Gå til innhold

Emesis - Last ned nå!

Cuneax

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Haha. Og forresten: Kameraet har ikke noe annet en autofokus. Billig drit.

7367804[/snapback]

Wow, det må da være uhorvelig billig i såfall! Et kamera jeg kjøpte meg på ungdomskolen for 10k-lappen hadde da massevis av effekter. Jeg trodde "alle" kameraer hadde både manual og auto nå, jeg. :dontgetit:

EDIT:

Er mer en gjerne innstilt på samarbeid, jeg. Er så lei av å gjøre nesten alt selv. Kunne godt tenke meg å jobbe med et manus jeg ikke har skrevet selv, f.eks. Og gratulerer med dagen, Stefanus!

7366955[/snapback]

Men igjen, når man gjør "alt selv", får en jo ingen begrensninger da. Selvsagt, det er alltid sunt med idèer underveis, men det finnes ingen ting som er mer irriterende enn når du har en genial idè, som lett kan gjøres om til en veldig god film, men så er du sammen med folk som ikke tillater deg det. Det vet jeg alt om, som av og til blir puttet i grupper med helt inkompetente medelever som gir blanke F i hvordan filmen blir. Det finnes en liten gruppe av oss kreative folk i media-klassen vår, og vi er ofte på samme gruppe (da vi lar hverandre få jobbe, og samtidig kommer med gode idèer). Læreren har sett seg lei av at vi alltid skal være sammen, så han har begynt å bestemt at vi skal være i andre grupper enn de vanlige. Visse folk klarer jeg bare ikke å fungere med, rett og slett.

Nå jobbet du jo med den filmen på fritiden, så jeg regner med at du hadde det ganske fritt... Men uansett, tro meg, det er godt å ha det fritt, selv om at det er tungt og tidkrevende arbeid å lage film. :)

Endret av Hr. Jenssen
Lenke til kommentar
Gjest Slettes-xwByZdFZ

Netopp sett filmen, og har litt konstruktiv kritikk og komme med:

-Musikk volumet er alt for høyt i forhold til stemmene på filmen. Jeg måtte sitte å justere lyden hele tiden.

-Dere snakker alt for pent for å være i det miljøet der :p Høres ut som om det er kongefamilien som spiller rollene :p Bruk litt mer slang og ufine ord...

-Scenen hvor dere banket opp Frank på toalettet så falsk ut. Bevegelsene var falsk, og lyden var falsk.

Ellers en veldig bra film :) 5\6!

Lenke til kommentar

Jenssen: Jeg har heldigvis sluppet å jobbe med medieklassens tiltaksløse når det var snakk om film. Selv om vi bare var to hovedbakmenn, ble det nok av krangler for dét. I ettertid var jeg ganske glad for at ikke alle mine forslag gikk gjennom, for den andre halvdelen av produksjonsgjengen stod for en mer sober linje. Er glad for at lærerne i mediefaget vi hadde lot oss jobbe i faste grupper.

incanus: Den testen var strålende. Jeg kjøpte jo dessverre kameraet et halvt år før testen der kom ut, men jeg visste nesten hva jeg gikk til. Et så billig kamera kunne umulig være bra. Og det er det ikke heller. Fargegjengivelsen er rett og slett avskyelig, så det passa jo fint at filmen skulle være i svart/hvitt. Allikevel skulle jeg prøve å lage noe bra ut av noe dårlig, ettersom min filosofi er at man utvikler seg best med svært begrensede midler :cool:

Göncz: Takk for kritikk. Det eneste stedet jeg kan tenke meg at musikkvolumet er i veien, må være helt på slutten når Nika kommer forslått inn på rommet og faller sammen, men ettersom jeg kan dialogen utenatt, så er det vanskelig for meg å høre mer "nøytralt". Vi snakker kanskje litt pent, men det er også viktig å unngå stereotyper. Moderne narkolangere kler seg fint, oppfører seg forholdsvis rasjonelt og er demokratiske ;)

Slåssekritikken tas til etteretning. I neste prosjekt, som skal være en kortfilm, får vi ta oss mye bedre tid til koreografi, kameravinkler osv.

Lenke til kommentar

Nja, jeg syntes også dialogene var litt lave. Musikken var ikke for høy, men når man må stille opp så mye på grunn av de lave stemmene, så blir jo musikken veldig høy da.

EDIT: Cun, har du forresten vist filmen til klassen din? I så tilfelle, hva synes de om den?

Endret av Hr. Jenssen
Lenke til kommentar

Bra gjennomført amatørfilm! :) Men forferdelig trist kamera den har blitt laget med :( Det er gjort sååå mye forarbeid med historien, manus, planlegging, scene, location og alt mulig annet. Til et så stort prosjekt burde det være satset mer på et bedre kamera også... ?

Og bruk ALDRI atmosfære-lyden som kameraet lager. Erstatt denne med ferdige samplinger. Jeg hører flere plasser i filmen kassetten som snurrer inne i kameraet. :hmm:

Konge Musikk! :D

Endret av CZ28
Lenke til kommentar

Jeg hentet ned "Emesis" for en stund siden, men kom ikke på å se den før i dag. Jeg er ikke spesielt keen på å vade meg gjennom 28 sider med kommentarer, men må vel nesten anta at det jeg kommer til å si allerede er sagt, uansett..

Gudbedre så dårlig dette var.

Hva er det med førstegangs-filmskapere som gjør at de bare MÅ bruke svart-hvitt, aaalt for lange scener, elendig lyd og ukonsistent klipping mellom scener med musikk og scener uten? Jeg klarte faktisk ikke å se filmen ferdig (kom vel ca. 25 minutter ut i den) før jeg rett og slett bare måtte gi meg. Jeg *klarte ikke* å pine meg selv et sekund lengre, for dette var rett og slett bare helt grusomt.

Historien er ikke-eksisterende, man har null forhold til karakterene, man får ingen hjelp (filmen er så og si blottet for fortellerteknikk) og det hele blir redusert til en saktegående suppe hvor seeren egentlig har null grunn til å fortsette å se på filmen. Hvis det i det hele tatt eksisterte noen spenningskurve i filmen så klarte i alle fall ikke jeg å plukke opp denne.

Dette ble selvsagt veldig negativt, beklager det, men slik er nå en gang verden -- si det man har lyst til å si. :)

Men! Ikke slutt å lage film, for all del. Selv om du har tatt enorme mengder vann over hodet ved å hoppe "rett på" spillefilmformatet så betyr ikke dette at du ikke har noen fremtid som filmskaper. Les litt filmhistorie, les om filmteknikker og fortellerteknikker, les om klipping, les om redigering, les om bruk av lyd.. les les les.. og lag flere saker. Kanskje en kortfilm? Eller kanskje du ikke passer til å gjøre alt? Veldig få mestrer dette, tross alt. Muligens ligger din styrke i manus-utvikling og ikke i det tekniske? Det er ingen skam å overlate arbeid til andre, snarere tvert i mot.

Uansett; lykke til videre, håper det kommer noe mer fra deg, så skal jeg nok se på det. Norge trenger uansett flere unge, fremadstormende filmskapere. :)

Endret av transistorbass
Lenke til kommentar

Til å være såååååå mye planlegging, og info om filmen på forhånd, må vel de fleste innrømme at resultatet er ikke helt som forventet. På forhånd hadde han/de som laget filmen en masse info om kameravinkler, manus og alt mulig. Da jeg så resultatet ble jeg litt "snytt". Det virket som om de hadde utrolig god peiling på hva de gjorde på forhånd. Men det er jo en godt laget amatørfilm, uansett :!:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Jeg begynner å se filmen nå. Begynner en liten kommenteringspost allerede nå. Skriver ned punkt for punkt når det er noe å kommentere.

Det første jeg stusser på er hvordan man kan spille sjakk uten å se på sjakkbordet. Og hvis kameraet ditt kun har autofokus, hvordan fikk du til å blurre ut hele første klipp?

Hadde vært en stor fordel om du hadde skrudd opp kontrasten litt. Bildet har en tendens til å bli temmelig matt når man filmer S/H med et gammelt kamera. Et tips til deg er å kjøre filmen gjennom et filter eller to i After Effects, så ser den plutselig vanvittig mye bedre ut. Du har jo gjort all klippingen, så du trenger bare filtrere den ferdige versjonen.

Husk at luftrommet bør helst være større i synsretningen til personene, det harmonerer bedre. Det blir det samme som å kutte toppen av ansiktet i stedet for bunnen.

Jeg hater autofokus!

cun du er videogen som fy.

Neeeei, zoom...

Hehe, amatør-snorry-cam. Det har jeg brukt mye selv.

Nå satt jeg nettopp i to minutter og stirret på en svart skjerm, så mørkt var det. Det er nok en kombinasjon av skjermkvalitet og dårlig belysning, men det er noe som blir bedre om du øker konstrasten som jeg nevnte.

Lyden er veldig lav noen plasser og veldig høy andre plasser. Jeg må liksom skru opp og ned volumet for å få det til å stemme.

Klippmessig er det bra flyt. Skjønner heller ikke helt hvorfor transistorbass klager på "altfor lange scener".

Reb og Josef er de feteste karakterene.

...men Reb kan ikke røyke

Lenke til kommentar
Bra gjennomført amatørfilm!  :) Men forferdelig trist kamera den har blitt laget med :(  Det er gjort sååå mye forarbeid med historien, manus, planlegging, scene, location og alt mulig annet. Til et så stort prosjekt burde det være satset mer på et bedre kamera også... ? 

Og bruk ALDRI atmosfære-lyden som kameraet lager. Erstatt denne med ferdige samplinger. Jeg hører flere plasser i filmen kassetten som snurrer inne i kameraet.  :hmm:

Konge Musikk!    :D

7381182[/snapback]

Kameraet er akkurat som du beskriver det, "forferdelig trist" :!:

Jeg liker å arbeide meg til sånn hardware og ettersom jeg ikke jobber for tida, var det knepent med penger. Skulle bare teste ut hva man faktisk kan lage med slik elendighet. Jeg kan dessverre ikke bruke samples til en hel spillefilm. Denne gangen (og neste gang) måtte lyden fra selve kameraet brukes. Den surrelyden er ekstremt irriterende når det er helt stille. Skal se om jeg ikke muligens kan finne på noe annet til neste prosjekt. Takk for komplimentet! Regner med at du sikter mest til Ulver når det gjelder konge musikk :thumbup:

Gudbedre så dårlig dette var.

Takk!

Hva er det med førstegangs-filmskapere som gjør at de bare MÅ bruke svart-hvitt, aaalt for lange scener, elendig lyd og ukonsistent klipping mellom scener med musikk og scener uten? Jeg klarte faktisk ikke å se filmen ferdig (kom vel ca. 25 minutter ut i den) før jeg rett og slett bare måtte gi meg. Jeg *klarte ikke* å pine meg selv et sekund lengre, for dette var rett og slett bare helt grusomt.

Jeg har lagd tre kortfilmer og én spillefilm før, hvorav den ene var i svart-hvitt, så ikke kom med den bedrevitende holdningen der. Altfor lange scener er en smakssak, ikke putt det inn i bedreviterånden din. Lyden er elendig fordi det var eksepsjonelt tynt med ressurser, tenkt over det? Ukonsistent klipping mellom scener med musikk og scener uten.... Hva menes med dette? Det er ingen regel som forteller om hvor man skal ha musikk eller ikke. Eller har jeg kanskje ikke lest meg fram til det? Så du har ikke engang sett halve filmen. Nydelig.

Historien er ikke-eksisterende, man har null forhold til karakterene, man får ingen hjelp (filmen er så og si blottet for fortellerteknikk) og det hele blir redusert til en saktegående suppe hvor seeren egentlig har null grunn til å fortsette å se på filmen. Hvis det i det hele tatt eksisterte noen spenningskurve i filmen så klarte i alle fall ikke jeg å plukke opp denne.

Hvordan kan du si alt dette ved å bare ha sett 25 minutter? Er det absolutt ingen interesse i å se hvordan Reb løser konflikten med Josef & co? Hva definerer du som fortellerteknikk?

Men! Ikke slutt å lage film, for all del. Selv om du har tatt enorme mengder vann over hodet ved å hoppe "rett på" spillefilmformatet så betyr ikke dette at du ikke har noen fremtid som filmskaper. Les litt filmhistorie, les om filmteknikker og fortellerteknikker, les om klipping, les om redigering, les om bruk av lyd.. les les les.. og lag flere saker. Kanskje en kortfilm? Eller kanskje du ikke passer til å gjøre alt? Veldig få mestrer dette, tross alt. Muligens ligger din styrke i manus-utvikling og ikke i det tekniske? Det er ingen skam å overlate arbeid til andre, snarere tvert i mot.

Uansett; lykke til videre, håper det kommer noe mer fra deg, så skal jeg nok se på det. Norge trenger uansett flere unge, fremadstormende filmskapere. :)

Hvordan kan du fortelle at jeg har hoppet "rett på" spillefilmformatet? Jeg lurer stort på hva du vil synes om flesteparten av amatørproduksjoner rundt omkring i verden. Les og les... Praksis, sier nå jeg. Kanskje jeg ikke passer til alt, men det er lett å si når man rett og slett bare må gjøre alle ting aleine. Realitet vs teori kalles det. Hvorfor håper du at det kommer mer fra meg, når filmen tydeligvis var det verste du noensinne har sett? Jeg skjønner ærlig talt ikke hvor du vil med denne posten. Greit med kritikk, men jeg vil gjerne ha den litt konstruktiv, annet enn "dette var elendig, du må lese mer". Hva forventet du deg egentlig av en amatørfilm som dette?

Til å være såååååå mye planlegging, og info om filmen på forhånd, må vel de fleste innrømme at resultatet er ikke helt som forventet. På forhånd hadde  han/de som laget filmen en masse info om kameravinkler, manus og alt mulig. Da jeg så resultatet ble jeg litt "snytt". Det virket som om de hadde utrolig god peiling på hva de gjorde på forhånd. Men det er jo en godt laget amatørfilm, uansett  :!:

7381756[/snapback]

Ga jeg virkelig inntrykk av at alt var så proft? :blush:

Emesis er jo tross alt en spillefilm lagd for under 1000,- (eksl. kamera osv) av folk uten noen som helst utdannelse innen film. Kan forstå at du ble "snytt", ettersom det har vært mye blæst om filmen en stund.

kaiern og Skurupu: Takk :)

Det første jeg stusser på er hvordan man kan spille sjakk uten å se på sjakkbordet. Og hvis kameraet ditt kun har autofokus, hvordan fikk du til å blurre ut hele første klipp?

Haha. Godt observert, det første der :)

Første klipp ble blurra ved hjelp av en av Pinnacle Studio 9s fantastiske spesialeffektfunksjoner.

Hadde vært en stor fordel om du hadde skrudd opp kontrasten litt. Bildet har en tendens til å bli temmelig matt når man filmer S/H med et gammelt kamera. Et tips til deg er å kjøre filmen gjennom et filter eller to i After Effects, så ser den plutselig vanvittig mye bedre ut. Du har jo gjort all klippingen, så du trenger bare filtrere den ferdige versjonen.

Vurderte om jeg skulle stille opp kontrasten på hele filmen i Studio 9, men jeg valgte å la være siden jeg syns det så litt overdrevent ut da jeg lagde forrige spillefilm. Nå i ettertid tror jeg du har rett. After Effects... får sjekkes ut til våren (trodde jeg måtte ha Premiere i samsvar med det).

Husk at luftrommet bør helst være større i synsretningen til personene, det harmonerer bedre. Det blir det samme som å kutte toppen av ansiktet i stedet for bunnen.

Det er jeg heldigvis fullstendig klar over, men det er ikke jeg som filmer i mesteparten av filmen. Jeg prøvde så godt jeg kunne å forklare det til mine godhjertede venner, men det er ikke alltid slike ting sitter de første gangene man filmer (jeg hadde over fem forskjellige kamerafolk til filmen).

Jeg hater autofokus!

Da er vi to.

cun du er videogen som fy.

Takk :blush:

Neeeei, zoom...

Når de ser at Pia har blåveis? Syns den ikke ble altfor overdreven ;)

Hehe, amatør-snorry-cam. Det har jeg brukt mye selv.

Dette er jeg ikke helt med på hva betyr. ^^

Nå satt jeg nettopp i to minutter og stirret på en svart skjerm, så mørkt var det. Det er nok en kombinasjon av skjermkvalitet og dårlig belysning, men det er noe som blir bedre om du øker konstrasten som jeg nevnte.

Jeg veit. Jeg angrer. Nå har jeg lært (+ LCD-skjermen viser ting lysere enn de faktisk er :()

Lyden er veldig lav noen plasser og veldig høy andre plasser. Jeg må liksom skru opp og ned volumet for å få det til å stemme.

Eksempler?

Klippmessig er det bra flyt. Skjønner heller ikke helt hvorfor transistorbass klager på "altfor lange scener".

Skjønner ham muligens delvis, mest fordi jeg antakelig har sett filmen for mange ganger ;)

Reb og Josef er de feteste karakterene.

...men Reb kan ikke røyke

Jeg veit :-/

Skal rydde opp i det i neste film.

Endret av cun
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Nå har jeg sett den ferdig. Det er mulig jeg er dum, men jeg skjønner ikke helt Rebs forvandling i det 47. minutt. Fra det punktet og ut var jeg egentlig temmelig forvirret. Forklar gjerne på PM.

Jeg kan godt kjøre filmen gjennom AE når jeg kommer på kontoret mitt i Bergen, så kan du se hva jeg mener.

Du skal være stolt av det du har laget, men du skulle hatt smekk for å ikke ha kjøpt/lånt/stjålet et bedre kamera. Om litt over halvåret kommer jeg opp med en del maskiner, et par kameraer og diverse produksjonsutstyr, samt en mappe manus under armen, så bør vi ta oss en prat. :)

Lenke til kommentar
Nå har jeg sett den ferdig. Det er mulig jeg er dum, men jeg skjønner ikke helt Rebs forvandling i det 47. minutt. Fra det punktet og ut var jeg egentlig temmelig forvirret. Forklar gjerne på PM.

Å neeei du. Denslags forklarer jeg bare i fylla. Hvis du har sett litt David Lynch-filmer (Lost Highway og Mulholland Drive), burde denne filmen være blåbær ;)

Jeg kan godt kjøre filmen gjennom AE når jeg kommer på kontoret mitt i Bergen, så kan du se hva jeg mener.

Gjør det, blir interessant.

Du skal være stolt av det du har laget, men du skulle hatt smekk for å ikke ha kjøpt/lånt/stjålet et bedre kamera. Om litt over halvåret kommer jeg opp med en del maskiner, et par kameraer og diverse produksjonsutstyr, samt en mappe manus under armen, så bør vi ta oss en prat. :)

7382265[/snapback]

Ye, får nesten lyst til å kjøpe meg et nytt kamera nå, men ny pc og lydopptaker først! En liten chit-chat om et halvår er ikke å forakte :cool:

Lenke til kommentar
fter Effects... får sjekkes ut til våren (trodde jeg måtte ha Premiere i samsvar med det).
Neidå, det er eit separat program, som kan brukast for seg sjølv. Vert laga for OS X òg. Fordelen med å ha Adobe-program er integreringa mellom dei, som er spesielt bra med Production Studio. Vil du ha både AE og PPro kan du like gjerne kjøpe det (Production Studio), då du både sparer pengar og får med andre program.

Filmen har eg ikkje sett (endå), so den kan eg ikkje kommentere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...