Gå til innhold

widescreen surr med eksport

Anbefalte innlegg

Har filmet en film og brukt 16:9 funksjonen til DV kameraet...dvs den lager to svarte striper på filmen, er ikke noe ekte 16:9 kamera.

Nå sliter jeg litt med å få rett eksport type. Jeg prøvde først å eksportere som 4:3, da ble filmen strekt ut i mediaplayer slik at alle ble brede, før den plutselig hoppet mellom 4:3 og 16:9...rare greier.

Prøvde så og eksportere den som widescreen...da ble proposjonene rett på hele filmen, men jeg fikk en sort ramme rundt hele bilde. Dette gjør at jeg ikke kan ha full skjerm :(

Se vedlagt bilde, den røde streken er ytterkanten av videoen, den hvite er ytterkanten på bildet.

Har eksportert som AVI DV med Adobe Premiere Pro.

Hva skal jeg gjøre for å få dette riktig?! :dontgetit:

Endret av NeoGeo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil at det skal ende opp i ett widescreen format slik at jeg kan se det på widescreen tv'en min uten de svarte stripene :)

Men slik det er nå er får jeg svarte felt både over og ved siden av bildet.

Hvis filmen skal vises på en 4:3 tv, vil jeg at de sorte stripene skal synes.

Ønsker å ha en DV AVI fil som "backup", så evt konvertere til xvid o.l etterpå.

Kan legge til at hvis jeg spiller av filmen, direkte ifra kamera på tv'en vises den korrekt. Altså full skjerm.

Endret av NeoGeo
Lenke til kommentar

Vil gjerne vite om prosjektet ditt er 4:3 eller 16:9.

Om det er eit 4:3-prosjekt som skal på DVD via t.d. Encore, eksporter som 4:3, importer denne inn i Encore, og sjå korleis den ser ut der.

Har sett det med at den eksporterte videoen ikkje fyller heile biletet før, men då med Windows Media. Veit ikkje heilt kva som er årsaka.

Om det er eit widescreenprosjekt, videoen fyller heile biletet i monitoren, og sluttproduktet skal på nett, bruk Adobe Media Encoder og velg Quick Time med codecen H.264. I innstillingane, velg "square pixels" under "pixel aspect ratio" og ei oppløysning som tilsvarer 16:9. Døme er 384*216 og 512*288.

Edit:

Litt meir om DVD.

Om du lager ein letterboxa (svarte striper oppe og nede) 4:3-DVD, vil den visast slik på ein 4:3 TV, og det same på ein widescreenTV fram til du zoomer inn (noko eg reknar med ein kan gjere på dei fleste widescreenTVar...).

Om du har eit widescreenprosjekt, eksporterer som widescreen og lager ein 16:9-DVD, vil denne visest letterboxa på ein 4:3-TV og i "fullskjerm" på ein widescreenTV. Det kan vere du må zoome inn her og, det kjem an på om TVen og DVD-spelaren tolker 16:9-signala riktig trur eg.

Endret av incanus
Lenke til kommentar

Vel, er ikke helt sikker hva du legger i ordet prosjektet mitt.

Uansett så er videoen min filmet med ett standar DV kamera med en såkalt "cinema" funksjon aktivert. Mao har jeg ett råmaterialet som er 4:3 men med to svarte linjer i topp og bunn av bildet som gjør at de effektive pixlene i videoen danner ett 16:9 format.

Skal ikke legge dette ut på internett, men takk for tipsene med quick time alikevel.

Jeg er i prøve og feile fasen, så skal teste ut dette senere :)

Det som var det rareste med denne rendringen var når jeg prøvde og eksportere en AVI DV i 4:3, da hoppet bildet mellom 16:9 og 4:3 under selve filmen...noe jeg ikke skjønner bæret av!

Angående DVD, hvis man bruker metoden med zooming, vil man jo miste bildet i sidekantene for å fylle ut topp og bunn?

Forutsatt at man har en litt mer normal eksport en det jeg har fått i min eksempel i første post :)

Lenke til kommentar
Vel, er ikke helt sikker hva du legger i ordet prosjektet mitt.

Uansett så er videoen min filmet med ett standar DV kamera med en såkalt "cinema" funksjon aktivert. Mao har jeg ett råmaterialet som er 4:3 men med to svarte linjer i topp og bunn av bildet som gjør at de effektive pixlene i videoen danner ett 16:9 format.

Eg meinte prosjektet i Premiere (når du opner PPro må du jo lage eit nytt prosjekt, og dette kan vere anten 4:3 eller 16:9). Burde kanskje sagt det tydelegare... Då kameraet ditt filmer i 4:3, reknar eg med prosjektet ditt er det og.

Det som var det rareste med denne rendringen var når jeg prøvde og eksportere en AVI DV i 4:3, da hoppet bildet mellom 16:9 og 4:3 under selve filmen...noe jeg ikke skjønner bæret av!
Er det på PC i Media Player? Kan vere at MP ikkje klarer å bestemme seg for om det skal visast som 4:3 eller som 16:9, men kvifor det skjer har eg ingen idè om...

Angående DVD, hvis man bruker metoden med zooming, vil man jo miste bildet i sidekantene for å fylle ut topp og bunn?

Forutsatt at man har en litt mer normal eksport en det jeg har fått i min eksempel i første post :)

For å forklare litt nærare. I ditt tilfelle har du har ein 4:3-film med svarte striper oppe og nede. Om du brenn dette ut som ein 4:3-DVD, og viser dette på ein widescreen-TV, vil du sjå det slik:

post-21406-1137686919_thumb.png

Det raude feltet er der videoen visest, alt anna er svart. Når du då zoomer inn, vil det raude (altso videoen) fylle heile ramma.

Og ein liten ting til:

Skal ikke legge dette ut på internett, men takk for tipsene med quick time alikevel.

Jeg er i prøve og feile fasen, så skal teste ut dette senere

Merk at dei oppløysningane eg nemnte var for 16:9. Då du har ein film som er i 4:3, må du velge ei anna oppløysning, som t.d. 384*288. Endret av incanus
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har litt det samme problemet. Dvs at når jeg lager et nytt 4:3 prosjekt og importerer film fra kameraet (Panasonic GS120) ser det rett ut i forhåndsvisningen i både Premiere og utforskeren, men når jeg spiller av filmen i MP strekkes bildet ut og blir "dratt" ut. Folk blir breie osv. Funker i Winamp da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...