Gå til innhold

Maks 2,6 GHz med AMD64 3700+

Anbefalte innlegg

Som det står i tittelen har jeg en AMD64 3700+ som jeg har klokket opp. Jeg har hørt at denne CPU'en fint skal greie 2.8 GHz med en god kjøler. Problemet er at jeg ikke får min høyere enn 2,6 og da er den langt fra stabil.

Skulle ikke tro at kjøleren var noe problem. Har waterchill vannkjøling. Den korte stunden den kjører på 2,6 kommer tempen aldri over 35 grader.

Har prøvd det meste, men den vil ikke klokke lengre. :no:

HW:

asus A8N SLi deluxe

AMD64 3700+

Kingston valueram 512 x2

ATI x850 Pro

Er det noen som har ideer, så kom med dem.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Som det står i tittelen har jeg en AMD64 3700+ som jeg har klokket opp. Jeg har hørt at  denne CPU'en fint skal greie 2.8 GHz med en god kjøler. Problemet er at jeg ikke får min høyere enn 2,6 og da er den langt fra stabil.

Skulle ikke tro at kjøleren var noe problem. Har waterchill vannkjøling. Den korte stunden den kjører på 2,6 kommer tempen aldri over 35 grader.

Har prøvd det meste, men den vil ikke klokke lengre. :no:

HW:

asus A8N SLi deluxe

AMD64 3700+

Kingston valueram 512 x2

ATI x850 Pro

Er det noen som har ideer, så kom med dem.

5462763[/snapback]

Heisann,

Du har selvfølgelig lås PCI, satt minne på 333 (hvis du har crap minne da), økt volten på CPU, HTT er mindre enn 1000?

Adiabatisk

Lenke til kommentar

Ja jeg har gjort det. HTT er under tusen og låst PCI, men jeg har ikke satt ram'en til 333.

En kompis av meg sa at jeg kanskje bare har vært uheldig med kjernen og at den ikke går lengre, men jeg tror ikke det med tanke på at den holder seg relativt kald.

Har funnet ut at ram'en ikke er så veldig klokkevennlig. Kanskje det er den som ødelegger?

Lenke til kommentar

Ikke rart det er ustabilt med Kingston valueram 512 x2 på 250MHz!!

Det forrige taler mener med å sette ram til 166, er å bruke en divider som kjører minne på 5/6 av FSB. Du kan kanskje sette den til 133 MHz også, for å være sikker på at det er CPU du tester og ikke minne. Ved 133MHz vil du da bruke en divider på 4/6 FSB.

Lenke til kommentar

Det gikk :!:

Fikk den opp i 2,7GHz! :D

Gikk ikke helt glatt, men den greide det må da. trenger bare litt finjusteringer så får jeg den litt høyere.

Takker for all hjelp. Hadde ikke greid det uten dere.

Tenkte å kjøpe meg noe heftigere ram enn de valuerammene, men de var gode som kjørte stabilt på 240MHz. Kjørte tortur test et døgn på denne frekvensen og de greide de fint. :D

Igjen takk for all hjelp.

Lenke til kommentar
Load ligger på 35-36 grader.

5473869[/snapback]

Den blir sikkert glad for litt ekstra spenning, å kjøre på 1.5V er jo en fornærmelse mot en så sprek, vannkjølt cpu. :hmm: Temperaturen må opp i 60-65 grader load før det forårsaker ustabilitet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

hvor kjøpte du din 3700 og når?

Venter en fra shg snart, er spent på overklokking :)

Vet du stepping på den?

Hvordan finer man load egentlig?

Ved å kjøre den i 3dmark noen minutter....holder det?

Endret av eskarls
Lenke til kommentar
hvor kjøpte du din 3700 og når?

Venter en fra shg snart, er spent på overklokking :)

Vet du stepping på den?

Hvordan finer man load egentlig?

Ved å kjøre den i 3dmark noen minutter....holder det?

5552813[/snapback]

Den blir nok ganske varm av det, men for å være på den sikre siden så kjører du en torture test innstilt på max heat i Prime 95. Google: prime 95. 10-15 min burde holde, men gjerne litt lengre. Prime 95 er i bunn og grunn en stabilitetstest.

Endret av kjaks
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...