Gå til innhold

Er vi alt for opptatt av penger?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har planer om å begynne på skolen igjen etter å ha vært arbeidsledig i tre år... Jeg gikk Vk1 kjøretøy for tre år siden men jeg hadde så dårlige karakterer pga fravær så jeg fikk meg ikke lærlingeplass. Nå er jeg 22 år og sosialklient, så derfor føler jeg at nå må jeg pinadø gjøre noe annet enn å sitte hjemme foran xbox'en!

 

Men så er jo saken den at jeg har også fått kompetansebevis for å kjøre gravemaskin, hjullaster og dumper. Og min svigerfar liker dårlig at jeg heller vil gå på skole og kun ha stipend og studielån som inntekt, enn å få jobb ilag med han innenfor annleggsbransjen og tjene opptil 10000,- (ti tusen norske kroner) dagen ved å hjelpe han med sprengningsarbeid.

 

Jeg for min del har ikke noe store utgifter annet enn bensin og forsikring på bilen, (pluss noen pølser med snus i måneden :blush: ) så jeg driter selvsagt i om det er godt betalt! For jeg vil heller jobbe med biler som jeg trives med, uansett om det er aldri så dårlig betalt! Jeg for min del mener det er mye viktigere å trives i en jobb eller tjene ti-tyve ganger mer i en jobb som jeg mistrives i, eller som ikke interesserer meg i det hele tatt...

 

Jeg har lært mye av kun å ha rundt 2500,- å rutte med i måneden som sosialklient og synes det er penger nok egentlig.

 

Så det store spm er til slutt om hva som betyr mest, trivsel eller penger? Hva synes dere?

Endret av vincent_vega
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må jo vere enig i den forrige tråden. Og sida du har skaffa deg kompetanse på desse områda og so liker du vell dette litt også?

 

 

Kan jo hende du får større utgifter i framtida, og då kan det jo vere kjekt å ha lagt til side litt. Spesielt når du då evt begynner på skule igjen.

Endret av Andreasvo
Lenke til kommentar

Ta og jobb frem til sommeren så ser du hvordan det er, går ikke det så er det bare å hoppe på skolen. Eneste ulempen med det er at du får kommet deg litt i arbeid og tjent penger :)

 

Plutselig finner du ut at det var litt greit likevel, og da kan du jo fint sstudere fag ved siden av og.

Lenke til kommentar

Hadde jeg hatt muligheten til å tjene 10k om dagen så hadde jeg selvsagt gjort det fremfor å heller gjøre noe jeg liker... Det er snakk om mye penger, og jeg skulle gjort MYE jeg ikke likte hver dag for den fete lønna der.

 

Selv sitter jeg her uten noe som helst utdannelse eller jobb. Jeg er bare 17 år, men tenkte å søke meg inn igjen på VGS til neste skole år. Det er bare det at jeg er så skolelei. Hadde jeg bare fått meg en jobb så jeg kunne tjent litt hvertfall så hadde jeg driti i skolen fortsatt, men jeg får jo ikke jobb i en matbutikk engang, ikke noe ledig.

 

Og så for å si noe om det du skrev i topicen:

Er vi altfor opptatt av penger?

 

Det går ikke ann å være FOR opptatt av penger. Penger er noe vi alle drømmer om! Eller ihvertfall jeg da. Med mye penger kan du jo kjøpe hva du vil og ikke minst drar du damer! Ikke bare at damer tiltrekkes av penger, men det koster en del å ha dame... er ikke billig med alle gavene jenter forventer, pluss at du må dra de med på resturant og kino og hele pakka for å få deg noe seinere på kvelden.. eller så må du sjenke både deg og jenta drita og det koster også PENGER :roll: Godt mulig det er bare jeg som bruker så mye penger på dama mi da, men sånn er hvertfall hu :p Jeg får ikke noen jobb av andre, så jeg har skapt min egen jobb... Kjøper og selger gamle biler, tjener en passe sum som holder til meg som bor hjemme hos foreldra mine og ikke har regninger. Men er DRITT lei biler nå for å si det sånn.

 

Penger er trygghet! Hva er vitsen med å slite med å få betalt regningene og alt annet du har lyst på, når du egentlig kan få deg en jobb hvor du har penger til alt sammen og enda ha mer penger igjen til det DU har lyst til å bruke de på?

 

Du kommer sikkert til å tjene nok på en bilmekaniker jobb også, men hvis du f.eks skal ta opp lån i banken til et hus, så er det jo ikke sikkert de vil gi deg noe lån fordi du tjener for "lite".

 

Så jeg sier bare: Gå for pengene!

Endret av Nicklas
Lenke til kommentar

Jeg for min del tror at jo mer penger du har jo mer ulykkelig blir du til slutt! Uansett, i mitt tilfelle må jeg velge mellom den jobben eller skole til høsten, får jobben først da... Altså, jeg hadde sperrefrist på lappen og jeg "jukset" meg fram til å få ta lappen tidligere for at "jeg skulle bruke den i jobbsammenheng" som maskinkjører... men egentlig vil jeg satse på en jobb som bilmekaniker for det kan jeg mere om, og er mer interessert i! Har ikke snøring på sprengningsarbeid altså...

 

Jeg for min del er ikke så opptatt av karriere, hus og masse penger som mange andre i min alder, bare jeg får gjøre det jeg liker så er jeg fornøyd...

Endret av vincent_vega
Lenke til kommentar
Jeg for min del tror at jo mer penger du har jo mer ulykkelig blir du til slutt! Uansett, i mitt tilfelle må jeg velge mellom den jobben eller skole til høsten, får jobben først da... Altså, jeg hadde sperrefrist på lappen og jeg "jukset" meg fram til å få ta lappen tidligere for at "jeg skulle bruke den i jobbsammenheng" som maskinkjører... men egentlig vil jeg satse på en jobb som bilmekaniker for det kan jeg mere om, og er mer interessert i! Har ikke snøring på sprengningsarbeid altså...

 

Jeg for min del er ikke så opptatt av karriere, hus og masse penger som mange andre i min alder, bare jeg får gjøre det jeg liker så er jeg fornøyd...

5464307[/snapback]

 

Vel.. En bilmekanikerjobb kan vere så mangt..

Mest sansynlig vil du ende opp med å skifte olje og oljefilter hver dag.. en gang i halvåret får du ett oppdrag der du faktisk må av med toppen.. resten blir skifting av dekk, handbrekkvaier osv..

Greit nok det er artig og interresant å skru bil, men akkuratt det å jobbe som mekaniker på ett vanlig verksted er ikke akkuratt givendes.. tro meg.. Har prøvd det flere ganger.

Skru bil på fritida og tjen masse penger på jobb.

Det er ihvertfall min mening om saken :thumbup:

Lenke til kommentar
Jeg for min del er ikke så opptatt av karriere, hus og masse penger som mange andre i min alder, bare jeg får gjøre det jeg liker så er jeg fornøyd...

 

Greit nok,men det kommer om du vill eller ikke :)

Så hvorfor ikke ta den jobben om ikke annet for et år og tjene opp noen penger?

har selv en kompis som dro til Svalbard en tur han har nå vært der i 5 år og stortrives, han tjener i snitt ca 60 000 pr mnd og skal nå bygge seg hus her gjemme, han sitter da i en alder av 25 år med topp moderne bolig og er gjeldfri, ikke mange som kan si det. I tillegg har han tatt utdannelse gjennom store norske og denne fikk han gratis .

Lenke til kommentar

Jeg har bestemt meg allerede om at hvis jeg får skoleplassen til høsten så skal jeg ta den, har vært utplassert som bilmekaniker da jeg gikk Vk1 kjøretøy og jeg stortrivdes da :) Har også kjørt litt gravemaskin en sommer og det var forsåvidt greit, men kjedelig... Dessuten er jeg veldig nervøs hver gang de tar fram dynamitten :ermm: Liker ikke de greiene der ass, ikke det samme som fyrverkeri på nyttårsaften akkurat... For å bare nevne det så har jeg dame og trenger ikke penger for å imponere henne for hun tar meg som den jeg er. :w00t: Folk ser rart på meg og svigerfaderen kaller meg en dust men jeg er og blir litt antimaterialistisk! Jeg har også kompiser på min alder som har nedbetalte hus, kjører "nye" biler som Bmw E46 325, Volvo S70, Subaru Impreza osv. men ærlig talt så skjønner jeg ikke hva som er så kult med det, jeg bor hjemme hos svigers og kjører en 20 år gammel golf, og STORtrives med det... Jeg mener at folk henger seg alt for mye opp i dyre materielle ting eller bra karriere og gjerne ofrer sin helse og trivsel for oppnå det.

 

->Poenget med denne tråden var å prøve å komme fram til hva som er viktigst, karrierevalg som gir gevinst i penger eller trivsel, jeg bare tok min situasjon for å bruke det som et eksempel... <-

Endret av vincent_vega
Lenke til kommentar
Greit nok det er artig og interresant å skru bil, men akkuratt det å jobbe som mekaniker på ett vanlig verksted er ikke akkuratt givendes.. tro meg.. Har prøvd det flere ganger.

Skru bil på fritida og tjen masse penger på jobb.

Det er ihvertfall min mening om saken :thumbup:

5464342[/snapback]

 

Tviler på at jeg får tid til å skru bil hvis jeg haddet jobbet ilag med svigerfadern, de har 80 timers arbeidsuke og kun fri i helgene... og da blir fruen og kreve mest mulig tid! Hehe...

Lenke til kommentar

Penger er bare et middel til å kunne gjøre det en har lyst til. Om du elsker å skru på biler og du vet at det er det du har lyst til, så bør du gå for det. Men det nok ikke så dumt å jobbe litt sammen svigerfaren din, da har du litt penger i baklommen dersom du skulle ha lyst til å gjøre noe annet senere.

Lenke til kommentar

Jeg fleksibel nok til å flytte til Troms for 10 000 kroner dagen :yes: eller er dette bare et triks for å lure forumbrukere til traficking? Om du virkelig har fått tilbud om en så godt betalt jobb så "må" du ta den. Hvis ikke kommer du til å angre bittert på det senere.

Endret av Snillingen
Lenke til kommentar

Eg trur nok at mange i dagens samfunn er for opptatt av penger og materiele ting. Personlig har eg trur på Arne Næss som meiner nasjonen treng ein auking når det gjeld livskvalitet og heller forminska forbruket.

Eg har sett undersøkelse som viser at forbruket i Noreg har økt med 50% siden 1990, mens "lykken" er på det samme nivået. Det viser at aukt materiel velstand berre auker lykken til eit vist nivå.

Lenke til kommentar

Du kan ikke bo hjemme hos svigerfaren din resten av livet - det begynner etterhvert aa bli greit aa faa seg litt kapital og ordne seg med et eget sted og bo osv. Hvor er du om 2 aar? Bilmekaniker (som golfen din sikkert har godt av)? Og hvis du gaar tilbake paa skolen, hvordan blir det aa utdanne seg med folk som antagelig er yngre enn deg? et annet sporsmaal kan vaere hvordan du takler aa gaa tilbake til skolen, om du takler ansvaret, eller om det vil gaa som sist med daarlige karakterer osv.

Lenke til kommentar

Ja, vi (flertallet av den norske befolkingen) er opptatt av å tjene penger. Masse penger, stort hus, fin bil og alle de nyeste gadgetene er status.

 

Har lurt litt på en ting selv, hvorfor prioriterer mange unge karrieren fremfor familie osv? Hvorfor er det så viktig å få den best betalte jobben? ;) Selv har jeg bestemt meg for å gjøre det jeg trives med, skal trossalt jobbe resten av livet. Det synes jeg trådstarter også skal gjøre. :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...