Spr0cket Skrevet 18. januar 2006 Del Skrevet 18. januar 2006 har en gammel "Dravn" kamin med en ca 40 cm brei ovn i midten og et slags emaljert karrosseri rundt, klassisk gammel type. 3 dører, neders for aske i skuff, midterst med rist for å fyre på ("glass" (er vel egentlig kråkesølv) i denne døra) og ei dør øverst for å legge på mer ved. Denne stod i leiligheta da vi tok over den, og det jeg lurer på nå er hvordan man kan se om denne er moden for utskiftning evt om den holder noen år til. har ingen aning om hvor gammel den er, men jeg har hørt at peiser "brennes ut" i uthopinga av deres karriere. Dette medfører såvidt jeg har forstått at godset i veggene blir tynner. Jeg har sett inni og det er litt ujevnt i bakveggen, en slags "renner" i godset. Noen som har peling på dette? Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 19. januar 2006 Del Skrevet 19. januar 2006 Du brenner ikke ut en ovn i den forstand at godset blir tynnere, men alle gamle ovner er som regel steinsatt, dvs at det er murt opp steiner innvendig med brannfast mørtel. Hensikten er at man skal kunne brenne 'tyngere' brensel enn ved, uten at ovnen blir rød eller smelter. Jeg tenker da på kull og koks. Den innvendige steinen kan smuldres opp over tid, og dermed må man steinsette ovnen på nytt. Lenke til kommentar
Spr0cket Skrevet 19. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2006 tusen takk for svar!! gjelder dette også støpejernskaminer av den typen jeg beskriver? mulig den er egna for koks også, det vet jeg ikke noe om. så dette representerer ikke noen umiddelbar brannfare iallefall?`pr nå fyrer jeg bare med trevirke, bjørkeved for det meste. Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 19. januar 2006 Del Skrevet 19. januar 2006 Ja, det gjelder alle gamle ovner og kaminer. Noen nyere ovner er ikke steinsatt, dette for å holde nede prisen, og disse kan bare brenne ved. Jeg er ingen fagmann på området, har bare litt erfaring om dette, så jeg har egentlig ikke mer å tilføye. Lenke til kommentar
Spr0cket Skrevet 19. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2006 tusen takk for svar iallefall Lenke til kommentar
gaardern Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 Nye ovner har såkalte brennplater i støpejern. Disse er på en måte en indre kledning til ovnen. De eldre typene har som skarsk sier, stein på innsiden. Mener å huske det heter kleberstein, det er en slags leire-aktig steinmasse som herder ved temperatur. Ring brann/feier-vesenet, de kan sikkert hjelpe deg. Lenke til kommentar
Eirik_R Skrevet 26. januar 2006 Del Skrevet 26. januar 2006 dette hørtest veldig ut som ei vi kasta ut heime for eit år sidan. den varte i 50 år, vart aldri tatt spesielt godt vare på, men ingen misbruk. innvendig var den nesten heilt kledd med kleberstein, med tydelege skille mellom steinfragmenta. dette var ei kamin for koks, og det var også koks som var brukt første 30 åra. siste 20 åra var det ved; bjørk og or. den var heilt i orden, og vart berre utskifta fordi den store klossen ikkje passa inn etter oppussinga Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 22. februar 2006 Del Skrevet 22. februar 2006 Det beste er å smile fint til nokon i ein spesialbutikk for peiser, eventuelt ta kontakt med brannvesenet. Det er og ein fordel å få tatt ein kontroll av pipa med det samme. I mangen gamle hus så kan tilstanden på den være så som så. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå