JiGGe Skrevet 19. januar 2006 Del Skrevet 19. januar 2006 Får jeg litt hjelp her? hva er egentlig mysql? jeg har rett og slett ikke peiling. Lenke til kommentar
roac Skrevet 19. januar 2006 Del Skrevet 19. januar 2006 Får jeg litt hjelp her? hva er egentlig mysql? jeg har rett og slett ikke peiling. 5466095[/snapback] En relativt enkel database. Noe som kan minne om en grei start med tanke på innføring i MySQL finner du her, personlig kommer jeg til å bruke en av bøkene til APress for å lære meg mer. Lenke til kommentar
___ Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 Får jeg litt hjelp her? hva er egentlig mysql? jeg har rett og slett ikke peiling. 5466095[/snapback] MySQL er et RDBMS (Relational Database Management System) som finnes for flere OS. Kort fortalt er en database et stykke programvare for å lagre informasjon i form av tabeller. En tabell kan inneholde f.eks. personer, ordrer, postnummer, etc. Tabeller består av felter. En tabell som lagrer personer vil f.eks. ha feltene FORNAVN, ETTERNAVN, ADRESSE, POSTNR, etc. Ved hjelp av spørrespråket SQL (Structured Query Language) kan du hente informasjon fra databasen. Eksempel: SELECT FORNAVN, ETTERNAVN FROM PERSON WHERE FORNAVN LIKE 'A%'; Spørringen over vil returnere en 'liste' på formen 'FORNAVN','ETTERNAVN' fra tabellen PERSON, for alle personer som har FORNAVN som begynner på 'A'. Omvendt kan du selvfølgelig også putte inn verdier i de forskjellige tabellene: INSERT INTO PERSON (ID, FORNAVN, ETTERNAVN) VALUES (1, 'PETTER', 'HANSEN'); Videre har du også UPDATE og DELETE. Eksempler: UPDATE PERSON SET FORNAVN='NILS' WHERE FORNAVN='PETTER' AND ETTERNAVN='HANSEN'; Eksempelet over vil bytte ut 'PETTER' med 'NILS' for alle personer som heter PETTER HANSEN. DELETE FROM PERSON WHERE ETTERNAVN='HANSEN'; Dette vil slette alle personer med etternavnet HANSEN. SQL er selvfølgelig mye mer enn dette. Du har kommandoer for å opprette tabeller, indekser, osv osv. Dette vil variere fra RDBMS til RDBMS. Wernie Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå