Seifenblase Skrevet 19. januar 2006 Del Skrevet 19. januar 2006 Hei! Jeg har ganske lenge lurt på hvordan TV-kanalene måler hvor mange seere som følger med på en serie eller program. Hvordan gjør de det? Det finnes jo flere måter å bringe TV til folket, så derfor forstår jeg ikke helt hvordan de måler dette her. Noen som vet? *kan være feilpostet* Lenke til kommentar
HoaXed Skrevet 19. januar 2006 Del Skrevet 19. januar 2006 Bump! Lurer også og vil gjerne følge med Lenke til kommentar
Nevnarion Skrevet 19. januar 2006 Del Skrevet 19. januar 2006 Lurer jeg også på, siden det fks. tv'en her kan surre og gå under nyhetene uten at noen ser på, og de kan da ikke vite om det er 2, 5, 0 eller 50 stykker som ser på. TV'en vår har nå sett på mange programmer som ingen her i huset ser på. Lenke til kommentar
Sponis Skrevet 19. januar 2006 Del Skrevet 19. januar 2006 Det bruker frivillige deltagere som plasserer en boks på sin tv som forteller hvilket program de ser på, altså er det ikke sikre tall, siden bare et mindretall blir testet. Lenke til kommentar
Pilot_ Skrevet 19. januar 2006 Del Skrevet 19. januar 2006 De teller vel bare hvor mange TV'er som ser på, ikke hvor mange personer? Det er vel litt vanskelig? Lenke til kommentar
Seifenblase Skrevet 19. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2006 Det bruker frivillige deltagere som plasserer en boks på sin tv som forteller hvilket program de ser på, altså er det ikke sikre tall, siden bare et mindretall blir testet. 5466765[/snapback] Så det er slik det fungerer.. Ja, da fikk jeg greie på det. Lenke til kommentar
VegardStr Skrevet 19. januar 2006 Del Skrevet 19. januar 2006 dei teller hvor mange Tv apperater som mottar signalet som dei sender ut. på en eler annen måte. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 19. januar 2006 Del Skrevet 19. januar 2006 Det bruker frivillige deltagere som plasserer en boks på sin tv som forteller hvilket program de ser på, altså er det ikke sikre tall, siden bare et mindretall blir testet. 5466765[/snapback] Det brukes ~1000 husstander er det vel, og på det man kan regne seg frem til hvor mange personer av befolkningen som antakeligvis har sett det og det programmet. Lenke til kommentar
Seifenblase Skrevet 19. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2006 (endret) dei teller hvor mange Tv apperater som mottar signalet som dei sender ut. på en eler annen måte. 5466804[/snapback] Hvordan skal de gjøre det da? Skal TVen ha en sender som sender signal tilbake? Hva med de som ikke mottar TV lovlig, f.eks. piratkort? Da ville de blitt tatt med en gang. Luzifier og Ueland sin forklaring er den mest logiske for meg i alle fall. Edit: la til Ueland Endret 19. januar 2006 av resn Lenke til kommentar
ErlendRU Skrevet 19. januar 2006 Del Skrevet 19. januar 2006 Har nå hørt at det er sånne bokser i 10000 husstander jeg da.. Lenke til kommentar
El Matador Skrevet 19. januar 2006 Del Skrevet 19. januar 2006 Dette så jeg på TV for en stund tilbake! Rundt 1000 husstander har fått utdelt en boks som oppfatter hvilken kanal personene ser på. Den returnerer signalene tilbake til et firma som beregner sånn sirkus hvor mange av norges befolkning som har sett på programmet. Ergo det blir aldri helt korrekt. Lenke til kommentar
Sponis Skrevet 19. januar 2006 Del Skrevet 19. januar 2006 dei teller hvor mange Tv apperater som mottar signalet som dei sender ut. på en eler annen måte. 5466804[/snapback] Les hva jeg skriver du. Lenke til kommentar
johnj Skrevet 19. januar 2006 Del Skrevet 19. januar 2006 Dette så jeg på TV for en stund tilbake! Rundt 1000 husstander har fått utdelt en boks som oppfatter hvilken kanal personene ser på. Den returnerer signalene tilbake til et firma som beregner sånn sirkus hvor mange av norges befolkning som har sett på programmet. Ergo det blir aldri helt korrekt. 5466848[/snapback] Bør også nevnes at man må angi hvem som ser på programmene til enhver tid, dette for å kunne angi kjønn, aldersgruppe etc. Men selv om disse ~1000 personene er et såkalt "representativ utvalg" for resten av befolkningen er det altså langt fra sikkert at tallene er helt korrekte på landsbasis. Men de gir i alle fall en kvalifisert pekepinn. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 19. januar 2006 Del Skrevet 19. januar 2006 daimen.. lærerikt.. har lurt på det i mange år Lenke til kommentar
ErlendRU Skrevet 19. januar 2006 Del Skrevet 19. januar 2006 Så hvis alle disse 1000 skulle tilfeldigvis se på samme program, så står det i de målingene at hele landet så på det også? Lenke til kommentar
Camron Skrevet 19. januar 2006 Del Skrevet 19. januar 2006 Hvis det bare er noen få som har slik "boks", hvordan kan de da se at de har 5millioner seere og slik? Lenke til kommentar
Prebo Skrevet 19. januar 2006 Del Skrevet 19. januar 2006 Så utifra de 1000 boksene så regner de ut at 700k såg lost på tvnorge, 1million såg nyhetene på nrk mens bare 650k såg sporten på tv2? Det høres for dumt ut.. Lenke til kommentar
Camron Skrevet 19. januar 2006 Del Skrevet 19. januar 2006 Ihvertfall litt rart... Lenke til kommentar
Neversummer Skrevet 19. januar 2006 Del Skrevet 19. januar 2006 Hvis det bare er noen få som har slik "boks", hvordan kan de da se at de har 5millioner seere og slik? 5467137[/snapback] Altså Camron, sorry, men jeg er ikke ute etter deg eller noe. Men dette tror jeg var dagens kommentar! Ta deg et enkelt statistikk-kurs, så finner du nok ut av det! Lenke til kommentar
Camron Skrevet 19. januar 2006 Del Skrevet 19. januar 2006 Kanskje du som er så flink med statistikk heller kan forklare? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå