Gå til innhold

Bare tyn røykerne!


Bør det være lovlig for en arbeidsgiver å velge vekk røykere i ansettelsesprosessen, fordi de røyker?  

821 stemmer

  1. 1. Bør det være lovlig for en arbeidsgiver å velge vekk røykere i ansettelsesprosessen, fordi de røyker?

    • Ja
      474
    • Nei
      314
    • Vet ikke/ingen formening
      33


Anbefalte innlegg

Jeg synes ikke pollen står helt i stil med emnetittelen i denne tråden.

 

1) Jeg synes absolutt det burde være lov for arbeidsgiver å stille hvilke som helst krav/ønsker til hvordan de ansatte burde være. Om arbeidsgiver vil ha ansatte som har store pupper og smal midje så er det greit. Om arbeisgiver bare vil ha ansatte som er heterofile så er det greit. Om arbeidsgiver ønsker seg slanke mannlige medarbeidere er det greit.

 

Dette er en prinsipiell grunnsyn jeg ikke vil fravike. En annen sak er jo om noen som helst tar denne arbeidsgiveren seriøst om han fremsetter slike krav.

 

Så får de som synes dette er drøyt heller jobbe et sted der man er ønsket. Det er imidlertid ikke greit å miste jobben på bakgrunn av noen av de ovennevnte kriterier. Men om arbeidsgiver lyser ut en stilling så står han fritt til å stille de kriteriene han ønsker.

 

2) Jeg synes ikke røykere skal mobbes eller tynes. Men jeg er drittlei den forsøplinga de driver med, og slenger sneiper over alt. Så at røykerne er utryddingstruet som fenomen er helt greit.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å ikke ansette røykere fordi de røyker...... det er jo bare tåpelig !!

JA... en god del mennesker blir syke av røyken... og noen dør, men har det noengang falt dere inn at det store flertallet av disse allerede har gått av med pensjon ?

De aller fleste som får lungekreft eller andre plager relatert til tobakk er pensjonister fra før...

Viktigste årsaker til død (1997)

§ Menn:

· 1-24 år (1,4 %): Ulykker (37 %), Selvmord (20 %), Kreft (12 %)

· 25-44 år (4 %): Ulykker (20 %), Selvmord (15 %), Kreft (14 %)

· 45-74 år (37 %): Hjerte/karsykdom (39 %), Kreft (34 %)

· 75+ år (58 %): Hjerte/karsykdom (48 %), Kreft (22 %), Sykdom i åndedrettsorganene (11 %)

§ Kvinner

· 1-24 år (0,6 %): Ulykker (22 %), Kreft (17 %), Selvmord (9 %)

· 25-44 år (2 %): Kreft (45 %), Selvmord (13 %)

· 45-74 år (22 %): Kreft (47 %), Hjerte/karsykdom (27 %)

· 75+ år (76 %): Hjerte/karsykdom (51 %), Kreft (15 %), Sykdom i åndedrettsorganene (11 %)

Dessuten er det blitt sånn at tobakken får skylda for hvert eneste tilfelle av lungekreft..... det er faktisk sånn at det finnes faktisk andre ting som også påvirker dette:

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=23...:1:5569:2:::0:0

Endret av Jaytee71
Lenke til kommentar
Dessuten er det blitt sånn at tobakken får skylda for hvert eneste tilfelle av lungekreft.....

8374665[/snapback]

Tull og tøys.

 

Fra ene linke din:

«Denne studien bekrefter og styrker tidligere studier som har knyttet langvarig eksponering for små forurensningspartikler til lungekreft.»

Lenke til kommentar
Dessuten er det blitt sånn at tobakken får skylda for hvert eneste tilfelle av lungekreft.....

8374665[/snapback]

Tull og tøys.

 

Fra ene linke din:

«Denne studien bekrefter og styrker tidligere studier som har knyttet langvarig eksponering for små forurensningspartikler til lungekreft.»

8374714[/snapback]

Jeg mente fra dere ikke-røykere på dette forumets side..... var jo for å forsøke å motbevise dette jeg la ut linken da...

Lenke til kommentar
Jeg var ikke klar over at noen her har hevdet at alle tilfelle av lungekreft kommer av røyking.

8375150[/snapback]

Ingen jeg har sett har hevdet det nei, men i mange tilfeller virker det sånn.... jeg bare drar slutninger og generaliserer på samme måte som mange har drar alle oss røykere under samme kam på nesten alle områder..... f.eks at vi røykere står og blåser røyken i trynet på folk på bussholdeplasser.....

Lenke til kommentar
Ja, dere røykere, representert ved diverse enkeltpersoner, er en plage for oss andre. Det betyr ikke at hver enkelt røyker til enhver tid er en plage. men dere røykere, som gruppe, er det.

 

Man må lære seg å generalisere på riktig måte. :)

8375309[/snapback]

Så om jeg tar hensyn og går unna folk når jeg røyker og alltid røyker ute..... hvordan plager det så deg ?

Lenke til kommentar
Ja, dere røykere, representert ved diverse enkeltpersoner, er en plage for oss andre. Det betyr ikke at hver enkelt røyker til enhver tid er en plage. men dere røykere, som gruppe, er det.

 

Man må lære seg å generalisere på riktig måte. :)

8375309[/snapback]

Så om jeg tar hensyn og går unna folk når jeg røyker og alltid røyker ute..... hvordan plager det så deg ?

8375433[/snapback]

Hmmm... I lys av det jeg har uthevet, ønsker du å opprettholde spørsmålet ditt?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hvis arbeidsgiver tildeler så interessante oppgaver for sine ansatte at de heller tar seg en røyk, eller driter i røyken, fordi de er ikkerøykere, men likevel finner anledning til å bruke arbeidstiden til å eks; skrive i en tråd på diskusjon.no. Så er det ikke et problem for bare nikotinslaven.

Lenke til kommentar
Hvis arbeidsgiver tildeler så interessante oppgaver for sine ansatte at de heller tar seg en røyk, eller driter i røyken, fordi de er ikkerøykere, men likevel finner anledning til å bruke arbeidstiden til å eks; skrive i en tråd på diskusjon.no. Så er det ikke et problem for bare nikotinslaven.

8375740[/snapback]

 

nå har det seg slik at røyking foregår i pausene,altså er det uintresangt hva en arbeider gjør i sine pauser, om de røyker eller klør seg i baken blir deres sak,noe annet som virkelig er et stort problem og som burde forbys er bruk av mobiltelefon da denne brukes i arbeidstiden,hvor mange minutter pr dag kastes ikke bort på å besvare private henvendelser via mobilen :hmm:

Når det så gjelder min arbeidstid og hvorvidt jeg skriver på et forum eller ei er det helt uintresangt,da dette ikke går utover min eller andres inntekt.

Jeg har de siste 10-15 årene hatt en gjennomsnittlig arbeidsdag på ca 10 timer, de første 5 år uten ferie, jeg har heller ikke ekstra betalt for å jobbe utover 7,5 timers dag, men vi snakker her om egenintresse for egen jobb.

den dagen du eller andre må betale for hva jeg gjør så kan du gjærne kommentere dette, intill da blir det et bomskudd av dimensjoner :whistle:

Lenke til kommentar

Husker med gru da jeg jobbet på et sykehus før jul, mange av sykepleierne\hjelpepleierne på avdelinga hadde utløst brannalarmen flere ganger i helgene slik at døra til nødutgangen ble åpen så de kunne gå ut å røyke der. Pasientene som lå like ved måtte da ligge resten av helga å høre på brannalarmen helt til ukedagene igjen da folka fra teknisk kom å fikset brannalarmen, døra og satte i ny utløser (som koster flere hundre). I tillegg var da sykehuset helt åpent for hvem som helst som bare kunne spasere rett inn på en avdeling med mange skrøplige og dødsyke eldre. Hva sparte pleierne som gjorde dette? Jo, 2 minutter som det hadde tatt å ta heisen ned en etasje så de kunne gå ut døra å røyke. Ble litt digresjon dette, men hadde jeg sittet litt lengre opp i systemet enn det jeg gjorde så hadde nok endel fått sparken etter disse episodene.

 

Jeg synes helt klart arbeidsgivere skulle hatt rett til å la være å ansette røykere, når noen med viten å vilje gjør noe de vet er skadelig og ofte går utover andre enn dem selv.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

;)

Hvis arbeidsgiver tildeler så interessante oppgaver for sine ansatte at de heller tar seg en røyk, eller driter i røyken, fordi de er ikkerøykere, men likevel finner anledning til å bruke arbeidstiden til å eks; skrive i en tråd på diskusjon.no. Så er det ikke et problem for bare nikotinslaven.

8375740[/snapback]

 

nå har det seg slik at røyking foregår i pausene,altså er det uintresangt hva en arbeider gjør i sine pauser, om de røyker eller klør seg i baken blir deres sak,noe annet som virkelig er et stort problem og som burde forbys er bruk av mobiltelefon da denne brukes i arbeidstiden,hvor mange minutter pr dag kastes ikke bort på å besvare private henvendelser via mobilen :hmm:

Når det så gjelder min arbeidstid og hvorvidt jeg skriver på et forum eller ei er det helt uintresangt,da dette ikke går utover min eller andres inntekt.

Jeg har de siste 10-15 årene hatt en gjennomsnittlig arbeidsdag på ca 10 timer, de første 5 år uten ferie, jeg har heller ikke ekstra betalt for å jobbe utover 7,5 timers dag, men vi snakker her om egenintresse for egen jobb.

den dagen du eller andre må betale for hva jeg gjør så kan du gjærne kommentere dette, intill da blir det et bomskudd av dimensjoner :whistle:

8375859[/snapback]

 

Hehe :w00t:

Lenke til kommentar
Husker med gru da jeg jobbet på et sykehus før jul, mange av sykepleierne\hjelpepleierne på avdelinga hadde utløst brannalarmen flere ganger i helgene slik at døra til nødutgangen ble åpen så de kunne gå ut å røyke der. Pasientene som lå like ved måtte da ligge resten av helga å høre på brannalarmen helt til ukedagene igjen da folka fra teknisk kom å fikset brannalarmen, døra og satte i ny utløser (som koster flere hundre). I tillegg var da sykehuset helt åpent for hvem som helst som bare kunne spasere rett inn på en avdeling med mange skrøplige og dødsyke eldre. Hva sparte pleierne som gjorde dette? Jo, 2 minutter som det hadde tatt å ta heisen ned en etasje så de kunne gå ut døra å røyke. Ble litt digresjon dette, men hadde jeg sittet litt lengre opp i systemet enn det jeg gjorde så hadde nok endel fått sparken etter disse episodene.

 

Jeg synes helt klart arbeidsgivere skulle hatt rett til å la være å ansette røykere, når noen med viten å vilje gjør noe de vet er skadelig og ofte går utover andre enn dem selv.

8375897[/snapback]

 

Så om noen gjør en feil så skal det ramme alle??

Hvor feil blir ikke dette??

For du sier rett ut at om en eller to i en gruppe gjør feil så bør hele gruppen utestenges fra arbeidslivet :scared:

Lenke til kommentar

PencilCase

 

Hehe

 

Ja du kan le,men jeg mener det faktisk.

Røyking,bruk av mobil osv osv bør forbys i arbeidstiden,men i lovpålagte pauser må det være fritt frem for de som ønsker det å ta seg en røyk eller å prate i mobilen å gjøre dette.

I dag må røykeren gå ut å gjøre det og det er greit,men også de som ønsker å bruke mobilen burde pålegges å gå ut fordi det er utrolig irriterende å sitte i pauserommet eller spiserommet å høre på alle de ringetonene som surrer og enda mer irriterende er det at en blir bedt om å være stille fordi de prater i mobilen .

Lenke til kommentar

Ja, jeg synes det, men helt greit om du er uenig. Nå er nok jeg noe farget av at jeg jobber i helsevesenet og mistet min farfar pga røyk. Faktisk var det en sak oppe i EU for ikke lenge siden om en arbeidsgiver som nektet å ansette en røyker og som fikk emdhold for det i retten. Om denne saken ble anket husker jeg ikke, skal prøve å finne en link til den.

 

Tror du alle arbeidsgivere kommer til å nekte å ansette røykere? Det tror ikke jeg, men f.eks mener jeg at en som jobber på et sykehus bør være røykfri. Kan ta noen reele eksempler: pleiere som kommer inn etter røykepauser og stinker røyk til terminale KOLS-pasienter og så anebfaler pasienten å slutte fordi de kommer til å dø fortere av det, det anser ihvertfall jeg som et hån.

Lenke til kommentar

Ikke helt linken jeg lette etter, men dog interessant: http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article959229.ece i Norge ser man også dette problemet i økende grad da mange private bedrifter bruker private helseforsikringer for å garantere arbeidstakerne rask og god behandling ved sykdom, røykere har langt større risiko for endel sykdommer og forsikringen er derav naturlig nok dyrere.

Lenke til kommentar
Ja, jeg synes det, men helt greit om du er uenig. Nå er nok jeg noe farget av at jeg jobber i helsevesenet og mistet min farfar pga røyk. Faktisk var det en sak oppe i EU for ikke lenge siden om en arbeidsgiver som nektet å ansette en røyker og som fikk emdhold for det i retten. Om denne saken ble anket husker jeg ikke, skal prøve å finne en link til den.

 

Tror du alle arbeidsgivere kommer til å nekte å ansette røykere? Det tror ikke jeg, men f.eks mener jeg at en som jobber på et sykehus bør være røykfri. Kan ta noen reele eksempler: pleiere som kommer inn etter røykepauser og stinker røyk til terminale KOLS-pasienter og så anebfaler pasienten å slutte fordi de kommer til å dø fortere av det, det anser ihvertfall jeg som et hån.

8375967[/snapback]

 

Jeg ser det faktisk ikke som en hån at en røyker annbefaler andre å slutte eller fraråder andre å begynne like lite som jeg annser det som en hån at en narkoman eller alkoholiker gjør dette.

Nettop fordi dette er folk som har erfaring og vet hva ulempene er og jeg har i disse samenhengene som i mange andre større respekt for dem som vet hva de snakker om en de som er teoretikere og hever seg over massene.

Når det så gjelder det å lukte røyk og komme inn til syke pasienter er jeg enig i at dette er et problem,men det er et problem som kan løses uten å nekte folk jobb.

For skal det ved lov være tillatt å nekte alle røykere jobb så må det samtidig bety at staten overtar annsvaret og gir samtlige røykere uføretrygd, fordi de kjøper et fullt lovlig produkt som staten tjener enorme sunmmer på.

En pakke tobakk på 50 gram koster i dag over 150 kroner av dette tar staten 140 kroner i avgifter .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...