Moskus Skrevet 27. januar 2006 Del Skrevet 27. januar 2006 Vil dei dempe støy frå dekk og vei? 5505103[/snapback] Det som duger er gode (nye) dekk og støydempende asfalt. Nytter ikke det, kan du sette opp en skjerm. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 27. januar 2006 Del Skrevet 27. januar 2006 Selvklebende asfaltplater man får kjøpt i bilrekvisitabutikker demper vibrasjonsstøy betraktelig, tror det er mer å satse på 5502460[/snapback] Hvordan vil asfatplatene dempe vibrasjonnstøyen? De kan jo dempe den litt, men siden platene er ganske stive vil virkningen være ganske lav. De fungerer mot vibrasjonsstøy ved at du tilfører død masse. Knatring fra harddisk og resonans i kabinett fra ikke helt balanserte vifter og raske cd-roms reduserer betydelig. Dette vet jeg fordi jeg har lagt asfalt selv i de to siste kabinettene mine. Jeg kombinerte asfalt for vibrasjon/resonans og macic fleece for viftehyling. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 27. januar 2006 Del Skrevet 27. januar 2006 Det er nok i hovedsak strålingsimpedansen som endres slik at avstrålingen fra kabinettet minskes. Man kan også finne andre måter å dempe slik støy på. Masseøkningen er jo relativt liten i forhold til materialet kabinettet er laget av. Jeg bestrider ikke at det kan ha en effekt... Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 27. januar 2006 Del Skrevet 27. januar 2006 Nå snakker du uten å vite. Det forrige kabinettet mitt var et miditower jeg brukte 5 stk 40x50cm, 3mm tykke plater i. Jeg regner med kabinettet rundt 10kg...! Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 27. januar 2006 Del Skrevet 27. januar 2006 Nå snakker du uten å vite. 5506695[/snapback] Javel... Du sa jo ikke noe om flatevekten, så jeg tenkte automatisk på asfaltplatene det var snakk om i dette tilfellet. En typisk asfaltplate i byggningsindustrien veier vel rundt 2 kg/m². I forhold til flatevekten på materialet vanlige kabinetter er laget av er ikke dette så mye da et typisk kabinett kan veie 8-10 kg alene... Hvis du da har et kabinett på 8 kg vil det veie totalt 10 kg med asfaltplater ettersom 5 plater på 40x50cm er en kvadratmeter. La oss for eksempel ta utgangspunkt i dette kabinettet. Helt standard uten strømforsyning. Det veier 8 kg. Si at det går bort 3 kg på stålet som brukes til forsterkninger i hjørnene og plasten. Kabinettet har følgende dimensjoner: 19.2 cm x 43.6 cm x 49.9 cm som med to sideplater, topp-, bunn- og, bakplate blir 0,71 m². Da har vi igjen. 5 / 0,71 ≈ 7 kg/m². 2 kg/m² vil jo gi litt, men gjøre ikke underverker alene. Vanlig masselov gir oss Zg = Z0 + i*ω*m, der Zg er spesifikk impedans for platen, Z0 = 415, ω = 2*pi*frekvens og m er massen (og impedans i denne sammenheng kan tolkes som "evnen til å motsette seg bevegelse", jo mindre bevegelse jo mindre avstråling). Ved 31.5 Hz, 63 Hz og 125 Hz har vi 0% forandring, og så går det gradvis oppover. Ved 8 kHz har vi en økning på 8%. Asfaltplatene fungerer noenlunde (hvis du har limt dem på) fordi: 1) De hindrer lydenergi fra å treffe stålplatene (absorpsjon i asfaltplatene og refleksjon tilbake til kabinettet) 2) De "holder" på stålplatene og hindrer dem i å sette seg i bevegelse, m.a.o. de er med på å endre strålingsimpedansen for kabinettet. Se vedlagte beregning i WinFLAG (et program for slike beregninger). I dette tilfellet har jeg regnet med typiske verdier for asfaltplater og stålplater. Programmet tar i midlertid ikke hensyn til hva som absorberes og reflekteres i platene inne i selve kassen. Videre regnes det på en uendelig stor veggflate, slik at man ikke får med virkningen av endret strålingsfaktor. Legg også merke til at programmet benytter andre modeller enn ren masselov som er mer riktige for slike tynne plater. Her er det også regnet med diffusfelt noe det garantert ikke er inne i et kabinett. Rosa kurve er kun stål, og svart er kombinasjonen. Jeg bestrider ikke at asfaltplater har en effekt, men at det kommer av en ren masseøkning har jeg ikke stor tiltro til (men jeg har tat feil før;)). Tror jeg får komme meg hjem og ta helg, så får jeg kontrollere at jeg regner riktig senere... Lenke til kommentar
Eplekakespising Skrevet 27. januar 2006 Del Skrevet 27. januar 2006 (endret) Tenker den satt ja! Digg post moskus! btw så funker headset med active noisecancelation fint til støydemping ^^ Endret 27. januar 2006 av Madusius Lenke til kommentar
tore_v1 Skrevet 28. januar 2006 Del Skrevet 28. januar 2006 Jeg har kjørt på med fulllstendig innvendig dekke av asfaltmatter, med skumgummimatter på "toppen" av disse igjen. Har i tillegg "forêt" blant annet psu-festet med asfalt-matter (sikker waste of matter), i tillegg til at jeg har kastet ut det meste av vifter, med et Zalmann Reserator sett, som vannkjøler cpu, gpu og chipsett. Jeg hører ikke pc'en, med unntak av hdd-støy som såvidt slipper gjennom, noen ganger, når jeg skriver innlegg uten bakgrunnslyd på natten.. Lenge leve støy-paranoia! Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 28. januar 2006 Del Skrevet 28. januar 2006 Tenker den satt ja!Digg post moskus! 5507252[/snapback] Var ikke meningen å "sette" () noe. Og noen må gjerne vise om/at jeg tar feil ("jeg hører at det blir bedre" er ikke et argument. Lenke til kommentar
Vågebu Skrevet 28. januar 2006 Del Skrevet 28. januar 2006 Gipsplater blir brukt til å dempe støy og som brannsikring i hus. Men du bør være forsiktig med dem, de knekker lett, spesielt når de er våte. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 29. januar 2006 Del Skrevet 29. januar 2006 Eh, selvfølgelig er de limt, jeg sa "selvklebende". Hvorvidt du tror det virker eller ikke er ikke så interessant for meg. Jeg vet det hjelper betraktelig, er billig og enkelt. (kan klippes med ei ok saks) Jeg ønsker bare å dele nyttig informasjon med forumbrukerne. Lenke til kommentar
sigen Skrevet 29. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2006 Vågebu: Takk, skal se om jeg får tak i nok gipsplater til å dekke hele innsiden av kabinettet. Noen tips til hva jeg kan bruke til å hindre at det kommer gipsstøv o.l. i hele kabinettet mitt? Leo_: Det har flere ganger vært påstått at de funker, så jeg tror deg Del mer info med oss om du har, kan aldri få nok informasjon Lenke til kommentar
meanbean Skrevet 29. januar 2006 Del Skrevet 29. januar 2006 Bygg asgalt plater som er papp med litt asfalt metting på begge sidene kan ikkje kalles død masse. Det er rett at dei veier lite. Men den typen asfalt plater som dei selger i bil rekvisita forretninger veier ca 8-10kg per m2 Pga den auken i vekta på dei i utgangs punktet tynne bilkk platene i kabinettet vert det slutt på 99% av all karosseri boren støy. Dei er perfekte til å fjerne vie støy i gamle biler også. Det gikk vel med en 5-6 plater i min 86 mod mazda. litt greit å slippe blikk lyd når en slår igjen dørene. Gips plater kan forsegles med vann basert maling. men vil anbefale å lime porlolon opp på gips platene. dette pga at gipsen er glatt og ikkje reduserer luftboren støy Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 29. januar 2006 Del Skrevet 29. januar 2006 Hvorvidt du tror det virker eller ikke er ikke så interessant for meg. 5516147[/snapback] Jeg har heller ikke motsatt meg at det fungerer. Bygg asgalt plater som er papp med litt asfalt metting på begge sidene kan ikkje kalles død masse. Det er rett at dei veier lite. Men den typen asfalt plater som dei selger i bil rekvisita forretninger veier ca 8-10kg per m2 5516258[/snapback] OK. Men 1) det var snakk om asfaltplater i byggeindustrien og 2) et kabinett vil da praktisk talt doble massen hvis flatevekten til asfaltplatene er rundt 8-10 kg/m2, så det kan regnes som en "betydelig" masseøkning. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 Ved 31.5 Hz, 63 Hz og 125 Hz har vi 0% forandring, og så går det gradvis oppover. Ved 8 kHz har vi en økning på 8%. Etter litt skriving til "grunnkurset" i akustikk, tenkte jeg å se litt på dette igjen. Jeg må bare krype til korset å si at jeg har regnet feil. En økning fra 7 kg/m2 til 9 kg/m2 gir nesten 2 dB forbedring for alle frekvenser. Dvs. "merkbart, men ikke vesentlig". Hvis man i tillegg regner med platenes absorberende effekt og avstivende effekt, kan jeg se at asfaltplatene (hvis det er dem med flatevekt på 8-10 kg/m2) har en effekt. Det har jeg heller ikke prøvd å motbevise, bare mekanikken som gjør det mulig. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 Her er det vel snakk om direkte lydreduksjon ikkesant? Har du tatt i betraktning forsterkningen kabinettet gir? (som forsvinner med asfalt) Kabinettet fungerer som en høyttaler. En vibrasjonskilde setter kabinettet i resonans. Vibrasjonene forplantes ut til de store flatene som fungerer som høyttalermembraner og videreformidler bevegelsesenergien til lufta, slik at vi hører den. Arealet utgjør forsterkningen. Jo større areal som beveges, jo større virkningsgrad i lydformidling. (i høyttalere oppgitt som SPL) Litt på sidelinja... 3dB er halvvering/dobling av lydtrykk. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 Her er det vel snakk om direkte lydreduksjon ikkesant? Ja, den "direkte" massestyrte lydreduksjonen blir 2 dB forbedret. Det er derfor jeg snakket om at en hovedgrunn til at asfaltplater skal virke er endring i strålingsimpedansen til platene i kabinettet. Asfalplatene vil hindre at kabinettplatene blir satt i bevegelse, men dette har ingen direkte kobling til masseøkning (massen øker jo også, men det tror jeg neppe er hovedårsaken til den "store" lydreduksjonen). Litt på sidelinja... 3dB er halvvering/dobling av lydtrykk. 5575006[/snapback] Indeed! Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 Selvfølgelig har massen noe å si. Økningen av massen er helt essensiellt her. Større masse krever større mengde energi (les vibrasjoner) for å gjøre samme bevegelse. (les lyd) Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 (endret) Ren massestyrt lydreduksjon (R ) er gitt ved (som jeg godt kan utlede for deg): R = 20*log(f*m) - 42.5 ... der f er frekvens [Hz] og m er massen [kg]. EDIT: Dobling av massen gir m.a.o. 6 dB (ettersom 20log(2) = 2 * 10log(2) = 2*3) = 6 dB). Dette kan gi virkning hvis du faktisk dobler massen. Men i mitt tenkte tilfelle har vi fremdeles bare 2 dB forbedring. Endret 9. februar 2006 av moskus Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 (endret) Ikke allverdens?? Hallo, det er jo halvvering jo... Endret 8. februar 2006 av Leo_ Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 (endret) 3 dB er ikke allverdens, men det er litt. 5-6 dB er merkbart når det gjelder viftestøy. 10 dB oppleves som en fordobling/halvvering. 20*log(2) = 6 dB, se redigert innlegg et hakk opp. Endret 9. februar 2006 av moskus Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå