

6905285[/snapback]

 

Aha, jeg var helt sikker på at Rød, Grønn, Blå kabelen var til HD-TV only? Kan jeg altså bruke denne på en TV som ikke støtter HD?

 

Pleier å spille på en prosjektor og kobler kablene inn i en 15 år gammel videospiller, så det hjelper meg ikke noe uansett. Burde kanskje finne en annen løsning for et bedre bilde snart hvis det er mulig.

Lenke til kommentar
Aha, jeg var helt sikker på at Rød, Grønn, Blå kabelen var til HD-TV only? Kan jeg altså bruke denne på en TV som ikke støtter HD?

 

Pleier å spille på en prosjektor og kobler kablene inn i en 15 år gammel videospiller, så det hjelper meg ikke noe uansett. Burde kanskje finne en annen løsning for et bedre bilde snart hvis det er mulig.

6906220[/snapback]

 

Ja den røde/grønne/blå kabelen er stort sett bare til HDtver ja, finnes prosjektorer, dataskjermer og vanlige tver som støtter dette også. For vanlige tver er det som jeg nevnte RGB-kabler som er det beste alternativet.

Lenke til kommentar

SCART = En kabel med plugger. Compositt, Component og RGB = Signal.

 

En SCART-kabel kan dermed utmerked sende alle disse former for signal :).

 

Forøvrig bytta jeg min medfølgende ps2-scartkabel til en "advanced rgb" for en stund siden.

 

Det er to forskjellige verdener i forhold til bildekvalitet - og jeg har en 28" sony widescreen crt-tv :).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ikke for å være gledesdreper, men det er ikke sikkert Zelda blir vist? Men får håpe det! Gleder meg så klart mest til Zelda jeg også, men må innrømme at det er stort bare å SE maskinen og holde kontrollerne. Gleder meg!

 

Uansett, blir veldig hyggelig på torsdag. Regner med at det ikke blir så mye folk heller. Er visst bare fire Wii-er!

Lenke til kommentar
Ikke for å være gledesdreper, men det er ikke sikkert Zelda blir vist? Men får håpe det! Gleder meg så klart mest til Zelda jeg også, men må innrømme at det er stort bare å SE maskinen og holde kontrollerne. Gleder meg!

 

Uansett, blir veldig hyggelig på torsdag. Regner med at det ikke blir så mye folk heller. Er visst bare fire Wii-er!

7036447[/snapback]

 

Vel, i følge pressemeldingen jeg fikk av Bergsala så skal følgende spill vises frem torsdag:

The Legend of Zelda: The Twilight Princess, Wario Ware, Wii Sports og Trauma Center.

 

Blir nok ikke så mange folk ved Wii-standene da det bare er media og forhandlere som får muligheten til å prøve.

Lenke til kommentar
Ikke for å være gledesdreper, men det er ikke sikkert Zelda blir vist? Men får håpe det! Gleder meg så klart mest til Zelda jeg også, men må innrømme at det er stort bare å SE maskinen og holde kontrollerne. Gleder meg!

 

Uansett, blir veldig hyggelig på torsdag. Regner med at det ikke blir så mye folk heller. Er visst bare fire Wii-er!

7036447[/snapback]

 

Vel, i følge pressemeldingen jeg fikk av Bergsala så skal følgende spill vises frem torsdag:

The Legend of Zelda: The Twilight Princess, Wario Ware, Wii Sports og Trauma Center.

 

Blir nok ikke så mange folk ved Wii-standene da det bare er media og forhandlere som får muligheten til å prøve.

7036486[/snapback]

Skal også dit å teste Wii :thumbup: Det blir veldig kult å prøve den :!:

Bor i Bodø så tar fly til Oslo imorgen, en liten flytur altså.

Jeg jobber for Avisa Nordland å blir seff å lage en artikkel om maskinen :yes:

Lenke til kommentar
Jeg "jobber" som skribent for fansiden Wii-fan.net, og har fått invitasjon fra Bergsala. Er fortsatt skoleelev ved videregående skole, så må ta fri den dagen.

 

Blir stort å prøve Zelda. Gleder meg utrolig.

7038714[/snapback]

Jeg fikk også invitasjon fra Bergsala. Men jeg har høstferie når det foregår, så bra for meg :!: Vi i nord har ikke alltid ferie samtidig som dere der nede :roll:

Endret av master_al
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...