Gå til innhold

Hvordan konfigurere ruter til bruk som webserver?

Anbefalte innlegg

Hei, sikkert en drøss med slike innlegg her men jeg har et litt spesielt problem siden jeg har en nextgentel ruter. I første omgang kommer jeg meg av en eller annen merkelig grunn ikke inn i ruteren verken ved å taste 10.0.0.1 åsså brukernavn/passord eller via telnet. Jeg har snakket med nextgentel og de har gitt meg masse passord men ingen funker :thumbdown:

Men jeg kommer meg inn i ruteren via http://endring.nextgentel.no og de sier at det skal være tilstrekkelig for å få serveren min på nett. Serveren har intern ip 10.0.0.6 og når jeg taster det inn i explorer funker det fint i lokalnettet, dette tyder iallefall på at serveren er oppe å går. Men problemet er hvis jeg vil vise en webside til en som sitter utenfor lokalnettet kommer det bare opp "siden kan ikke vises" :mad:

Jeg har vært inne i ruteren og sett åssn det ser ut der har forsåvdit en Netopia 3357W trådløs ruter som jeg fikk levert ifra Nextgentel.

I selve ruteren på endringssiden har jeg følgende alternativer som vil være aktuelle:

Endre offentlige servere på lokalnettet:

Her må jeg oppgi ip adressen til serveren altså 10.0.0.6 og merke av for webserver (tcp) og første port 80 og siste port 80

Så står det med rød skrift: "NB! Husk at du må åpne i filtersettet for at serveren skal bli tilgjengelig fra internett!"

Dette høres jo fantastiskt lett ut :nei:

Så går jeg inn i filtersettet på ruteren og går da ut ifra at jeg skal legge til et filter.

Her får jeg følgende alternativer:

Avsenders IP-adresse 0.0.0.0 Subnettmaske 0.0.0.0

Mottakers IP-adresse 0.0.0.0 Subnettmaske 0.0.0.0

Protokoll: TCP (i dette tilfellet)

åsså dukker det opp valg under der det står:

Avsenderport: "Ikke sammenlign", "Ikke lik", "Mindre enn", "Mindre eller lik", "Er lik", "Større eller lik", "Større enn" også kommer en kollonne bak der jeg skal skrive portnr (tror jeg)

så komer det en til som det står Mottakerport på, med samme alternativer som jeg har listet over.

Og tilslutt står det regelnummer... om den skal stå sist i tabellen eller øverst etc etc.

Har prøvd å satt avsenderip 10.0.0.6 subnett 255.255.255.0

mottakerip 0.0.0.0 subnett 0.0.0.0

avsenderport lik 80

mottakerport lik 80

pluss en dusin andre kombinasjoner...

Nå skal det som sagt nevnes at jeg har prøvd mange ulike kombinasjoner her men ikke fått noen respons til serveren utenom i lokalnettet. Er det noen som ser med en gang hva jeg må ha i ruteren min for å få dette til å fungere?? Håper virkelig ikke det ble for mye rot i innlegget? :roll:

Takker for alle fornuftige svar ;)

Mvh AudiPowha

Endret av AudiPowha
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...