Elisaeb Skrevet 19. januar 2006 Del Skrevet 19. januar 2006 (endret) jeg innrømmer det først som sist, jeg har rett og slett ikke peiling på data. men så er det altså slik at jeg trenger en ny, da jeg flytter fra familiens stasjonære, og lurer litt på hva som anbefales. jeg vil helst slippe unna med under 15000 kroner, da jeg er som studenter flest, fattig, er billigere bedre. jeg stiller ikke store krav til minne osv (vet knapt hva mye av dette er), men vil gjerne ha en hard-disk med ganske stor lagringsplass (kjøper nok en ekstern i tillegg, men greit med en del plass, syns nå jeg). jeg kommer til å bruke maskinen til å skrive, skole, internett-surfing, lagre bilder, spille og lagre musikk osv. jeg er ingen spiller, for å si det sånn... jeg vil gjerne ha ionnebygget web-cam og mikrofon, og gjerne høytalere som er "all-righte". jeg tar for så vidt gjerne en mac (de er så stilige ), men det er egentlig ikke så farlig. batteritida er ganske viktig, da jeg kommer til å bruke maskina på skolen. vil gjerne ha skjerm som er stor, lys og god, da den kanskje vil brukes til å se film på. TV-tuner er heller ikke et minus. DVD brenner vil også være kjærkomment. min bror (som i alle fall er litt god på stasjonære PC'er, tror jeg) nabefalte ikke dell og hp tror jeg det var. noe med at de hadde sperrer for enkelte programmer eller så. vil selvfølgelig ha XP, om det ikke blir mac på meg, altså. håper på raske og gode svar, uten alt for mange tekniske ord på forhånd takk!! -ElisaEB- Endret 19. januar 2006 av Elisaeb Lenke til kommentar
Dr.Ittsekk Skrevet 19. januar 2006 Del Skrevet 19. januar 2006 Jeg synes du skal se på Asus W5A. Den ser bra ut, har innebygget kamera og mikrofon og meget lav vekt. I tillegg til dette har den fått meget gode kritikker. Les test av den her:http://www.hardware.no/artikkel/13748 Finn billigste pris her: https://prisguiden.no/product.php?product_id=27388 Lenke til kommentar
G Skrevet 19. januar 2006 Del Skrevet 19. januar 2006 (endret) Vil ikke gi noen spesielle anbefalinger. Her er en advarsel om en ting du bør unngå: Ikke kjøp Intel skjermkort med PC'en. Velg heller ATI eller nVidia løsning. Det fungerer bra til kontorarbeid foreløpig med Intel skjermkort. Men ikke til spilling eller DVD film avspilling. Intel Pentium M er en grei prosessor. Du bør først som sist vite at Centrino og Celeron er 2 vidt forskjellige ting. Celeron er Intels budsjett utgave av prosessor. Intel Pentium M er en sterkere prosessor. Centrino er et konsept som skal innkapsle forskjellige teknologier i systemet. Centrino har fått mye ros. Velger du en Intel basert PC ville jeg ha gått for Centrino konseptet. Det er mange Centrino baserte PC'er å velge mellom. Det er altså fullt mulig å velge en PC som gir deg Intel Pentium M, Intel Centrino og ATI skjermkort samtidig! Dette er bare ett eksempel på kombinasjonene du kan velge mellom i en ferdig bærbar PC! AMD har alternative prosessorer blandt annet Turion. Sempron er budsjett modellen til AMD. Hvis du går for AMD har jeg ingen personlig erfaring. Folk roser Turion modellen også. Ellers har jeg sett noen bruke Sempron utgaven uten å klage nevneverdig av den grunn. Turion vil gi deg 64-bit støtte, men det er ikke noe å henge seg opp i utenom i de tilfellene hvor de gir med en 64-bit utgave av Windows XP. Noe jeg tror er meget sjeldent. Turion er fullt 32-bit kompatibel samtidig, så det er ingenting å bekymre seg over hvis den mot formodning skulle leveres med Turion. Skal du satse på 64-bit CPU kan du like gjerne vente til en senere Windows lansering (kanskje til høsten/vinteren), når Windows Vista skal komme, og eventuell om noen år når arvtageren til Windows Vista kommer. Av de nevnte spesielle uttrykk (Intel Pentium M, Intel Celeron, AMD Turion og AMD Sempron. Pluss Intel Centrino) så er det kun Centrino som ikke er en prosessor. Kjøper du deg en Intel Pentium M så får du ofte Centrino konseptet med på kjøpet. Ellers ville jeg ha tatt en titt på skjermen, prøvd tastatur og mus, samt lyttet til viftestøynivået før jeg hadde bestemt meg. Utstyrsnivå får du pent bestemme deg for selv. Du får bærbare PC fra rundt 5-6000 kroner opp til 10, 20, 30 og 40 tusen kroner. Lykke til! Endret 19. januar 2006 av G Lenke til kommentar
ols Skrevet 19. januar 2006 Del Skrevet 19. januar 2006 "..min bror (som i alle fall er litt god på stasjonære PC'er, tror jeg) anbefalte ikke dell og hp tror jeg det var. noe med at de hadde sperrer for enkelte programmer eller så" høres ikke ut som han har mye peiling. når det gjelder det du spør om så vær obs på at det er mange som har kjøpt bærbar etter spesifikasjoner og utstyr, men som har angret pga at de ikke hadde tenkt på viftestøyen. jeg ville prioritert opp støyfrihet (og prioritert ned om det leveres med kamera og tv-kort og slikt som kan slenges på i ettertid). når du finner en modell som ser attraktiv ut, søk i forumet her og finn ut hva som blir sagt om den. se om den er testet på hovedsiden. disse testene er korte og greie og sier det meste. Lenke til kommentar
G Skrevet 19. januar 2006 Del Skrevet 19. januar 2006 (endret) Angående viftestøy så sies det at Centrino konseptet skal hjelpe litt på det. Men du bør likevel lytte til hver enkelt modell du vurderer å kjøpe. Be forhandler å slå på den bærbare for deg og vent noen minutter til du hører viften slå inn. Det finnes muligens AMD modeller som er lave på viftestøy også, men har som sagt tidligere ingen egen erfaring. I fremtiden kan du nok forvente deg helt vifteløse bærbare PC'er. Det forskes mye på å redusere strømforbruk, noe som igjen gir deg lavere varmeutvikling og mindre behov for viftene. Så for en stund tilbake at Sharp tror jeg det var som forsket på veskekjøling som gikk i rør på selve flatskjermen. Selve prosessorene gjøres også kjøligere. En produsent som har fått mye pepper er VIA som har svært kjølige prosessorer, men de yter ganske dårlig foreløpig. Intel Pentium M er en nokså kjølig prosessor, og enkelte utgaver av Turion har også lavt strømforbruk. Disse detaljene er kanskje litt vel spesielle for mannen i gata å sette seg inn i. Spørsmålet blir mer om du skal kjøpe PC'en nå på død og liv. Eller om du kun er ute på en orienteringsrunde. Windows Vista som operativssystem forventer ihvertfall jeg at blir svært ressurskrevende, noe som igjen vil øke strømforbruket og det kan resultere i mer støyende PC'er. Windows XP Professional og Windows XP Home var nettopp oppe i nyhetsbilde, og Microsoft beklaget seg og forsikret om at de ihvertfall skulle støtte disse i 2 år til. Det kan du lese om her: http://programmer.no/art.php?artikkelid=22568 Følgende linker er også interessante (for noen), angående Operativssystemet Windows: http://programmer.no/art.php?artikkelid=22775 http://programmer.no/art.php?artikkelid=22692 Det er svært mye som forgår i PC bransjen, og selv ihuga entusiaster sliter med å holde seg oppdatert. Endret 19. januar 2006 av G Lenke til kommentar
Elisaeb Skrevet 20. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2006 tusen takk for all hjelp! får se hva det blir på meg av PC og sånn... men skal sette meg litt mer inn i de uttrykkene (så later jeg som om jeg har litt peiling. har inntrykk av at folk som ikke har peiling får dårligere "dealer" enn de med;)) og så tenkte jeg jo selvfølgelig å få prøvd maskina først. (men uansett hvor mye viftestøy det er, det blir nok ganske mye mindre enn på den fire år gamle maskina jeg har nå ) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå