Bytex Skrevet 19. januar 2006 Del Skrevet 19. januar 2006 (endret) Hei, Jeg får en skikkelig stygg melding fra BIOS hver gang jeg restarter/slår på PC'n de siste par dagene. Når den er avslått og slås på, detekteres ingen harddisker, og "Master boot disk error blablabla"-meldinga selvsagt dukker opp. Så rebooter jeg, den finner alle HD'r og CDR, så står det nederst "SMART error detection on Master boot disk Samsung P200Spinpoint: Immediately back-up your data and replace your hard drive. A failure may be imminent.. Press F1 to continue" Trykker så F1 og den booter windows helt normalt og ingenting merkes til det. PC'n kan godt stå på hele dagen og laste opp og ned ting, spille, alt som normalt. Så bør jeg bare ignorere dette? Noen som har erfaring? Diskene er bare noen mnd gamle. Endret 22. januar 2006 av Bitex Lenke til kommentar
MRN Skrevet 19. januar 2006 Del Skrevet 19. januar 2006 Har du backup? Må tide å få lagd seg en, kanskje? Det er en grunn til at SMART-meldinga dukker opp. Du bør ta hensyn til den. Sier ikke at du må skifte ut harddisken, for det hadde ikke jeg gjort. Hadde heller forberedt meg på at noe kan skje "snart". (Alt fra "det er for sent" til "om 2-3-4-x år") Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 19. januar 2006 Del Skrevet 19. januar 2006 Høres litt ille ut spør du meg. Her kan du lese om hva smart er for noe. Det som er skummelt er at selv om harddisken starter opp, og du kan bruke maskinen som vanlig, så er det en fare for at disken vil slute å virke snart. Det ser ikke ut som om samsung har noe eget verktøy for å sjekke sine harddisker med. Lette på samsung.com uten å finne noe. Eneste jeg fant på download section var enkle monteringsanvisninger i pdf-format. Hadde det vært meg, så ville jeg nok levert disken inn. Forresten: Har du prøvd å koblet harddisken på et annet hovedkort/kontroller for å se om du får samme feilen? Eller evt. å sette en annen harddisk på samme hovedkortet. Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 19. januar 2006 Del Skrevet 19. januar 2006 Den disken er nok på vei til de evige kabinetter. Pass på at du har alle filer du vil ta vare på liggende på en annen harddisk også slik at du ikkje mister noe når den tar turen. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 19. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2006 (endret) Det jeg lurer på er hva er "snart"? Og hvordan kan SMART-sjekken finne ut at den "kanskje" ryker "snart"? Jeg trodde det var sånn at enten slutter det å funke eller så funker det. Ingen midt i mellom. Har bestilt ny disk av samme sort igår fra komplett. Edit: fikk et slags svar på wikipedia..Some failure modes, especially mechanical wear and aging, happen gradually over time. A monitoring device can detect these, much as a temperature dial on the dashboard of an automobile can warn a driver — before serious damage occurs — that the engine has started to overheat. Endret 19. januar 2006 av Bitex Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 19. januar 2006 Del Skrevet 19. januar 2006 Og så mener jeg å huske å ha lest at høyeste driftstemperatur også blir lagret. Men det er vel gjerne bare produsenten som kan lese ut disse tallene. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 19. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2006 (endret) Japp, er vel bare å slenge i den nye disken når den kommet, formatere og legge inn windows og tanke over det jeg skal ha til den nye. BLe sendt fra komplett i morges. Den lever så lenge går jeg ut fra. Trenger å få røska opp i registeret uansett Endret 19. januar 2006 av Bitex Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 22. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2006 (endret) Jeg bumper denne, for nå skjedde det noe merkelig. Jeg kjøpte ny, helt lik HD fra komplett..sitter nå og skal plugge den inn og installere Windows på den. Men tror dere ikke akkurat samme greia skjer med den også? "Primary master drive: Samsung SP201 Spinpoint, Immediately back-up your data blablabla".. Bare BULLSHIT altså? Denne disken er klin ny. Må jo være noe annet hardware som er feil da? Eller rett og slett SMART-greia som har hengt seg opp på noe. Endret 22. januar 2006 av Bitex Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 22. januar 2006 Del Skrevet 22. januar 2006 Da hadde eg kobla ut smart i bios og gitt beng i hele greia. Lenke til kommentar
CAT0 Skrevet 22. januar 2006 Del Skrevet 22. januar 2006 Da hadde eg kobla ut smart i bios og gitt beng i hele greia. 5478691[/snapback] Resatt CMOS? Eller forsøkt med en ny kabel? Lenke til kommentar
drexenor Skrevet 22. januar 2006 Del Skrevet 22. januar 2006 (endret) Det jeg lurer på er hva er "snart"? Og hvordan kan SMART-sjekken finne ut at den "kanskje" ryker "snart"? Jeg trodde det var sånn at enten slutter det å funke eller så funker det. Ingen midt i mellom. Det er normalt at det forekommer feil på harddisker, det er også vanlig at det er feil disken når den kommer fra fabrikken. Men antallet feil skal ligge under ett visst nivå. Harddisken retter selv de fleste feilene (lar være å bruke defekte områder), men når mengden feil blir mye, får man SMART alarm. Jeg tipper at butikken du kjøpte denne hos har et parti dårlige harddisker fra den produsenten jeg.. Tror jeg hadde byttet den i ett annet merke / fått igjen pengene om jeg var deg, men du kan jo først sjekke hva som utløser alarmen med et program som HDD Health: http://www.panterasoft.com/download/hhealth.exe Endret 22. januar 2006 av drexen Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 22. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2006 (endret) Heh...Hdd Health sier ALLE måleverdiene er laaangt over threshold-verdiene (grenseverdiene for feil). Flere bommer med 100-200.. Men så påstår den også at begge harddiskene er 138GB..Men jeg VET de er 200GB. Windows sier det også. Nå har jeg ikke prøvd den nye harddisken med dette programmet, men det var veldig merkelig at samme greia kom fram når jeg satte den i også, FØR jeg formatterte den tilogmed. Det kommer fram i POST-sjekken. Skulle tro det var for varmt inni der..Temperature er RØD i SMART-tabben i det programmet. Men SMART-feilen kommer opp uansett om maskinen har vært avslått et døgn. Hvis det er for varmt i kabinettet vil jo smart slå ut selv om jeg bytter harddisk sikkert.. Endret 22. januar 2006 av Bitex Lenke til kommentar
drexenor Skrevet 22. januar 2006 Del Skrevet 22. januar 2006 Heh...Hdd Health sier ALLE måleverdiene er laaangt over threshold-verdiene (grenseverdiene for feil). Flere bommer med 100-200..Men så påstår den også at begge harddiskene er 138GB..Men jeg VET de er 200GB. Windows sier det også. Nå har jeg ikke prøvd den nye harddisken med dette programmet, men det var veldig merkelig at samme greia kom fram når jeg satte den i også, FØR jeg formatterte den tilogmed. Det kommer fram i POST-sjekken. Skulle tro det var for varmt inni der..Temperature er RØD i SMART-tabben i det programmet. Men SMART-feilen kommer opp uansett om maskinen har vært avslått et døgn. Hvis det er for varmt i kabinettet vil jo smart slå ut selv om jeg bytter harddisk sikkert.. 5479740[/snapback] De dataene som HDD Health kommer med kommer RETT fra registeret i harddisken din, og hvilket som helst SMART program ville kommet med de samme verdiene. Når du få den feilen er det harddisken *selv* som sier det er feil, så jeg ville helt klart ha byttet den.. Ang 138GB så hørtes det merkelig ut, men du er klar over at det er to måter å harddisk-størrelser på ikkesant? Man deler gjerne på 1024 istedetfor 1000. Derfor blir dette samme størrelse: 200.000.000.000 byte = 195.312.500 kilobyte = 190735 megabyte = 186 gigabyte Men 138GB stemmer jo ikke helt med dette da.. Hvilken temperatur får du opplyst at det er det på disken din ? Lenke til kommentar
RulleRimfrost Skrevet 22. januar 2006 Del Skrevet 22. januar 2006 Bios-update av hovedkort og SP1 til Windows fikser størrelsen på HD. Om ny disk forsatt klager, og Power-on time count er lav, ville jeg returnert umiddelbart. Jeg har nesten lik disk, og den er av natur veldig kjølig (28C, 10 grader lavere enn Seagate'n min) Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 22. januar 2006 Del Skrevet 22. januar 2006 SMART warning? backup alt ASAP og send in disken på reklamasjon. SMART error er som regel nok til å få ny disk omgående, selv uten testing...iallefall det jeg har opplevd. hvorfor leve med en disk som KAN ryke nårsomhelst? Lenke til kommentar
jevel Skrevet 22. januar 2006 Del Skrevet 22. januar 2006 Ser ut til at feilen kan ligge enten i kabel eller kontroller, ja. Du kan eventuelt pøve en annen port på hovedkortet? -KJ Lenke til kommentar
drexenor Skrevet 22. januar 2006 Del Skrevet 22. januar 2006 Ser ut til at feilen kan ligge enten i kabel eller kontroller, ja. Du kan eventuelt pøve en annen port på hovedkortet? 5480446[/snapback] Tror neppe det, siden S.M.A.R.T. kun overvåker hva som skjer på innsiden av disken. Lenke til kommentar
jevel Skrevet 22. januar 2006 Del Skrevet 22. januar 2006 (endret) Dobbelpost er fint. -KJ Endret 22. januar 2006 av jevel Lenke til kommentar
jevel Skrevet 22. januar 2006 Del Skrevet 22. januar 2006 Joda, fint og flott det, men har du lest hele posten? Han har kjøpt ny disk som viser akkurat de samme symptomene. Slik jeg tolker det er det derfor noe rart med selve SMART i hovedkortet, kontroller eller at kabelen er defekt. Derfor skader det ikke å teste forslagene mine. Som du ser av bildet over så er utskriften fra Everest helt normal... -KJ Lenke til kommentar
drexenor Skrevet 22. januar 2006 Del Skrevet 22. januar 2006 (endret) Jo, har lest posten. Tipper komplett har hatt er parti defekte disker på lager jeg.. Når SMART-programmet sier at verdiene ligger over grensen, så stemmer nok det. SMART ligger inni harddisken, ikke på hovedkortet. Hovedkortet leser bare av verdiene på disken. Men for all del visst kan man forsøke andre ting.. Når deg gjelder screenshot så var ikke det Bitex som la ut det.. Menmen, ha en fin kveld lell a Endret 22. januar 2006 av drexen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå