Gå til innhold

(Hus)Asfaltplater som støydemping?


Anbefalte innlegg

Lurer på om det går ann å bruke asfaltplater som brukes i forbindelse med husbygging til støydemping? Tenker da på om det er noen god effekt og om det kommer til å falle for mye av dem? (ser at det skal lite til for å få løse biter)

 

For de som er usikkre på hvilken type plater jeg mener; Se bilde:

 

asfalt_liten.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan jo forsåvidt virke, men jeg ville nok prøvd å forsegle platene med et eller annet belegg.

 

Plast-folie eller noe i den duren vil nok kanskje støtte opp litt, men det er kanskje like greit å kjøre på med vanlige asfaltplater for bil? Bruker det selv, med skumgummiplater over det igjen. Fungerer ypperlig!

Lenke til kommentar

Godt poeng med forsegling. Jeg har ingen store planer om å støydempe med matter, så å kjøpe inn matter for bil (eller noe annet for den saks skyld) er uaktuelt.

Grunnen til at jeg lurer på om denne typen funker, er at vi har masse oppkapp som ikke kan brukes på huset, men er passelig størrelse til kabinettet mitt. ;)

Lenke til kommentar

Hva var OT her? Det er jo snakk om støydemping :hmm:

Grunnen til at jeg har "sladdet" litt av bildet er at det ikke er mitt bilde, og det sto en person der på originalen ;)

 

Ut ifra smilet ditt ser det ut som om du ble fornøyd med bryterene, og du bør verdsette dem; Å kjøre moped på klinkis er kanskje gøy, men ikke direkte ufarlig :tease:

Lenke til kommentar

Takk for tipset, men jeg tror ikke finèr funker så bra, har en mistanke om at det kommer til å riste mot metallet i kabinettet, og da forsvinner litt av poenget. Har ikke tenkt til å lime ting fast for å få det stille, bare hefte dem fast på en eller annen måte.

Og i tillegg har jeg ikke tilgang på gratis finèr atm. ;)

Lenke til kommentar

Hehe! Godt tips, tror faktisk jeg skal prøve noe sånn. Skriver hva resultatet ble her etterpå jeg, og om jeg bruker det til pc'en skriver jeg hvordan det ble også (men ikke forvent noe snart, jeg er litt treg av meg på denne årstiden :p

Endret av sigen
Lenke til kommentar
Selvklebende asfaltplater man får kjøpt i bilrekvisitabutikker demper vibrasjonsstøy betraktelig, tror det er mer å satse på :)

5502460[/snapback]

Hvordan vil asfatplatene dempe vibrasjonnstøyen?

De kan jo dempe den litt, men siden platene er ganske stive vil virkningen være ganske lav.

 

asfaltplater vil dempe resonansstøy i kabinettet.  noe som kan være en del hos enkelte.  men tror ikke du vil merke noe lavere høyfrekvent støy.

5503055[/snapback]

Hvordan vil asfaltplatene dempe resonansene i kabinettet?

Og hva er "lavere høyfrekvent støy"? ;)

Lenke til kommentar

Men kanskje man da burde benytte et annet materiale som kan absorbere over et større frekvensspekter i tillegg til den enkle tilføringen av masse (som ikke er så veldig stor sammenlignet med materialet)?

 

Noe mer porøst materiale (enn disse asfaltplatene) mener jeg hadde vært gunstig. Det øker massen noe, samtidig som det har en betraktelig høyere absorpsjonsfaktor og har minsker strålingsfaktoren. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...