chma Skrevet 19. januar 2006 Del Skrevet 19. januar 2006 Oppsettet mitt er som følger: NVRaid onboard Raid 0 med 2 Stk Systemdisker. -Kontrolleren kan brukes til både raid/vanlig sata SIL onboard kontroller Raid 1 2stk disker lagring av ymse. -Kontrollern kan kun brukes i raidoppsett. Booter altså fra NVRaid kontrollern som iflg. manualen/lesing på nettet er koblet på noen av pciexpresskanalene. Silicon image kontrollern er koblet på pcibus'n. Dette fungerer helt fint og overraskende lite cpu bruk til å være onboard raid. Men, det er ett veldig men. Å Koble på en PCIe basert Raidkontroller ser ikke ut til å være mulig. Det nærmeste jeg har kommet at dette funker at at Raidoppsettet(før man kommer inn i bios) for SIL kontrollern forsvinner, Promise raidoppsettet(før man kommer inn i bios) er ikke tilgjengelig, men diskene på promise kontrollern dukker opp som de skal i windows. Men lagrings diskene på SIL kontrollern dukker opp hver for seg som vanlige disker, noe som iflg. asus er umulig da SIL kontrollern er firmware begrenset til kun å kunne brukes som raid. Og man får en eller annen kryptisk feilmelding. Det som virker å være problemet er at Scsi(som raid kontrollere vil dukke opp som) booter etter fysisk plassering på pci/pciexpress busene. Så det ser ut til at når jeg prøver å boote fra NVRaid med Promise koblet på pciE x4 sloten så skulle man tro at sloten er koblet på pciexpresskanalene før Onboard raidet. Ser hvorfor dette muligens er gjort om man vil boote og kjøre alle disker på ekte raid kontroller, men umuligjør bruk av raidkontroller utelukkende til lagring. Asus sitt siste svar var at alle onboard raid må disables om jeg vil boote fra promise kontrollern, noe som var stikk motsatt av hva jeg spurte om. Stange hodet i veggen Promise sin support ser ut til å være død og komplett support viste like mye om promise som en ullsokk. Noe skal det alltid være... Noen som har vært borti kortene eller støtt på samme problemer med andre oppsett? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå