Gå til innhold

Bare tyn røykerne!

Bør det være lovlig for en arbeidsgiver å velge vekk røykere i ansettelsesprosessen, fordi de røyker?  

821 stemmer

1. 1. Bør det være lovlig for en arbeidsgiver å velge vekk røykere i ansettelsesprosessen, fordi de røyker?

• Ja
      474
    • Nei
      314
    • Vet ikke/ingen formening
      33

Anbefalte innlegg

Du glemte alle som har mobiltlf. med seg på arbeidsplassen, ut med dem også, blir bare privatprat og ingen jobbing...

Nei, for de må ikke ut hver halvtime for å ringe i ti minutter før de kan jobbe igjen. Dessuten stinker de ikke dritt på grunn av telefonen.

5468532[/snapback]

En sigg tar ca 5 minutter å røyke opp. ikke ti ;)

Endret av tu30r6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette her var latterlig lesing. Klage på ineffektivitet? Når ble "vi" _SÅ_ likt et samlebånd, at 2-3 minutter ikke kan avsees?

Lukt? Er det vanskelig å si;

"Beklager, men røykelukt forstyrrer meg, vær snill og bruk en tyggegummi evt gå over til snus. Røyking er som flere sier frivillig, og fremdeles gneldrer folk om at de skal bli forskjellsbehandlet, selv om det er fullt lovlig i Norge. Ta konsekvensene? Unnskyld, men det er også frivillig å spise hva man vil. Tviler trådstarter ville ha likt å blitt forskjellsbehandlet av en proteingud, om han foretrekker bacon..

Lenke til kommentar

Personlig synes jeg det er rart at så mange arbeidssteder tillater bruk av rusmidler i arbeidstiden. Jeg er først og fremst for rusfrie arbeidsplasser hvor alle rusmidler i utgangspunktet er forbudt.

Hvorfor har røyking gjennom alle år hele tiden hatt "frikort" når det gjelder bruk på arbeidsplassen?? Intet annet rusmiddel har/har hatt dedikerte rom hvor brukerne kan ruse seg i arbeidstiden på dette stoffet?

Rusmidler bør KUN tillates på en arbeidsplass i unntaksperioder i samsvar med arbeidsgiver og lege. Rusmidler til luksusforbruk bør forbys på arbeidsplassen, uansett hvor lite/mye det dreier seg om.

Må også dra litt på smilebåndet av enkelte som førsøker å sammenligne røyking med alenemødre, overvektige, handikappede, syke etc. Vet ikke helt hva man skal si til slike utsagn, men hva med å komme opp med noe relevant for saken fremfor å prøve å avspore saken med flåseri?

Lenke til kommentar

Hva lukt angår, kan jeg ikke fordra makrell i tomat (aka flykræsj, beklager hvis noen føler seg støtt)... Det lukter så inni hampen ille at jeg blir uvel av å være i nærheten -- Betyr dette at jeg nå kan gå til arbeidsgiveren min og be samtlige som nyter dette groteske pålegget legge av seg den uvanen og heller begynne å spise gulost?

Lenke til kommentar
Hva lukt angår, kan jeg ikke fordra makrell i tomat (aka flykræsj, beklager hvis noen føler seg støtt)... Det lukter så inni hampen ille at jeg blir uvel av å være i nærheten -- Betyr dette at jeg nå kan gå til arbeidsgiveren min og be samtlige som nyter dette groteske pålegget legge av seg den uvanen og heller begynne å spise gulost?

5468749[/snapback]

Ja det kan du.

Om arbeidsgiveren vil etterkomme ditt ønske er opp til ham.

Lenke til kommentar

5468749[/snapback]

Nå er det til oppklaring en ganske stor forskjell mellom makrell i tomat og røyking. Makrellen er et næringsmiddel, et relativt sunt et også, mens sigaretter er et rent luksusprodukt i form av et rusmiddel. Når det er sagt kan luktproblemer på arbidsplassen ofte være et stort problem og det kan tas opp med arbeidsgiver.

Dog når det gjelder mat så blir den ofte inntatt på spesielle områder og til spesielle tider. På en vanlig arbeidsplass er det som regel også bare vanlig med ett måltid i løpet av dagen, nevnelig lunsj. Dersom du dog befinner deg i tilnærmet konstant makrell-i-tomat-lukt gjennom hele arbeidsdagen, da høres det ut som et potensielt problem og spise rutinene ved arbeidsplassen din bør kanskje tas opp til vurdering?

Lenke til kommentar
Dette her var latterlig lesing. Klage på ineffektivitet? Når ble "vi" _SÅ_ likt et samlebånd, at 2-3 minutter ikke kan avsees?

5468661[/snapback]

To-tre minutter blirt fort til fem-seks. Noen minutter nå og da blir mange minutter om man legger dem sammen. Og avhengig av jobb så bryter det fort flyten i arbeidet, og det tar litt tid å komme tilbake og inn i det igjen.

Lukt? Er det vanskelig å si;

"Beklager, men røykelukt forstyrrer meg, vær snill og bruk en tyggegummi evt gå over til snus. Røyking er som flere sier frivillig, og fremdeles gneldrer folk om at de skal bli forskjellsbehandlet, selv om det er fullt lovlig i Norge. Ta konsekvensene? Unnskyld, men det er også frivillig å spise hva man vil. Tviler trådstarter ville ha likt å blitt forskjellsbehandlet av en proteingud, om han foretrekker bacon..

5468661[/snapback]

Om jeg hadde likt å bli forskjellsbehandlet eller ikke er ikke spesilet relevant. Det som er relavnt er hvilke behov arbeidsgiveren har. Hvis vedkommende ikke ønsker baconspisere, så er det bare for meg å søke jobb et annet sted. Og om en arbeidsgiver har for sære holdninger, så vil mange kvalifiserte arbeidstakre bli utilgjengelig for han. Dermed vil slike ting rett og slett regulere seg selv.

En tyggegummi hjelper forresten ikke mot røyklukt i klær og hår.

Lenke til kommentar
Så er spørsmålet, ville du se på det som en fordel om du bare fikk midlertidig jobb??

En midlertidig jobb er bedre enn ingen jobb, så ja. Ingen jobb er faktisk ofte alternativet, siden etterspørselen etter arbeidskraft varierer. Strenge regler om ansettelser og midlertidige ansettelser er faktisk en av grunnene til at man vegrer seg for å ansette folk. Desverre er mange politikere helt blinde for dette, og gjør kun vondt verre.

Hva du mente med "du har ikke lov å ha folk gående uten ansettelse" forstår jeg bare ikke. Gjør jeg en kriminell handling dersom jeg er arbeidsgiver og det eksisterer arbeidsledige i landet som jeg ikke ansetter?

Lenke til kommentar
Rusmidler bør KUN tillates på en arbeidsplass i unntaksperioder i samsvar med arbeidsgiver og lege. Rusmidler til luksusforbruk bør forbys på arbeidsplassen, uansett hvor lite/mye det dreier seg om.

5468675[/snapback]

Kaffe også?

5468821[/snapback]

I ytterste tilfellet ja. (Ikke nødvendigvis Kaffe i seg selv, men koffein). Dersom man MÅ benytte seg av nervestimulerende stoffer/gifter for å kunne fungere på arbidsplassen, da er ikke ting som de bør være.

Lenke til kommentar

Jeg blir nesten forbanna av å lese her...

Hvis du tenker på røyk som et rusmiddel og det er det kanskje på en måte, og man blir avhengig av det. Men det er lovlig! Hvis heroin hadde vært lovlig og mange hadde begynt med heroin så kan man ikke bare plutselig si at det er ulovlig for da er det alllerede mange som er avhengig av det.

Det er så teit av dere som ikke røyker å si sånt. Tror du de som røyker blir mer effektive på jobben hvis de ikke får lov til å røyke der? Ja, det er vel heller bedre med nervesammenbrudd enn å gå ut å ta seg en røyk i pausa.

Skal jeg lage en ny topic: "Bare tyn kaffe drikkerne!"? Det lukter dritt av kjeften på de og de har stygge tenner! Det er også et "rusmiddel" hvis røyk er et rusmiddel.

Jævli tåpelig hele den topicen her.

Lenke til kommentar

Røyk er kanskje lovlig, men det stinker av røykere (ikke bare ånden, men særlig klærne), og de stimler sammen til stadighet for å dampe, og da forsvinner minuttene ganske raskt.

Nicklas: Det du mener er at hvis jeg er avhengig av heroin for å komme meg gjennom dagen, så er det bedre at jeg setter meg et skudd på jobb enn at jeg får nervesammenbrudd? :)

Lenke til kommentar
Skal jeg lage en ny topic: "Bare tyn kaffe drikkerne!"? Det lukter dritt av kjeften på de og de har stygge tenner! Det er også et "rusmiddel" hvis røyk er et rusmiddel.

5469054[/snapback]

Kaffe/Koffein og Røyk/Nikotin og deres bruksmåte har forøvrig lite til felles bortsett fra at de begge er nervegifter. Røyk kommer i en særstilling pga. dens "flyktige virkemåte" og at dens bivirkninger og sosiale påvirkning er mye større enn kaffe. Hadde alle kaffedrikkere til stadighet dynket alle rundt seg med kaffen sin hadde nok kaffe også blitt et problem. Hadde kaffens helsemessige negative konsekvenser vært like ille som røyk hadde nok kaffen også blitt sett ned på og satt på dagsorden etterhvert.

Lenke til kommentar

Så dere sier at folk som ikke røyker ikke tar pauser mellom frokost/lunsj osv..

og heller ikke skal få lov til det? :dontgetit:

Dere er jo verre en unger ...tror du skal lete lenge etter normale arbeidsgivere som tenker slik som dere...

kjener folk som jobber på butikker nylige ansatt og røyker utenfor lagerdøra hele dagen...

tror bare det er noen av dere som har problem med det...

mest Off topic.. posten eg har sett på lenge.. ;)

Lenke til kommentar
Røyk er kanskje lovlig, men det stinker av røykere (ikke bare ånden, men særlig klærne), og de stimler sammen til stadighet for å dampe, og da forsvinner minuttene ganske raskt.

Nicklas: Det du mener er at hvis jeg er avhengig av heroin for å komme meg gjennom dagen, så er det bedre at jeg setter meg et skudd på jobb enn at jeg får nervesammenbrudd? :)

5469126[/snapback]

og de stimler sammen til stadighet for å dampe,

Er det muligens her det ligger fortsatt, at det blir så kjedelig blandt ikkerøykerne når røykerne benker seg sammen og slapper av med en røyk prater og ler :hmm:

Lenke til kommentar
Er det muligens her det ligger fortsatt, at det blir så kjedelig blandt ikkerøykerne når røykerne benker seg sammen og slapper av med en røyk prater og ler  :hmm:

5469357[/snapback]

Hehe, ja det er nok derfor røyk har kommet på dagsorden og røykeforbud har blitt innført. Det er som kjent ikke mulig å verken ha pause eller å ha det gøy sammen uten å ha en sneip hengene i munnviken. :lol:

Lenke til kommentar
Er det muligens her det ligger fortsatt, at det blir så kjedelig blandt ikkerøykerne når røykerne benker seg sammen og slapper av med en røyk prater og ler  :hmm:

5469357[/snapback]

Hehe, ja det er nok derfor røyk har kommet på dagsorden og røykeforbud har blitt innført. Det er som kjent ikke mulig å verken ha pause eller å ha det gøy sammen uten å ha en sneip hengene i munnviken. :lol:

5469377[/snapback]

Jovisst er det det, men jeg tenker da på personelig erfaringer som ble prøvd ut lenge lenge før det var noe som het røykelov.

Bla hadde vi på en bedrift noen som klagde på røyking på pauseromet, dette førte til at bedriften innvisterte i en kostbar skyvevegg som delte rommet, 2/3 til ikkerøykerne og 1/3 til røykerne.

Desverre gikk det kort tid før det ikke var sitteplasser til røykerne,disse var okkupert av ikkerøykerne også dem som hadde klaget :)

De kom dit for det "var jo der det foregikk" enden på visa var at ikkerøykerne åpnet skyveveggen og slik ble den stående.

Samme opplevde jeg da jeg gikk teknisk fagskole,der var det ikkerøykere som fikk gjennom forbud mot røyking i kantina fordi de ikke tålte røyk og måtte avslutte studiene om ikke det ble slutt på dette, det ble gjennomført røykestopp i kantina og røykerne fikk et gammelt bomberom i kjellern de kunne røyke på.

Det som skjedde var at disse som "måtte slute" om det ikke ble røykeforbud ganske fort dukket opp også der,da var det ok samt at de flere ganger i uka satt i røyfulle barer på kveldstid.

Så var jeg i valnesfjorden for en god del år siden på helsesportsenter med en ryggskade, der hadde røykerne et lite stygt rom som de kunne røyke på, det samme skjedde for skulle du ha deg en røyk var plassene okkupert av ikkerøykere, fordi det var så mye mere sosialt å være der, det ble så kjedelig uten oss ute i den flotte tv stuen eller i peisestuen :hmm:

Så det ser ut som dette er relevandt og i tillegg har vi vel "trangen" til å herske over andre og synest det er helt ok at alt som ikke rammer meg bør forbys,men rør ikke det jeg nyter :roll:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...