Gå til innhold

Er vi alt for opptatt av penger?

Anbefalte innlegg

Jeg fleksibel nok til å flytte til Troms for 10 000 kroner dagen :yes: eller er dette bare et triks for å lure forumbrukere til traficking? Om du virkelig har fått tilbud om en så godt betalt jobb så "må" du ta den. Hvis ikke kommer du til å angre bittert på det senere.

5466325[/snapback]

hehe ! ja... Hadde gjerne betalt 1K til trådstarteren pr/dag for å få jobben...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger ikke noe særlig med penger fordi du bor hos noen andre, så du slipper å måtte ta ansvar for ditt eget liv. Greit nok. Men dette går ikke i lengden, og det skjønner du nok sikkert.

Så får du gjøre det du ønsker selv. Hvis du heller vil gjøre noe annet, så gjør det. Hvis du utdanner deg til noe du vil bli og får deg jobb, hva er problemet? Da vil du tjene dine egne penger uansett.

Lenke til kommentar

Mange positive svar her i alle fall :) Men hvis jeg sa at jeg kom til å tjene ti tusen kroner fast per dag så har jeg nok skrevet litt feil, dvs at jeg tjener opptil ti tusen per dag de dagene jeg jobber på oppdrag med sprengning, kan jo komme perioder hvor det ikke er noe jobb også... Men så synes jeg jo også at det er litt feil med en sånn lønn når jeg ikke kan noe om det arbeidet, annet enn å kjøre maskin.

Nok en gang så minner jeg folk på om at denne tråden ikke omhandler hvilket valg JEG skal ta, denne tråden ble kun opprettet for å diskutere folks holdninger i forhold til penger eller trivsel/fritid...

Endret av vincent_vega
Lenke til kommentar
Du kan ikke bo hjemme hos svigerfaren din resten av livet - det begynner etterhvert aa bli greit aa faa seg litt kapital og ordne seg med et eget sted og bo osv. Hvor er du om 2 aar? Bilmekaniker (som golfen din sikkert har godt av)? Og hvis du gaar tilbake paa skolen, hvordan blir det aa utdanne seg med folk som antagelig er yngre enn deg? et annet sporsmaal kan vaere hvordan du takler aa gaa tilbake til skolen, om du takler ansvaret, eller om det vil gaa som sist med daarlige karakterer osv.

5466526[/snapback]

Om to år er jeg forhåpentligvis midt i lærlingepraksis, tviler på at jeg blir å få problemer med å gå tilbake til skolen. Da jeg gikk Vk1 kjøretøy første gang så var jeg alt for umoden og umotivert og trodde alt kom til å gå på skinner, men det gjorde det ikke og jeg fikk meg en stor overraskelse da alle sa nei til å ha meg i lærlingepraksis pga for mye fravær! Å man kan jo se hvor langt det har ført meg idag... Så jeg vil trygt si at jeg kommer til å stå mer på denne gangen og prøve å få gode karakterer og minst mulig fravær...

Endret av vincent_vega
Lenke til kommentar
Nok en gang så minner jeg folk på om at denne tråden ikke omhandler hvilket valg JEG skal ta, denne tråden ble kun opprettet for å diskutere folks holdninger i forhold til penger eller trivsel/fritid...

I såfall må man innse at penger er helt nødvendig i dagens samfunn.

Lenke til kommentar

Jeg ville gått for jobben, en liten stund. Spinket og spart litt, så kan du la deg selv leve litt bedre enn de fleste studenter når du begynner på skole igjen.

Samfunnet er styrt av økonomi. Om alle kontosentraler i verden hadde gått ned, ville vi blitt dratt tilbake 200 år i tid.

My two cents. :)

Endret av Unyttig
Lenke til kommentar

En ting er vel bare så nødvendig som hva det bygger på. Penger er og blir et onde / maktmiddel / en selverklert nødvendighet, samfunnet bygger på det, dermed er samfunnet også en selverklert nødvendighet, og ikke nødvendigvis nødvendig sett fra naturens side, forvirret?

Man kan bo i en hule i skogen, bygge sin egen fornøyelsespark av bambus og fylle den med morsomme apekatter, alt uten penger hadde det ikke vært for stater,regjeringer og samfunnet som da antageligvis ville kommet og krevd lisens og avgift for den plassen i skogen du hadde okkupert. Dvs. man kan gjøre ganske mye rart gratis / uten penger, hadde det ikke vært for at land/stater/regjeringer har tatt selverklært eierskap i stort sett hele planeten snart når vi mennesker i realiteten egentlig ikke har en mefødt eierett til noe som helst.

Det er å dra det langt selvfølgelig, men allikevel ikke mindre sannhet av den grunn.

Penger vs behov og samfunn er en paradoksal sirkel. Vi trenger penger pga. samfunnet (hvis ikke kunne vi levd fritt og jaktet selv uten å betale jaktlisens, boavgifter osv.), samfunnet er byggd på makt og midler/ressurser (penger).

Svakheten med penger som middel er at det er veldig virtuellt og er dermed veldig sårbart ovenfor urettmessig formidling, korrupsjon, spekulasjon osv.

Dvs. det står ikke til den ekte verdien av f.eks en handling, energibruk/tap ved en handling. Hvis man f.eks ville blitt belønnet direkte av en handling istedet for valute, f.eks: Jeg bygger mitt hus, derfor får jeg et hus som belønning direkte, det er jo resultatet av at jeg byggde mitt hus.

Med penger kan man finne "snarveier" / smutthull for å formidle den virtuelle verdien uten å bruke tilsvarende energ, F.eks: Jeg selger en annen persons hus overpriset i penger, dermed kan jeg tjene grovt på den overprisingen. For de pengene til overs kan jeg kjøpe mitt eget hus, for så å selge det overpriset og tjene enda mer hvis jeg trikser litt.

Lenke til kommentar
Jeg ville gått for jobben, en liten stund. Spinket og spart litt, så kan du la deg selv leve litt bedre enn de fleste studenter når du begynner på skole igjen.

Samfunnet er styrt av økonomi. Om alle kontosentraler i verden hadde gått ned, ville vi blitt dratt tilbake 200 år i tid.

My two cents. :)

5471300[/snapback]

Har faktisk bedre betalt med stipend enn jeg har med sosialstønaden nå! :p

I såfall må man innse at penger er helt nødvendig i dagens samfunn.

5471223[/snapback]

Selvfølgelig er penger et livsnødvendig onde i vårt samfunn, sånn som samfunnet er blitt formet så klarer man seg ikke uten dem dessverre. Men det mitt syn går ut på er at man kommer seg langt med en årslønn på 250000 kroner, det jeg da mener er at man trenger ikke en million i året for å klare seg, eller for å være lykkelig...

Jeg for min del klarer meg så lenge jeg har en hybel å ha seng og kjøleskap på, og en garasje selvfølgelig! Fruen sier hun har lyst til å kjøpe hus, men jeg sa bare til henne at det får hun bare gjøre så betaler jeg husleie! Hehe... Gidder ikke involvere meg i noe som har med store lån å gjøre, det er der pengene flakser ut av vinduet!

Lenke til kommentar

Trivsel. Så klart. Jeg lever hjemme hos muttern, de gir meg et stort rom, mat og klær. Resten kjøper jeg fra stipend. De maser hele tiden på at jeg skal få meg jobb. Men hvorfor? Har egentlig alt jeg trenger. Bare snakk om det lille ekstra.

Man kan ikke si at penger har en viss verdi. Eller, penger er verdt så mye du kjøpe for 'så' mye penger du har. Altså om jeg har 10 kroner og en grandiosa på Spar koster 10 kroner er 10 kroner verdt en grandiosa... :p

Men hvorfor skal man egentlig ha penger? Jeg så en film som het Off the map - (Quicktime Trailer) her om dagen. En veldig god film, den nevner nettopp hvordan man kan leve uten penger - i New Mexico. Penger er en byttevare, hele tiden bytter folk penger med ett eller annet, eller omvendt.

Som det står i signaturen min; Gjør hva du vil, du lever bare en gang. I uansett alder kan du gjøre hva du vil. Du er et dyr, en dyrerase på denne planeten. Ingen bestemmer egentlig over deg, de bare veileder deg og gir deg tips.

Du er fri til å gjøre hva du enn vil, men selfølgelig leder det du gjør til en konsekvens. Med litt tenking finner du ut hva som skjer når du gjør noe, som f.eks kan være mot loven. Det folk ikke respekterer, eller godtar at du gjør. Derfor har vi loven, som sier hva som er smart eller usmart å gjøre, og som gjør at vi får de beste leveforholdene. Flytter du til en plass der ingen finner deg kan du gjøre hva du vil uansett. Kanskje ta en romrakett og fly ut i universet og leve der? Dyrke mat :p

Skal ikke bable så mye, men jeg hadde uansett godt for trivsel :)

Edit: Nå leste jeg _hele_ førsteinnlegget... Lær deg å bruke avsnitt da gutt :blush:

Endret av Newt32
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...