Gå til innhold

Seertall - hvordan måler de?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har ganske lenge lurt på hvordan TV-kanalene måler hvor mange seere som følger med på en serie eller program.

Hvordan gjør de det?

Det finnes jo flere måter å bringe TV til folket, så derfor forstår jeg ikke helt hvordan de måler dette her.

Noen som vet?

*kan være feilpostet*

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det bruker frivillige deltagere som plasserer en boks på sin tv som forteller hvilket program de ser på, altså er det ikke sikre tall, siden bare et mindretall blir testet.

5466765[/snapback]

Det brukes ~1000 husstander er det vel, og på det man kan regne seg frem til hvor mange personer av befolkningen som antakeligvis har sett det og det programmet.

Lenke til kommentar
dei teller hvor mange Tv apperater som mottar signalet som dei sender ut. på en eler  annen måte.

5466804[/snapback]

Hvordan skal de gjøre det da? Skal TVen ha en sender som sender signal tilbake? Hva med de som ikke mottar TV lovlig, f.eks. piratkort? Da ville de blitt tatt med en gang.

Luzifier og Ueland sin forklaring er den mest logiske for meg i alle fall.

Edit: la til Ueland

Endret av resn
Lenke til kommentar

Dette så jeg på TV for en stund tilbake! :D

Rundt 1000 husstander har fått utdelt en boks som oppfatter hvilken kanal personene ser på. Den returnerer signalene tilbake til et firma som beregner sånn sirkus hvor mange av norges befolkning som har sett på programmet. Ergo det blir aldri helt korrekt.

Lenke til kommentar
Dette så jeg på TV for en stund tilbake! :D

Rundt 1000 husstander har fått utdelt en boks som oppfatter hvilken kanal personene ser på. Den returnerer signalene tilbake til et firma som beregner sånn sirkus hvor mange av norges befolkning som har sett på programmet. Ergo det blir aldri helt korrekt.

5466848[/snapback]

Bør også nevnes at man må angi hvem som ser på programmene til enhver tid, dette for å kunne angi kjønn, aldersgruppe etc. Men selv om disse ~1000 personene er et såkalt "representativ utvalg" for resten av befolkningen er det altså langt fra sikkert at tallene er helt korrekte på landsbasis. Men de gir i alle fall en kvalifisert pekepinn. :)

Lenke til kommentar
Hvis det bare er noen få som har slik "boks", hvordan kan de da se at de har 5millioner seere og slik?

5467137[/snapback]

Altså Camron, sorry, men jeg er ikke ute etter deg eller noe. Men dette tror jeg var dagens kommentar!

Ta deg et enkelt statistikk-kurs, så finner du nok ut av det!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...