Gå til innhold

finnes makroobjektiver tilpasset f/16?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er et kjent problem at objektiver mister skarphet når blenderen blir veldig liten. Selv om dette kan være et problem på makrolinser, hvor liten blender er nødvendig, kan jeg ikke huske å ha sett linser markedsført med spesiell god kvalitet ved liten blender. Mulig noen som jobber i fotobutikk eller lignende kan utdype dette.

Det du derimot kan gjøre er å finne såkalte MTF-grafer (eng: mtf chart) på nettet for objektivene du er interessert i.

En MTF-graf viser skarpheten til objektivet over hele blenderområdet, og slik kan du se hvor mye det forverres når blenderåpningen er liten.

MTF-grafer dekker ikke alt som har med bildekvalitet å gjøre, men gir en god indikasjon på selve skarpheten til objektivet.

Lenke til kommentar

Diffraksjonsuskarphet kalles fenomenet, og dette varierer med film/brikkeformatet.

På kompaktkamera opptrer denne uskarpheten allerede ved blender 5,6 sånn ca, og det er derfor at slike kamera ikke har mindre blender enn 8, kanskje 11.

På dSLR opptrer uskarpheten på ca blender 11.

På mellomformat, fra 6x6cm til 9x12cm, er det ikke noe problem med blender 16, men når uskarpheten oppstår vet jeg ikke.

Storformatkamera har ofte minste blender på 92.

Lenke til kommentar

Som en liten kommentar til det siste vil jeg nevne at Ansel Adams aldri brukte mindre blender enn 64. Det er derfor det blir fåfengt å forsøke seg på å kopiere hans bilder med dslr (eller noe annet mindre format, for den saks skyld). Han (og resten av f64-gruppen) brukte selvfølgelig storformat.

Lenke til kommentar
Som en liten kommentar til det siste vil jeg nevne at Ansel Adams aldri brukte mindre blender enn 64. Det er derfor det blir fåfengt å forsøke seg på å kopiere hans bilder med dslr (eller noe annet mindre format, for den saks skyld). Han (og resten av f64-gruppen) brukte selvfølgelig storformat.

5466488[/snapback]

Søkte på bildene hans, virkelig helt fantastiske bilder, men hva ville f64 tilsvart på DSLR med for å få samme dybdeskarphet med en linse som regnes som normal for begge formatene. Skjønner selvsagt at det ikke ville vært mulig, men rent mattematisk.

ps. Har du sett bildene fra Ernest Shackletons ekspedisjon i Antarktis, er veldig imponert over kvaliteten. Med tanke på at de ble tatt i polare strøk, i 1917, av en fotograf som ikke viste om han ville overleve etter at båten til ekspedisjonen hadde forlist.

Endret av modin
Lenke til kommentar

Ja, jeg har sett de bildene. De er helt fantastiske, som det meste annet fra den tiden. Kamera var ikke for "amatører" på den tiden, og med de store platene de brukte som film ble det jo ekstremt støyfritt. Min venn, Hasselblad-fanatikeren, ønsker seg egentlig storformat. Eneste problem er at han har knapt nok råd til å fotografere med mellomformat, så bladfilm kommer til å ruinere ham :lol: Ansel Adams er hans store forbilde.

Jeg er glad mine store forbilder er Cartier-Bresson og Capa. Det er derfor jeg klarer meg med dslr til daglig bruk. Jeg er nemlig en gniten faen :evil:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...