Gå til innhold

OC av CPU uten økning av volt

Anbefalte innlegg

- Sitter på et HK som ikke gir mulighet for økning av volt (hverken til CPU, RAM eller NB). Hva kan man forvente å få til med en X2 4200 uten å kunne øke volten? Kan nevne at jeg pt kjører min på ca. 2450 mhz (HT på 4).

-Grunnen til at jeg spør. og ikke bare prøver, er at jeg på noen forum finner at Abit KN8 Ultra plutselig har "gått i svart" etter at brukere har satt for høye settinger i BIOS, og CMOS-reset har ikke hjulpet.

Riggen er:

X2 4200

2 GB OCZ Plat

Abit KN8 Ultra

Antec P150 (m Antec 430 PSU)

Endret av Filla
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det ser jeg på som veldig vanskelig å tro. Overklokking, sett bort i fra temp da, er ikke farlig. Maskinen bare starter ikke opp vis det for mye for noe vitale komponenter. (dette vet du nokk)

Det er jo mulig at Abit har veldig dårlig overklokkings HK, eller har satt en sperre. Men jeg hadde prøvd meg varsomt framover. Det er jo bare til å prøve deg på garantien vis det ryker;)

Lenke til kommentar

Det er ikke sant.... for høy volt dreper komponenter. På den annen side så er det ytterst få hovedkort som lar deg justere opp spenningen i nærheten av det som egentlig blir faresonen for komponentene, så faren for å ødelegge noe i praksis via softklokking er forsvinnende liten.

Du kan nok klokke et sted mellom 40-60 så langt som du ellers ville fått CPUen dersom du hadde mulighet til å øke spenningen vil jeg tro. Klokkevilligheten til chippen har i utgangspunktet mye mer å si en hvor mange volt du forer den. Spenningsøkning fungerer best med vannkjøling eller andre løsninger der du ikke merker stort endring i temperatur fra å øke spenning. Ellers går vinningen lett opp i spinningen siden mer spenning øker varme, som minker potensiell ytelse.

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...