Gå til innhold

Bare tyn røykerne!


Bør det være lovlig for en arbeidsgiver å velge vekk røykere i ansettelsesprosessen, fordi de røyker?  

821 stemmer

  1. 1. Bør det være lovlig for en arbeidsgiver å velge vekk røykere i ansettelsesprosessen, fordi de røyker?

    • Ja
      474
    • Nei
      314
    • Vet ikke/ingen formening
      33


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eneste sammenligning jeg dro i så måte var at de som driver med visse typer idrett også kan være en del fraværende fra jobb p.g.a det de driver med..... og at det bør være arbeidsgiver revnende likegyldig av hvilken grunn arbeidstaker er borte fra jobb.... arbeidstaker har faktisk ikke rett på å vite hva som feiler deg engang. Dette var den eneste sammenligning jeg mente å dra..... snakke meg om å dra ting ut av sin sammenheng da !!

Så du drikker ikke kaffe, spiser fet mat eller sukker... eller noe som helst som på noensomhelst måte kan skade kroppen din ??

8379454[/snapback]

 

Om jeg spiser eller drikker noe som er harmløst i så lenge jeg ikke overspiser?

Ja.

Overspiser jeg?

Nei.

 

Røyking kan ikke sammenlignes med snop.

En sigarett for dagen er for mye.

Det eneste sigaretter gjør er å tilfredsstille et falskt behov for nikotin, som er forårsaket av røyking.

Det kan sammenlignes med å drikke ufordøyelig helsefarlig og kreftfremkallende væske fordi det er så godt å pisse etter å ha holdt seg lenge.

 

Dersom jeg spiser en snickers for dagen resten av livet så gir ikke den daglige snickersen meg 50% sjanse for å dø som følge av å spise Snickers -- ei heller ville den gitt meg større sykefravær.

Dessuten kan fett trenes vekk.

Ingenting... IKKE EN TING gir samme effekt for røykere som løping gjør for snopespisere.

Kuren mot lidelsene som røyking påfører *alle* røykere er å la vær å røyke i 10 år. Først da er du på samme helsemessige nivå som ikke-røykere som har trent mindre enn deg.

 

(Jeg hater Snickers -- bare så det er sagt. Og jeg har aldri forstått hva som skal være så kult med å inhalere helseskadelig og kreftfremkallende gift full av tungmetaller bare for å skape en avhengighet slik at røyken skal begynne å smake godt (delvis fordi smaksansen blir nedsatt, kanskje), så jeg har aldri prøvd å røyke. Alle jeg kjenner som har sluttet å røyke kaller røyking "det mest idiotiske de noensinne har begynt med".)

8383275[/snapback]

Har jeg noengang sagt at det er kult ?? Ja... det er idiotisk, men det er godt og det er mitt eget valg ! Og som jeg har sagt tidligere.... jeg har kuttet ned fra 40 sigg om dagen til ca 5 i snitt, og er stolt av det ! Etter som jeg også bestandig går vekk fra folk når jeg røyker..... hvordan plager det deg at jeg gjør det ?

Lenke til kommentar
Vi tar en liten vending på dette; Er dette slutten på ytringsfrihet, og rett til å gjøre hva du vil, enten det er dumt eller ikke?

8384385[/snapback]

 

Er det lov å skyte seg selv? Eller hoppe utfor hustak, regelmessig?

 

Skade seg selv?

 

Er det tillatt å være emo-kid; dvs.: "kutte seg selv opp" så lenge man ikke tar selvmord?

 

Det er ikke snakk om overforbruk av noe som er nyttig -- eller om å gjør tobakk ulovlig.

Selv alkohol har en næringsverdi og kan brukes for å gi næring.

 

Det er snakk om å tillate at bedriftsledere skal få lov til å velge vekk mennesker som aktivt gjør noe som ikke har noen positive og tusen negative sider -- eller gjør noe totalt uansvarlig og uforsvarlig som senker arbeidsførheten og som kan føre til sykdom og død for vedkommende *og* andre på arbeidsplassen.

 

Det er snakk om en giftig plante med avhengighetsskapende stoffer som tørkes og blandes med tjære -- giftig restavfall med mye tungmetaller man får gjennom framstillingen av koks eller distillering av forbrent organisk materiale -- som tennes fyr på slik at tungmetaller og nikotin stiger opp i en giftig damp... som så i første omgang skal inhaleres slik at den giftige blandingen legger seg rundt spiserøret og i lungene, i et tykt lag som gjør at man ved senere anledninger ikke lengre hoster av å få den giftige røyken i lungene fordi man allerede har ødelagt hosterefleksene...

 

Gudene vet hvorfor enkelte mennesker ønsker seg selv så vondt...

Akkurat som hjerneceller dør av alkohol dør også de livsviktige flimmerhårene av røyking -- og akkurat som hjernecellene vokser ikke ødelagte flimmerhår ut igjen med det første.

 

Og dermed utsettes lungene til røykere ikke bare for giftig gass og tungmetaller, men også for større sjanse for infeksjoner og lungebetennelse...

 

Og hold deg fast -- gifter fra gruver og fra eksos får *også* fri passasje ned i lungene hos røykere, mens en god andel blir stoppet før det gjør skade på dem med friske lunger.

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar
Vi tar en liten vending på dette; Er dette slutten på ytringsfrihet, og rett til å gjøre hva du vil, enten det er dumt eller ikke?

8384385[/snapback]

 

 

Hva har ytringsfrihet med saken å gjøre? Uansett, poenget er at røyking dreper 500 uskyldige ikke-røykere hvert år som følge av passiv røyking, og det forpester lokaler hvor man røyker. Det er det røykeloven handler om. Folk har fortsatt lov å røyke, men de har ikke lov til å utsette andre uskyldige mennesker ved å påføre dem heleskader og gjøre omgivelsene deres ubehagelige. Syns du folk burde få lov til å sette opp maskiner som slipper ut stinkende lukt på alle utesteder, kaste småstein på alle som går forbi dem, eller forgifte uskyldige mennesker med en gift som ikke bare gir de dårligere helse gennerelt, men som også kan drepe dem? Hadde du støttet noen som drev på sånn? Er det ikke akkuratt det samme som røykere gjør?

Endret av Goz
Lenke til kommentar
Til slutt vil alle røykere lyve, og da er hele poenget vekke. Det vil igjen bare resultere i en lov som diskriminerer røykere, men som ikke har noen funksjon.

8384222[/snapback]

 

Da må det bli lov å sparke mennesker som begynner å røyke i pausene..?

 

På samme måte som det som oftest ikke er lov å drikke i arbeidstiden?

8384350[/snapback]

Som arbeidsgiver har du absolutt ingen rett til å blande deg inn i hva arbeidstakeren gjør i de lovpålagte pausene uansett, bortsett fra å dope deg, drikke deg full og sånnt som påvirker arbeidsinnsatsen etterpå,( og det gjør ikke en røyk)..... og det kommer de heller aldri til å få lov til !

Endret av Jaytee71
Lenke til kommentar
Vi tar en liten vending på dette; Er dette slutten på ytringsfrihet, og rett til å gjøre hva du vil, enten det er dumt eller ikke?

8384385[/snapback]

 

 

Hva har ytringsfrihet med saken å gjøre? Uansett, poenget er at røyking dreper 500 uskyldige ikke-røykere hvert år som følge av passiv røyking, og det forpester lokaler hvor man røyker. Det er det røykeloven handler om. Folk har fortsatt lov å røyke, men de har ikke lov til å utsette andre uskyldige mennesker ved å påføre dem heleskader og gjøre omgivelsene deres ubehagelige. Syns du folk burde få lov til å sette opp maskiner som slipper ut stinkende lukt på alle utesteder, kaste småstein på alle som går forbi dem, eller forgifte uskyldige mennesker med en gift som ikke bare gir de dårligere helse gennerelt, men som også kan drepe dem? Hadde du støttet noen som drev på sånn? Er det ikke akkuratt det samme som røykere gjør?

8385431[/snapback]

Jeg ville likt å vite hvor du har tallet 500 fra ? OG jeg ville likt å vite hvordan de vet at de "500" har dødd av passiv røyking ?

NEI det er ikke det røykere gjør !!

Lenke til kommentar
Vi tar en liten vending på dette; Er dette slutten på ytringsfrihet, og rett til å gjøre hva du vil, enten det er dumt eller ikke?

8384385[/snapback]

 

 

Hva har ytringsfrihet med saken å gjøre? Uansett, poenget er at røyking dreper 500 uskyldige ikke-røykere hvert år som følge av passiv røyking, og det forpester lokaler hvor man røyker. Det er det røykeloven handler om. Folk har fortsatt lov å røyke, men de har ikke lov til å utsette andre uskyldige mennesker ved å påføre dem heleskader og gjøre omgivelsene deres ubehagelige. Syns du folk burde få lov til å sette opp maskiner som slipper ut stinkende lukt på alle utesteder, kaste småstein på alle som går forbi dem, eller forgifte uskyldige mennesker med en gift som ikke bare gir de dårligere helse gennerelt, men som også kan drepe dem? Hadde du støttet noen som drev på sånn? Er det ikke akkuratt det samme som røykere gjør?

8385431[/snapback]

 

Lokalene man har lov å røyke er somregel ditt eget lokale...

500 pasive røykerer dør pga selve tobakken stiller jeg meg meget kritisk til...

Jeg tviler på at passiv røyking dreper deg viss du ikke er i et tett rom ofte, ellers er det sikkert like skadelig å gå ut i byen... At man står ute ved siden av en så røyker tviler jeg på at skader noe mer enn at man står ute i det hele tatt..

Overdrivelser er populært i denne tråden.

Selv om jeg tipper at mange er svært uenige med meg...

Lenke til kommentar
Men folkens... dette er egentlig nytteløst å diskutere mer..... jeg drar i hvertfall den konklusjonen at dersom flertallet får det som de vil, lyver jeg og sier at jeg ikke røyker på neste jobbintervju.... om jeg blir spurt !  :)

8384077[/snapback]

Og å si opp folk fordi de lyver skal vel også forbys eller? Dersom arbeidsgiver oppdager at du har løyet altså.
Lenke til kommentar
Men folkens... dette er egentlig nytteløst å diskutere mer..... jeg drar i hvertfall den konklusjonen at dersom flertallet får det som de vil, lyver jeg og sier at jeg ikke røyker på neste jobbintervju.... om jeg blir spurt !  :)

8384077[/snapback]

Og å si opp folk fordi de lyver skal vel også forbys eller? Dersom arbeidsgiver oppdager at du har løyet altså.

8387091[/snapback]

Hvordan skal arbeidsgiver kunne bevise at jeg har løyet ?? Jeg kunne begynt å røyke etter at ansettelsesforholdet startet :innocent:

Lenke til kommentar

Det som iallefall er "morro" å registrere er at de fleste her mener det er greit å hetse røykerne,men om en nevner alkohol eller bilbruk som begge faktisk er mer skadelig både for en selv og for andre så får pipen en annen lyd.

Er det for at det da plutselig berører/rammer en selv og det da blir værre å sitte på sin høye hest og fordømme,for da må en jo fordømme seg selv også :whistle::whistle:

Lenke til kommentar
Det som iallefall er "morro" å registrere er at de fleste her mener det er greit å hetse røykerne,men om en nevner alkohol eller bilbruk som begge faktisk er mer skadelig både for en selv og for andre så får pipen en annen lyd.

Er det for at det da plutselig berører/rammer en selv og det da blir værre å sitte på sin høye hest og fordømme,for da må en jo fordømme seg selv også  :whistle:  :whistle:

8387883[/snapback]

La meg poengtere dette for alle som kommer med lignende påstander som deg Snekker'n... nok en gang: Jeg "hetser" røykere fordi de plager meg med en uvane de selv har pålagt seg. Hvorfor skal jeg, som er totalt uskyldig i denne avgjørelsen, måtte stå og puste inn røyk fordi en av de som ikke tar hensyn velger å stå og sutte på denne pinnen rett ved siden av meg? Hvorfor skal jeg, som er helt uskyldig i hans avgjørelse, måtte flytte meg når han valgte å plage meg? Skal jeg bare bøye meg ned og si "jawohl, herr kommandant" hver gang noen tenner seg en røyk og pliktskyldigst gå til neste gatehjørne for å slippe unna av at denne personen velger å plage meg med en uvane han selv har valg? Så hvem hetses her? Røykere eller ikke-røykere? Jeg vil si at røykere som ikke tar hensyn hetser ikke-røykere. Og den samme tendensen ser vi her inne, der røykere "hetser" oss ikke-røykere fordi vi ikke ønsker å la oss undertrykke.

 

Og nok en gang insinueres det at røykere diskrimineres mer enn de som drikker alkohol og kjører bil. Og bil er fortsatt røykeres største forsvar mot sin egen uvane (begynner å bli litt klisje, egentlig). Sammenligningen blir uansett alt for svak her:

 

Er man beruset på jobb, så får man sparken ganske fort. Om man drikker alkhohol i så små mengder at det IKKE merkes på arbeidsinnsatsen, så er det heller ingen som plages av det. Og i de tilfeller gjøres det meget sjelden (aldri?) i selve arbeidstiden også. Så det kan ikke sammenlignes med røyking. Ikke plager det meg at en person tar en øl eller fire, så lenge vedkommende ikke blir overstadig beruset. En røyk plager meg så fort en person ved siden av meg fyrer opp en.

 

Bilkjøring er noe som er nødvendig for at samfunnet i det hele tatt skal gå rundt (transport og lignende). Det er ikke røyking. Nå skal det riktignok nevnes at jeg er mot unødvendig bilkjøring. Har ikke bil selv, da jeg bor midt i byen og med et bra kollektivtilbud, mens mine foreldre er nødt til å ha bil for å i det hele tatt komme seg til nærmeste matvarebutikk eller til jobb. Det går vel én buss hver vei i døgnet der de bor tror jeg. Ingen MÅ røyke... men biler må vi ha.

 

Og en ting til... du påstår at alkohol er mer skadelig enn røyk? Hehe... rare fakta du har i hodet ditt gitt. Et normalt forbruk av røyk er langt langt mer skadelig enn et normalt forbruk av alkohol. Spør en hvilken som helst lege.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...