_mgr_ Skrevet 11. september 2002 Del Skrevet 11. september 2002 Jeg lurer på om jeg kan bruke en enkelt bryter til å skru på forskjellige ting som skal trekke strøm fra forskjellige strømforsyninger ved bruk av rele til bil. Sånne du får kjøpt på biltema. u know....... Altså: Ved hjelp av en bryter tenkte jeg å: - skru på en vifte på 5 volt - skru på en vifte på 12 volt - skru på noe duppeditter som er koblet til min PSU nr. 1 Lenke til kommentar
radivx Skrevet 12. september 2002 Del Skrevet 12. september 2002 DEt skulle vært mulig Kobler bryter(B) mellom en Drevkontakt |||| B-B- |||| Så når bryteren er på så kan kretsen brak brukes men det er litt vanskelig med BARE en bryter du burde hatt en til 12V og en til 5V Og en siste som var loddet på psu og kortslutter de pinnene du skal... å kombinerer alle sammen kan kansje være farlig... men skal se om det går... kansje slik (gjørpå eget anvsar.. jeg er en liten frik med pr i dag KUn grunnskole utdanning i elektronikk) Tror du trenger to... eller en B som ativerer (åpner) 3 baner når du slår den på vet ikke om sånne fins, en bane kobler kortslutt PSU ledningene til... nr2 tar du og kobler Gul (til på begge sider) Nr 3 tar du rød... men tviler på at sånne brytere fins så bruk 3 du,,., det er ikke så stress Lenke til kommentar
PumpAction Skrevet 12. september 2002 Del Skrevet 12. september 2002 Ja. Et rele er masse brytere som endrer posisjon når spolen i relè'et får spenning. Et rele med 12v spole. Og minst 2 brytere(i relè'et alstå Kobler bare en bryter i serie med spolen og på 12v. Når du flipper brytern slår spolen inn og de åpne bryterne lukkes og de lukkede åpnes. Og da kan du koble til både 5 og 12v på hver sin bryter på relè'et. Lenke til kommentar
_mgr_ Skrevet 12. september 2002 Forfatter Del Skrevet 12. september 2002 ok :smile: Lenke til kommentar
xqus Skrevet 12. september 2002 Del Skrevet 12. september 2002 En ting du bør tenke på, hvis det ikke er innebygget i releet, er at når du bryter drivspenningen til releet, vil det indusere (lage) en VELDIG høy motspenning, og denne kan knekke diverse ting, hvis du ikke lager en beskyttelses krets... Lenke til kommentar
PumpAction Skrevet 12. september 2002 Del Skrevet 12. september 2002 Quote: Den 2002-09-12 16:21, xqus skrev:En ting du bør tenke på, hvis det ikke er innebygget i releet, er at når du bryter drivspenningen til releet, vil det indusere (lage) en VELDIG høy motspenning, og denne kan knekke diverse ting, hvis du ikke lager en beskyttelses krets... Rettere sagt en diode i sperreretningen i paralell med spolen. Lenke til kommentar
xqus Skrevet 14. september 2002 Del Skrevet 14. september 2002 Quote: Den 2002-09-12 16:50, PumpAction skrev: Quote: Den 2002-09-12 16:21, xqus skrev: En ting du bør tenke på, hvis det ikke er innebygget i releet, er at når du bryter drivspenningen til releet, vil det indusere (lage) en VELDIG høy motspenning, og denne kan knekke diverse ting, hvis du ikke lager en beskyttelses krets... Rettere sagt en diode i sperreretningen i paralell med spolen. Så klart, en diode i lederetning ville ikke vært så kult da.. :wink: Lenke til kommentar
_mgr_ Skrevet 14. september 2002 Forfatter Del Skrevet 14. september 2002 Altså: En diode som bare leder strøm til releet og hindrer at strømmen "slår tilbake"? Eller har jeg misforstått?? Lenke til kommentar
xqus Skrevet 14. september 2002 Del Skrevet 14. september 2002 Setter du dioden i sperre retning i paralell med releet vil den begynne å lede i det spolen begynner å indusere en motspenning (når du kutter spenningen til releet). Denne motspenningen vil ha motsatt polaritet enn drivspenningen. Dioden kortslutter da spolen, og spenningen vil forsvinne(er inegen spenning over en kortsluttning). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå