Gå til innhold

Størrelse på sidevekslingsfil?

Mozy

Anbefalte innlegg

Jeg la merke til at størrelsen på sidevekslingsfila ikke forandra seg etter jeg oppgraderte fra 256 til 512MB RAM. Hvis ikke jeg husker feil så skal startstørrelsen være 1,5 ganger større enn RAM og maksimal størrelse 2 ganger startstørrelsen. Er det noen som kan bekrefte eller avkrefte dette før jeg går inn og setter nye verdier på sidevekslingsfila?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1,5x ram er en gammel myte fra da det var vanlig med 16-64MB ram. Nå har de aller fleste mye mer og da er det ikke så stort behov for virituellt minne (=sidevekslingsfil).

Sjekk ram-bruken din. Hvis du aldri passerer 512MB trenger du ikke sidevekslingsfil i det hele tatt. Jeg bruker å sette den til ca 2-300MB mer enn det jeg tror jeg kommer opp i. Maxgrensen er for ram+virituellt minne er 2GB for Win2k og WinXP.

Et triks er i hvertfall å sette max størrelse=minimum størrelse. Da blir filen alltid like stor og vil ikke defragmenteres.

Lenke til kommentar

Du kan måle hvor mye sideveksling du bruker ved å lage en ny teller log (Administrative verktøy/Ytelse/Ytelseslogger og varslerTellerlog). Sett denne til å måle høyeste bruk av sv filen. Skru den på når du starter maskinen i noen dager og bruk maskinen som vanlig. Del sv filens størrelse på 100 og gang med det høyeste tallet i loggen. Pluss på noen mb og bruk tallet som både max og min :smile:

Lenke til kommentar

For oss med Win98 SE og evt. svake maskiner, er Fil cache-guiden en god veiviser, vel og merke for de med lite ram.

F.eks. jeg sitter nå ved en maskin ( PIIIE 700MHz - 13,5 GB 7200 rpm/ 256 mb ram, med seriøst admin-arbeide ) - har 23 aktive ruter ( 18 IE, 3 Opera, 1 notisblokk, 1 PS pro ), og Egenskaper for System viser Systemressurser 12 % ledig - på bx-kortet.

Vet av erfaring at nå må jeg begynne å velge hvilke av rutene er mest nødvendig, og heller plukke dem fram via linker når det kreves etterhvert.

Så til poenget: har ei 128 mb-brikke til, og en ram-slot ledig, men tjener ingenting på om jeg setter den inn uansett nettverkserver eller stasjonær ! How come ?

Win98 SE fordeler ikke ressursene bedre uansett om jeg har 256- eller 384 mb ombord, setter max/ min 400 - ( oppdatert alt som er mulig av Bioser/ DirectX, inkl. KyroII, og laget en profil i Egenskaper for Filsystem satt med et TweakAll som ligner guiden ) - er det ikke mer og hente i Win98 SE, eller er det noe jeg har oversett ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...