Gå til innhold

Opprette nye kontoer?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg tenkte å opprette noen nye kontoer på denne maskinen med Xp Pro, men det var visst litt kinkig. Har ingen annen konto enn Administrator nå, som forsvinner når jeg oppretter nye brukere. Har søkt, men ikke funnet noe konkret.

Lurte på om noen vet en måte som gjør at jeg kan beholde min Admin-konto og alle progr. og instillinger jeg har der?? Skifter jeg til mitt navn og admin rettigheter må jo alt lages på nytt, så Huff..

Altså jeg vil ha mitt navn på nåværende brukerkonto og gjerne kunne lage noen nye..

På forhånd takk!!

Mvh

daniello

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Administratorkontoen forsvinner ikke om du oppretter nye brukere. Tror faktisk ikke det er mulig å slette adminkontoen.

Nå har jeg aldri prøvd å overføre instillinger fra en konto til en annen. Men du kan ta en titt på "Files and settings" wizarden i tilbehør -> system verktøy. Sikkert noen som vet dette bedre enn meg.

Om det har seg at kontoer forsvinner på PCen din, så burde du sjekke maskinen for virus.

Lenke til kommentar

Det "daniello" mener er at Admin kontoen forsvinner fra logon screenen når han lager ny admin konto. Dette skjer fordi Windows aldri? mente at man skulle bruke Administrator kontoen til vanlig bruk. Det er med andre ord meningen at man skal lage ny konto med engang man installerer Windows, ikke bruke Administrator kontoen. Angående instillinger, det "TCi" sier skal funke, og programmene må ikke reinstalleres det er da samme PC right? :roll:

Lenke til kommentar

Hei.

Hvis du oppretter den nye konto til dig selv f.eks kaldet "Danillo"

Logg deg på.

Hvis du nå går i C, documents and settings, og åpner mappen "administrator".

Får du lov til å åpne den, kan du nå kopiere noen av mappene over i den andre mappen "Danillo". Blandt annet favoritter, og kankje noen andre mapper. Skrivebord får du sikkert også lov til å kopiere over.

Ved spørgsmålet om du vil erstatte mappen med en som ligger der i forveien, siger du ja til alle.

Det er mye som den vil nekte deg, men du kommer da et skridt videre på veien.

Det letteste, ville være å lave en kopi av hele mappen administrator, og omdøpe den til Danillo for deretter å sette den inn istedet for den som blev opprettet under brukeropprettelsen av Danillo. Men.............har xp home, og får ikke lov her. Du kunne selvfølgelig prøve når du er logget på som administrator.

Vet at dette kan la seg gjøre på windows server, men det er jo ikke det vi har nå.

Hilsen tukols

Endret av tukols
Lenke til kommentar

Dersom man vil vise Administrator i velkomstskjermen så kan man gjøre dette:

http://xp.x-byted.net/vis.php?id=19

Men som sagt, ikke lurt å bruke Administratorkontoen som en vanlig konto. Bedre å opprette en egen bruker.

Programmer som er installert på admin-kontoen vil måtte installere på nytt for brukeren man lager. Om ikke Administrator spesifikk lar programmet installere for alle brukere.

Instillinger ellers vil ikke kunne overføres, bare det som Tukols nevner i posten over. Dette gjelder da favoritter, mine dokumenter (og andre brukerkataloger) og skrivebordet.

Lenke til kommentar

Litt utdypning :

Når du logger på med "ordet" administrator, så har det en utvidet funksjon. Ikke å forveksle med "administrator rettigheter".

Administrator har suverent en overordnet funksjon, og har noen rettigheter som "administrator rettigheter" aldrig vil få. Dette er innebygd i systemet, og kan ikke "overføres" til andre konti.

Det er grunnen til at man ikke bruker "administrator" som log on.

Sikkerhetsmessig er det en stor lekkasje, hvis noen "hacker" seg inn og det er fritt åpent for "administrator"- kanskje også uten passord. Så er det nærmest ingen grenser for hvad de kan med computeren.

Nå grep jeg inn i dit svar TCi, så du må rette hvis du ikke er enig, eller har kommentar.

Hilsen tukols

Lenke til kommentar

Nå har jeg selv aldri prøvd å overføre brukerinstillinger i Windows noe særlig så jeg kan egentlig ikke kommentere noe særlig der. Men ser ingenting galt med posten din.

Men brukerdataene til Admin kan såklart kopieres til en annen konto, sålenge du er logget på Administratorkontoen. Instillingene til Administrator er en annen sak såklart.

Lenke til kommentar
Når du logger på med "ordet" administrator, så har det en utvidet funksjon.  Ikke å forveksle med "administrator rettigheter".

Administrator har suverent en overordnet funksjon, og har noen rettigheter som "administrator rettigheter" aldrig vil få.  Dette er innebygd i systemet, og kan ikke "overføres" til andre konti.

Det er grunnen til at man ikke bruker "administrator" som log on. 

Sikkerhetsmessig er det en stor lekkasje, hvis noen "hacker" seg inn og det er fritt åpent for "administrator"- kanskje også uten passord.  Så er det nærmest ingen grenser for hvad de kan med computeren.

5472631[/snapback]

Administrator er både en funksjon og en bruker, men administratorbrukeren har såvidt jeg vet ikke noen rettigheter som ikke andre kan få. Jeg kan ikke komme på en eneste rettighet som er satt direkte på Administrator (bruker), men på Administrators (gruppe). En hvilken som helst bruker kan meldes inn i Administrators (bortsett fra lokale brukere på andre PCer og Domain Local brukere i andre domener selvfølgelig). Dersom du har en konkret administrativ rettighet som en annen bruker enn Administrator kan få, så gi meg gjerne beskjed. Jeg tar i så fall utfordringen med å motbevise det :)

Grunnen til at man ikke logger seg med en administrativ konto (dette gjelder ikke bare administrator), er at evt usikker kode som utnytter et sikkerhetshull vil gå som administrator hvis ikke annet er angitt, og det er lettere uheldig. Å ha en trojaner gående som en administrativ bruker er ikke noe hyggelig.

Forøvrig, En guide i forbindelse med sikring av en PC er: Rename og disable administrator. Opprett en ny bruker medlem av Guests, disable denne også og kall den administrator. Opprett en tredje bruker, som har et navn som ikke kan knyttes til en administrativ rolle, som du gir de rettighetene den trenger. Da kan man verken ta utgangspunkt i SID eller brukernavn for å finne en administratorbrukeren.

Lenke til kommentar
Eksempel på "administrator" rettigheter som ingen andre har:

Overta ejerskap av mapper.

5473124[/snapback]

Take ownership er en rettighet som kan gis andre, og er blant annet en del av "Full Control". Neste?

Edit: Forøvrig har gruppen Administrators som standard Full Control, og derved muligheten til å ta eierskap.

Endret av roac
Lenke til kommentar

Nå snakker vi jo om enkeltstående computere, og ikke et større netverk med domene og servere. Så blir rollerne som du beskriver.

På en "stand alone" pc er det noe annet.

Her er det skjellen imellom administrator og en bruker med administrator rettigheter.

Hilsen tukols

Endret av tukols
Lenke til kommentar
Nå snakker vi jo om enkeltstående computere, og ikke et større netverk med domene og servere. Så blir rollerne som du beskriver.

På en "stand alone" pc er det noe annet.

Her er det skjellen imellom administrator og en bruker med administrator rettigheter.

5476584[/snapback]

Computer Management | Local Users and Groups | Groups | Administrators

Denne gruppen har som standard rettigheten take ownership, og er en gruppe som finnes på såvel enkeltstående PCer som i domenemiljøer. Det er null forskjell på dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...