Gå til innhold

Noen her som vet om stungun er lov i norge?

larseer83

Anbefalte innlegg

Trur det skal svi godt... en sånn jævel skulle visst sparke fra med 775,000 volt... tenker meg det kjennes.... hehe    :dribble:

Men så er det heller ikkje volt som skadar oss, det er ampere.

5465300[/snapback]

Vel, ja. Men når det er så mange Volt merker du det godt. Men den er ikke så farlig som stikkontakten.

5468671[/snapback]

Å hvorfor er den ikke like farlig som stikkontakten? Jo pga. amperen!

5468771[/snapback]

det er effekten som er skadelig!

man må ha både spenning og ampere for å skade!

man kan fint ta på et 9 volts bateri som kan levere 10000 ampere uten å dø

og man kan fint ta på 10`000 volt uten å dø (ikke at det er å anbefale akuratt da) så lenge det ikke går for mye ampere

EDIT: vi er litt offtopic nå... tror det er en tråd om dette her en plass

5470836[/snapback]

Nei, hvis du har et batteri med en kortsluttningstrøm på 10.000 ampere og får det gjennom hjertet er du død. Spenning er ikke farlig Strøm er, sånn er det. Slike tazers har ofte noen få, få milliamper, gjør grisevondt, men det er ikke farlig, med mindre du har svakt hjerte, pacemaker eller lignende.

Hvis du mener teorien din om at et batteri med lav spenning og høy amper ikke er farlig kan du jo gå til et bilbatteri ta en hånd på hver pol. Det er mye farligere en stikkontakten akkurat fordi kortsluttningstrømmen er veldig stor.

5470996[/snapback]

alle mennesker har en viss motstand i kroppen, hvis vi sier at vi har fks 5 megaohm

ok, ifølge ohms lov så er formelen for effekt; volt ophøyd i andre delt på ampere

dvs hvis du tar på ledningene i stikk kontakta vil du få 0.01 watt igjenom kroppen

mens med et 12 volts bilbateri vil du få 0.00002 watt igjenom kroppen....

poenget er at du kan ikke gå etter kortslutningsstrømen når det ikke er en kortslutning i kroppen

det må være mye mindre motstand i kroppen før bateriet leverer all strømmen igjenom kroppen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-p4PIYwb6
Er det ikke lov med en liten "stungun" engang? :p Altså en hjemmelaget en fra et engangskamera.

5468601[/snapback]

Det var et par stykk i parallellklassen min som lagde noen sånne. Gjorde ganske vondt...

Er det vanskelig å lage? :innocent:

5471374[/snapback]

Nope, bare finn et engangskamera med blitz (jeg spurte på en fotobutikk og fikk 5-7 stk. :p), åpne det og ta ut den delen med kondensatoren og batteri og sånt, så bør du lodde på et par ledninger.

Lenke til kommentar
Firesky: Tror det er ca. 500 ohm som er ressistansen i et menneske

Skjønner ikke hvordan du klarer å få 0,01w osv... Mulig jeg tenker feil?

Hvis jeg tar I=230U/500R=0,46A

Effekten blir da 230Ux0,46I=105,8W

5471589[/snapback]

500ohm bare?!

nå skal ikke jeg si noe helt sikkert men jeg syntes det kunne virke ekstremt lite...

uansett, jeg mener fremdeles at det er effekten som dreper, man må ha en kombinasjon av spenning og ampere for å kunne skade...

Endret av Firesky
Lenke til kommentar

Ja, er ikke stort mer en 500ohm.

Er jo delvis rett det du sier, men effekt får du uansett, det er strømmen som bestemmer om det er farlig eller ikke, så kall det hva du vil. Ingen strøm ingen fare så enkelt er det. Ingen spenning ingen strøm.

Hvordan fikk du 0,01W forresten?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6
Er det bare jeg som var kriminell i en alder av 7? Hadde jo både med meg nunchacu og sprettert med krampe med meg i 1 klassen...  :dontgetit:  Å i en alder av 13 fikk jeg meg springkniv i syden...

5472000[/snapback]

Det er nok ikke den eneste nei. :p

Lenke til kommentar

Hva er dette for et dumt spørsmål. Selvfølgelig er det ikke lov. Men angående å lage slikt selv, man har jo disse teite spillene hvor man skal tørre å sitte lengst, og plutselig får en støt. Går vel for noe lunde det samme. Poenget er vel at det ikke er noe særlig skadelig

Lenke til kommentar
Hva er dette for et dumt spørsmål. Selvfølgelig er det ikke lov.

Jeg syntes ikke det er et dumt spørsmål. Stungun er et ypperlig selvforsvarsvåpen og lovlig i mange land. Med en slik i vesken har du et effektivt våpen selv mot tøffe mordere, bare se på Veronica Mars. :cool:

Jeg vil også legge til at i det du har hørt (og kjent) en stungun en gang får du angst hver gang du hører den lyden bak deg.

Lenke til kommentar

Får regne litt for dere, da. :)

12 Volts batteri med kortslutningstrøm på 10,000 ampere og en menneskekropp med resistans på 500ohm. R * I = U

500 * 10 000 = 5000 000V, så gjør vi det om til 50 MW via SI-systemet.

Deretter finner vi kortslutningstrømmen til batteriet: R / U = I

50MV / 500ohm = 10000A.

P = U * I

50MV * 10000A = 5000000000W. Som igjen er 5GW. :)

Verre er det ikke.

Mulig det er feil, men slik skal en gå frem. Det skal noen få mA til for å drepe deg. Kan sjekke det ut imorgen.

Lenke til kommentar
Hvordan fikk du 0,01W forresten?

5471857[/snapback]

jeg gikk ut i fra at det var ca 5 megaohm...

men det kan jo være mindre, jeg vet ikke ekstakt hvor mye motstand det er i et menneske...

5472595[/snapback]

Klarer ikke å få svaret ditt uansett jeg, kan du forklare?

5472742[/snapback]

ohms lov,

ampere = spenning / motstand ; da vil vi få hvor mange ampere en last vel trekke

effekt = ampere * spenning ; nå vil vi få hvor mange watt en last vil trekke

dvs siden jeg gikk utifra at et menneske var ca 5meg så blir det slik:

ampere = 230v / 5`000`000 ; det blir 0.000046

effekt = 230v * 0.000046 ; da vil man få 0.01058 watt

så kan man jo gjøre det samme med 12 volt og få et annet svar,

men jeg tviler litt på at et menneske er på bare 500 ohm, jeg er sikker på at man kan fint ta på et bilbateri uten å dø av den grunn, det er ikke nok spenning...

jeg har ikke tatt på et bilbateri men har tatt på lederne til en 12v PSU og det merkes ikke engang...

EDIT: hylo, det du netopp regna ut nå var at man må ha 50 kilovolt for å kunne utnytta alle 10`000 amperene og da vil det bli 5gigawatt igjenom kroppen

hehe skulle likt å sett et menneske fått 5GW igjennom seg ^^

hadde sikkert sagt boom så var personen borte og det ligger litt aske igjen på bakken elns ^^

Endret av Firesky
Lenke til kommentar

Grunnen til at stungun er forbudt i norge, er nok at folk med dårlig hjerte kan stryke med, og du som person har ikke mulighet til å se det.

Enda jeg har drømt om å grille nøttene til ett par tullinger. hehe

Ellers har jeg prøvd "kastestjerne" "kastekniv" "sprettert av type kraftig" med blykuler. Fikk også en Britisk kommando dolk , men den har jeg gitt fra meg.

Også eier av sånn butterfly kniv, men den har forsvunnet.

Blitt snill gutt nå :)

Endret av chrda
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...