Gå til innhold

Bare tyn røykerne!


Bør det være lovlig for en arbeidsgiver å velge vekk røykere i ansettelsesprosessen, fordi de røyker?  

821 stemmer

  1. 1. Bør det være lovlig for en arbeidsgiver å velge vekk røykere i ansettelsesprosessen, fordi de røyker?

    • Ja
      474
    • Nei
      314
    • Vet ikke/ingen formening
      33


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når man ikke taper lite på gravide og personer med belastningslidelser så har det ikke noe å si for arbeidsgiveren, sykefravær knyttet til røyk er dog kun tap da staten ikke har noen stønadsordning for de som med viten og vilje forverrer helsa si. Fedme er helt klart et hinder og er i mange tilfeller helt selvforskyldt, MEN det er en stor forskjell på røyk og fedme, man kan stumpe røyken når som helst og helserisikoen den utgjør vil nesten umiddelbart reduseres, men det tar gjerne flere år å gå ned fra BMI 40 til BMI 23. Kan ta et eksempel med fedme, min onkel jobber som flyver, en kollega ble tvunget til å slutte da han var for feit og ikke fikk skikkelig plass i setet sitt etterhvert, samt at han hadde et veldig høyt sykefravær. Jeg mener ihvertfall arbeidsgivere skal kunne velge å ansette røykere om ønsker eller la være om de ikke ønsker. Om de er feite bør ikke ha noe å si, men i mange yrker er det nesten umulig å jobbe om man er svært overvektig, f.eks mange jobber innen mitt eget yrke som treningsinstruktør i utholdenhetsidrett\aerobic osv, så da begrenser det ofte seg selv.

Lenke til kommentar
Men herregud da mann, ingen seriøse forskere bestiller et resultat før de har gjort sine undersøkelser. Eks var utgangspunktet for undersøkelsen jeg linket til "om" og isåfall "hvor mye" røyking hadde å si for sykefraværet.

 

Hva så om du kjenner 2 som fikk kols pga andre forhold enn røyk? Har jeg sagt at alle som har kols har fått det pga røyking? Har selv vært med å arrangere kurs for kolspasienter og kan bevitne at noen hadde fått det pga arbeid hvor de var mye utsatt for støv\røyk\gass, noen pga kraftig astma i barndommen, men de fleste, ca 4 av 5 som var med på kurset hadde røyket, noen mye, andre bare noen år. Får alle som røyker kols? Nei, men du utvikler det på grunn av eller tidligere om du røyker. Angående de 2 du kjenner så hadde de nok fått kols litt senere om de aldri hadde røyket, men røyking er ikke her primærårsaken. Det er såklart dumt at dette føres opp feil i endel tilfeller. Dette var vi nøye med på kurset vårt, hovedårsaken ble registrert. Hovedpoenget er vell mest at det er omtrent umulig å få kols om du aldri har røyket\hatt astma\vært eksponert for gass\støv etc.

8377608[/snapback]

 

nå har vel ikke jeg sagt at den undersøkelsen var manipulert,ei heller har jeg sagt at du påstår at alle som har kols har fått det pga røyking.

det jeg gjør er å vise til to eksempler som jeg kjenner konkret,dær begge har fått sykdommen grunnet kullstøv,men alikevel er oppført som røykere i statistikken,dermed blir de i en undersøkelse tatt med som røykere med kols,selv om det er totalt feil.

er det da ikke sannsynelig at det ligger slike feil i andre undersøkelser også :hmm:

 

Kols får du som du selv sier av bestemte årsaker,en av de farligste årsaker er kullstøv,men til tross for at disse har jobbet flere tiår i gruvene er de oppført som røykere med kols, når så klare tilfeller som det skjer,så er det vel trolig at mer defuse ting kan komme med i bildet i slike ensidige undersøkelser og nettop derfor er jeg skeptisk.

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Kan godt hende flere medvirkende årsaker er med ja, f.eks trafikkstøv som har endel å si ift astma, men foreløpig sier statistikken at jo mer\lengre du røyker, jo større er sjansen for å få kols, samt at gruvearbeidere, sprengningsbaser etc er mer utsatt. Det vi vet med sikkerhet er at nesten ingen som har noe av det ovennevnte eller astma nesten aldri får kols.

Lenke til kommentar
Det er det INGEN som svarer meg på .... Hva med dere ikke-røykere her inne ? Har dere ingen "laster" ? Ingenting dere, av helsemessige eller andre årsaker, ikke skulle gjort ?

8378505[/snapback]

 

Jeg løper for mye.

 

Jeg har hørt at mennesker som er i for god form dør raskere enn mennesker som er i "bedre enn gjennomsnittlig" form.

 

Likevel er ikke for mye løping mer skadelig enn litt røyking.

Jeg burde kanskje også lese mindre, da jeg ofte får hodepine av å sitte å lese hele dagen.

 

Bortsett fra det.

Niks. Nada. Null.

Røyker ikke og drikker ikke.

 

Red:

Dessuten er det lite gunstig å sammenligne utfordrende, utviklende og prestasjonshevende fritidsaktiviteter som fotball, sykling og trening med prestasjons-nedsettende og helsefarlige ting slik som røyking, russisk rulett og lange turer inn i radioaktiv utmark.

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar
Det er det INGEN som svarer meg på .... Hva med dere ikke-røykere her inne ? Har dere ingen "laster" ? Ingenting dere, av helsemessige eller andre årsaker, ikke skulle gjort ?

8378505[/snapback]

 

Jeg løper for mye.

 

Jeg har hørt at mennesker som er i for god form dør raskere enn mennesker som er i "bedre enn gjennomsnittlig" form.

 

Likevel er ikke for mye løping mer skadelig enn litt røyking.

Jeg burde kanskje også lese mindre, da jeg ofte får hodepine av å sitte å lese hele dagen.

 

Bortsett fra det.

Niks. Nada. Null.

Røyker ikke og drikker ikke.

 

Red:

Dessuten er det lite gunstig å sammenligne utfordrende, utviklende og prestasjonshevende fritidsaktiviteter som fotball, sykling og trening med prestasjons-nedsettende og helsefarlige ting slik som røyking, russisk rulett og lange turer inn i radioaktiv utmark.

8379062[/snapback]

 

 

 

Hvorfor gjør du det da?

Lenke til kommentar
Det er det INGEN som svarer meg på .... Hva med dere ikke-røykere her inne ? Har dere ingen "laster" ? Ingenting dere, av helsemessige eller andre årsaker, ikke skulle gjort ?

8378505[/snapback]

 

Jeg løper for mye.

 

Jeg har hørt at mennesker som er i for god form dør raskere enn mennesker som er i "bedre enn gjennomsnittlig" form.

 

Likevel er ikke for mye løping mer skadelig enn litt røyking.

Jeg burde kanskje også lese mindre, da jeg ofte får hodepine av å sitte å lese hele dagen.

 

Bortsett fra det.

Niks. Nada. Null.

Røyker ikke og drikker ikke.

 

Red:

Dessuten er det lite gunstig å sammenligne utfordrende, utviklende og prestasjonshevende fritidsaktiviteter som fotball, sykling og trening med prestasjons-nedsettende og helsefarlige ting slik som røyking, russisk rulett og lange turer inn i radioaktiv utmark.

8379062[/snapback]

Eneste sammenligning jeg dro i så måte var at de som driver med visse typer idrett også kan være en del fraværende fra jobb p.g.a det de driver med..... og at det bør være arbeidsgiver revnende likegyldig av hvilken grunn arbeidstaker er borte fra jobb.... arbeidstaker har faktisk ikke rett på å vite hva som feiler deg engang. Dette var den eneste sammenligning jeg mente å dra..... snakke meg om å dra ting ut av sin sammenheng da !!

Så du drikker ikke kaffe, spiser fet mat eller sukker... eller noe som helst som på noensomhelst måte kan skade kroppen din ??

Lenke til kommentar
Kan godt hende flere medvirkende årsaker er med ja, f.eks trafikkstøv som har endel å si ift astma, men foreløpig sier statistikken at jo mer\lengre du røyker, jo større er sjansen for å få kols, samt at gruvearbeidere, sprengningsbaser etc er mer utsatt. Det vi vet med sikkerhet er at nesten ingen som har noe av det ovennevnte eller astma nesten aldri får kols.

8378347[/snapback]

 

Men det er jeg heller ikke uenig i,jeg har aldri benektet at tobakk er skadelig,det jeg reagerer på er at det er så ille at om du har røykt en røyk i ditt liv og dør av helt andre årsaker så blir du krysset ut som røyker i statistikken .

Det er vel forøvrig flere som dør av kols fororsaket av feks kullstøv enn det er som dør av kols forårsaket av røyk om en ser antall gruvearbeidere i forhold til røykere og da tenker jeg på land der det ikke er sikkerhetstiltak, i feks Norge/Svalbard er det heldigvis nå så strengt at følges disse tiltakene så er den faren betydelig redusert,men i fattige land er bildet et helt annet .

Røyk er skadelig og det er udiskutabelt,men jeg mener det er bedre å sette inn resursjene på å hindre folk fra å begynne istedenfor å hetse dem som røyker, da jeg begynte var det jo faktisk reklame for tobakk .

Hva med feks å øremerke all avgift av tobakk (ca 140 kr pr pakke) til forebygging som feks tilbud til ungdom,sikkelige røykfrie fritidsklubber med et sikkelig innhold, det hadde kunnet gi res det .

Lenke til kommentar

Ja, en større prosentandel som er eksponert for f.eks kullstøv,steinstøv etc vil nok utvikle kols enn de som røyker litt eller har røyket deler av livet. Vil tro kullstøv og storrøyking (over 20 pakk pr dag) har noenlunde lik kols-risiko. Ja, helt klart burde mye mer av tobakksavgiften vært brukt til forebygging, men mye burde og øremerkes sykehusopphold for f.eks kols, hjerneslag osv pasienter, siden røykere har en høy prosentvis representasjon ved sykehusene i slike grupper.

Lenke til kommentar
jeg står alltid å røyker et stykke unna ikke røykere, så det går ikke utover andre at jeg røyker, jeg viser hensyn.  :)
Det står det helt klart respekt av. Det som er synd, er at ikke alle er like omtenksomme som deg. Om det går på regelrett uvilje og liten sosial IQ, eller på ubetenksomhet, er vanskelig å si. Dessverre legger man lettest merke til de som ikke tar hensyn, så de gode eksemplene er det sjelden man hører om.
Lenke til kommentar
Jeg synes ikke det burde være lov å velge vekk folk fordi de røyker.

Det vil være akkurat så dumt som å velge vekk noen fordi de spiser brunost med syltetøy til frokost. Så lenge det ikke går utover jobben med alt for hyppige "lufepauser" og fryktelig røyklukt,  burde det være strengt forbudt!

8378055[/snapback]

Javel, men hvordan skal egentlig dette forbys, og hvordan finne ut hvem som er skyldige? Hvordan skal man bevise at noen bruker en viss informasjon til å ta en avgjørelse og ikke egentlig vektlegger ande ting? Det er jo ikke slik at man automatisk planlegger å ikke ansette en person om man spør om h*n røyker og personen svarer ja. Eller spør om personen er muslim, liker brunost eller er gift og personen svarer ja, nei og nei for jeg er homse.

 

Diskrimineringsloven paragraf 10:

 

§ 10. Bevisbyrde

 

       Hvis det foreligger omstendigheter som gir grunn til å tro at det har funnet sted brudd på bestemmelsene i §§ 4, 5, 6, 7 eller 9, skal det legges til grunn at brudd har funnet sted, hvis ikke den som er ansvarlig for handlingen, unnlatelsen eller ytringen sannsynliggjør at det likevel ikke har funnet sted slikt brudd.

 

er åpenbart ikke en løsning. http://www.lovdata.no/all/tl-20050603-033-0.html#10

 

Du sier at det skal være strengt forbudt, da er vel du tilhenger av paragrafen ovenfor regner jeg med?

Endret av T.F.T
Lenke til kommentar
jeg står alltid å røyker et stykke unna ikke røykere, så det går ikke utover andre at jeg røyker, jeg viser hensyn.  :)

 

Edit: Typisk å skylde på alle røykere

8380696[/snapback]

Er helst andre ting enn røykere som plager meg, og de er like hensynsløse de. Likevel er det røykerne som får lide.

Lenke til kommentar

Eneste sammenligning jeg dro i så måte var at de som driver med visse typer idrett også kan være en del fraværende fra jobb p.g.a det de driver med..... og at det bør være arbeidsgiver revnende likegyldig av hvilken grunn arbeidstaker er borte fra jobb.... arbeidstaker har faktisk ikke rett på å vite hva som feiler deg engang. Dette var den eneste sammenligning jeg mente å dra..... snakke meg om å dra ting ut av sin sammenheng da !!

Så du drikker ikke kaffe, spiser fet mat eller sukker... eller noe som helst som på noensomhelst måte kan skade kroppen din ??

8379454[/snapback]

 

Om jeg spiser eller drikker noe som er harmløst i så lenge jeg ikke overspiser?

Ja.

Overspiser jeg?

Nei.

 

Røyking kan ikke sammenlignes med snop.

En sigarett for dagen er for mye.

Det eneste sigaretter gjør er å tilfredsstille et falskt behov for nikotin, som er forårsaket av røyking.

Det kan sammenlignes med å drikke ufordøyelig helsefarlig og kreftfremkallende væske fordi det er så godt å pisse etter å ha holdt seg lenge.

 

Dersom jeg spiser en snickers for dagen resten av livet så gir ikke den daglige snickersen meg 50% sjanse for å dø som følge av å spise Snickers -- ei heller ville den gitt meg større sykefravær.

Dessuten kan fett trenes vekk.

Ingenting... IKKE EN TING gir samme effekt for røykere som løping gjør for snopespisere.

Kuren mot lidelsene som røyking påfører *alle* røykere er å la vær å røyke i 10 år. Først da er du på samme helsemessige nivå som ikke-røykere som har trent mindre enn deg.

 

(Jeg hater Snickers -- bare så det er sagt. Og jeg har aldri forstått hva som skal være så kult med å inhalere helseskadelig og kreftfremkallende gift full av tungmetaller bare for å skape en avhengighet slik at røyken skal begynne å smake godt (delvis fordi smaksansen blir nedsatt, kanskje), så jeg har aldri prøvd å røyke. Alle jeg kjenner som har sluttet å røyke kaller røyking "det mest idiotiske de noensinne har begynt med".)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...