Pantheon Skrevet 18. januar 2006 Del Skrevet 18. januar 2006 Skal sette sammen ny PC, som består av ASUS A8N-SLI Premium og AMD Opteron 165. Så tenkte jeg på 2GB RAM, men skal jeg gå for dyr RAM med lave timings, eller er det bortkastet når jeg likevel skal prøve meg på litt overklokking? Tenkte først og fremst på denne RAM-en, men hvis lave timings er kun en drøm ved overklokking, kan jeg vel like godt gå for noe billigere eller?? Innspill og forslag mottas med takk Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 18. januar 2006 Del Skrevet 18. januar 2006 Det der så jo ut som ett helt rått ram, og selvfølgelig skal du se etter litt lave timmings, desto mer klokking tåler dem jo. Enda en bra ting med de brikkene du hadde funnet er jo at det er PC3500, og derfor skal de jo klare litt klokking fra stock ^^ Måtte hoste litt når jeg så prisen da. Når prosessoren koster "mye" mindre enn RAM'et så får jeg en litt rar følelse jeg da. Har lite erfaring med Opteron, men hvor mye er det snakk om at du skal klokke? Lenke til kommentar
Pantheon Skrevet 18. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2006 (endret) Måtte hoste litt når jeg så prisen da. Når prosessoren koster "mye" mindre enn RAM'et så får jeg en litt rar følelse jeg da. Har lite erfaring med Opteron, men hvor mye er det snakk om at du skal klokke? 5462005[/snapback] Skal klokke så mye jeg får til med luftkjøling. I følge prisguide blant annet, er det realistisk at jeg kanskje når 2.5GHz i hvertfall. Men prisen er stiv ja.. Ser bare at RAM-en har blir linket til i andre liknende tråder. Men det er ingen som erfaring med RAM-en virker det som. Grunnen til at jeg spør angående timings, er fordi jeg har lest flere tråder her som har gitt meg inntrykk av at man knapt kan kjøre CAS2 på dette oppsettet. Men jeg har ikke blitt helt klok på disse trådene, så jeg tenkte jeg skulle prøve å få et klart svar i denne tråden... Gidder jo ikke kjøpe CAS2-RAM, hvis jeg likevel må kjøre den på 2.5/3... Endret 18. januar 2006 av Pantheon Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 18. januar 2006 Del Skrevet 18. januar 2006 Hvorfor gidder du ikke å kjøpe cas 2? Da kan du endre det opp lissom. Hvis du derimot kjøper CAS 2,5 holder det ikke lenger enn annet RAM, det er bare dårligere kvalitet, og du må kanskje opp i 3/4... Lenke til kommentar
Pantheon Skrevet 18. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2006 Hvorfor gidder du ikke å kjøpe cas 2? Da kan du endre det opp lissom. Hvis du derimot kjøper CAS 2,5 holder det ikke lenger enn annet RAM, det er bare dårligere kvalitet, og du må kanskje opp i 3/4... 5462136[/snapback] Hva mener du nå? Jeg mente at jeg har lest at dette AMD-systemet "nekter" å kjøre så lavt som CAS2, dermed vil det jo være litt bortkastet å kjøpe CAS2-RAM, right? Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 18. januar 2006 Del Skrevet 18. januar 2006 Joda, det ville være waste, men hvis du da øker latencyene til 2,5-3 etc. Så ville du fått de samme timingsa som på ett mye billigere RAM, men allikevel hvis du har det RAM'et der, og øker latencyen får du ett VELDIG overklokkingsvennlig RAM. Men hvis du tar Twinmos sin billigmodell, så kommer du ikke langt, selv med dårlige timings. Ikke skjønner jeg hvorfor ikke AMD skulle tåle CAS 2 da :S Lenke til kommentar
HeltNils Skrevet 18. januar 2006 Del Skrevet 18. januar 2006 Synes TWINX2048-3500LLPRO virker litt halvveis. For å få skikkelig høy MHz (260) må man slakke ganske mye på timingene, og da kan man like godt kjøpe TWINX2048-4000PT, som er billigere. 3500LLPRO har riktignok fordelen av lavere timings ved lavere MHz, men jeg har uansett tenkt å kjøre dem på høy. Hadde mest lyst på Ballistix PC4000, men for mange har problemer med dem til at jeg tør ta sjansen, så jeg kjøpte 4000PT. Lenke til kommentar
Pantheon Skrevet 19. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2006 (endret) Synes TWINX2048-3500LLPRO virker litt halvveis. For å få skikkelig høy MHz (260) må man slakke ganske mye på timingene, og da kan man like godt kjøpe TWINX2048-4000PT, som er billigere. 3500LLPRO har riktignok fordelen av lavere timings ved lavere MHz, men jeg har uansett tenkt å kjøre dem på høy. Hadde mest lyst på Ballistix PC4000, men for mange har problemer med dem til at jeg tør ta sjansen, så jeg kjøpte 4000PT. 5462574[/snapback] Hva slags maskin kjører du 260 på? EDIT: Hvor høyt må man overklokke for at det skal lønne seg kontra lave timings? Endret 19. januar 2006 av Pantheon Lenke til kommentar
HeltNils Skrevet 19. januar 2006 Del Skrevet 19. januar 2006 Har ikke fått RAMen enda, får den forhåpentligvis lørdag. Lenke til kommentar
stinger82 Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 Ser flere tester der 3500 brikkene klokket til 275@2,5.3.3.8 Noe som da absoultt må være bra for 1Gb moduler! Har ikke prøvd å klokke mine enda. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå