Gå til innhold

Bare tyn røykerne!

Bør det være lovlig for en arbeidsgiver å velge vekk røykere i ansettelsesprosessen, fordi de røyker?  

821 stemmer

1. 1. Bør det være lovlig for en arbeidsgiver å velge vekk røykere i ansettelsesprosessen, fordi de røyker?

• Ja
      474
    • Nei
      314
    • Vet ikke/ingen formening
      33

Anbefalte innlegg

Ja! Totalforbud for røyk i arbeidsplassen er en meget fin idè. Min far røyker, og ellers røyk generelt så er det veldig dumt for oss ikke-røykere. Jeg blir veldig plaget av, og blir kvalm av lukten. Det ødelegger faktisk for begge parter - en som er aktiv røyker og en som er passiv røyker. Arbeidslivet for min del nærmer seg med stormskritt og jeg må si jeg blir skuffet hvis min fremtidige arbeidsplass har lov for røyking. Det skaper et dårligere miljø. Ikke at jeg da ikke kommer til å henge med røykerne, men hadde det vært en av mine venner som røyker, så ja. Det spørs også hvor mye min ''venn'' hadde røykt og jeg står som regel litt på avstand når en røyker.

Uansett, røykerne bør tynes. Og de som allerede røyker kan få hjelp til å slutte og røyke :)

Endret av onyX
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv kan jeg ikke fordra røyklukt, men er mot røykeloven. Røykeloven er en krenkelse av menneskers eiendoms- og råderett. Eierne av de respektive utestedene skulle selv bestemt hva som er lov og hva som ikke er lov på deres eiendom. Staten har ingenting med slikt å gjøre.

Lenke til kommentar

Jeg ser for meg, at om en del år, så får en ikke ta seg en sigg annet enn hjemme i stua...

Syntes det bare kommer mere og mere dustete regler som vi må følge..

Ikke røyke på utesteder, ikke drikke ute osv...

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Ja! Totalforbud for røyk i arbeidsplassen er en meget fin idè. Min far røyker, og ellers røyk generelt så er det veldig dumt for oss ikke-røykere. Jeg blir veldig plaget av, og blir kvalm av lukten. Det ødelegger faktisk for begge parter - en som er aktiv røyker og en som er passiv røyker. Arbeidslivet for min del nærmer seg med stormskritt og jeg må si jeg blir skuffet hvis min fremtidige arbeidsplass har lov for røyking. Det skaper et dårligere miljø. Ikke at jeg da ikke kommer til å henge med røykerne, men hadde det vært en av mine venner som røyker, så ja. Det spørs også hvor mye min ''venn'' hadde røykt og jeg står som regel litt på avstand når en røyker.

Uansett, røykerne bør tynes. Og de som allerede røyker kan få hjelp til å slutte og røyke :)

6169825[/snapback]

Så da mener du at dine venner kan tynes "litt" og få hjelp da, og resten tynes for fullt! ...? Ganske vennskapelig! Men du står jo litt på avstand, så hva er nå ditt problem da?

Lenke til kommentar
Tyn røykere så mye de kan! Når de først er igang kan de jo også få vekk andre grupper også.

- Folk som lukter vondt

Folk som lukter vondt bør vaske seg. Hvis de nekter å gjøre det så bør det få konsekvenser, ja.

- Stygge mennesker, sånn at vi slipper å se på dem

I motsetning til røykere og stinkere, så kan ikke mennesker noe for hvordan de ser ut. Det går forsåvidt an å gjøre noe med det til en viss grad selvsagt. Rene, klær som ikke ser ut som de er dratt gjennom en grisebinge er en god start.

- Alle som har historie med kroniske sykdommer (hvorfor skal vi slenge de inn i arbeidslivet, det blir jo masse sykefravær og greier)

Hvis de ikke takler å jobbe fulltid så kan de jobbe deltid f.eks.

- Feite folk som nekter å slanke seg, de kan jo "lære å bli bedre" ved å bli skjøvet ut i kulden som enkelte foreslår her

At noen er feite går ikke ut over andre, i motsetning til røyk (dødelig) og stank (fysisk ubehag). Dette går litt på det med å ta seg OK ut.

- Folk som drikker (alkohol er skadelig, folk kan komme bakfulle på jobb og det er farlig)

Folk skal ikke drikke på jobben, så dette punktet er irrelevant.

- Folk som ikke trener ofte nok (fordi de blir mer syke enn andre)

Hvis folk blir mye syke så må de nesten får sjekka helsa si.

EDIT: Jeg er imot å påføre andre passiv røyking men å ekskludere røykere fra arbeidsmarkedet ved å avvise dem på intervju blir litt drøyt syns jeg.

6169547[/snapback]

Arbeidsgivere bør nok stå fritt til å gjøre dette. Jo flere hindringer røykere møter desto mindre attraktivt blir det å røyke. Jeg kjenner mange som har sluttet å røyke - og som fant det mye enklere - nå som de ikke kan røyke hvor som helst. Ja, de synes det er herlig at de ble "tvunget" til å stumpe røyken, og ikke blir de fristet til å begynne igjen heller fordi røykere blir skjøvet ut.

Lenke til kommentar
Jeg ser for meg, at om en del år, så får en ikke ta seg en sigg annet enn hjemme i stua...

6169874[/snapback]

Så fint! Så slipper vi andre å betale (over skatteseddelen) for din lungekreft-operasjon. Høres ut som en bra deal for meg. Eventuellt så kunne de pengene gått til noe annet.

At folk driver aktiv selvskading, får de selv stå til ansvar for.

Lenke til kommentar

6169874[/snapback]

Så fint! Så slipper vi andre å betale (over skatteseddelen) for din lungekreft-operasjon. Høres ut som en bra deal for meg. Eventuellt så kunne de pengene gått til noe annet.

6170956[/snapback]

folk som røyker betaler da skatt selv å ;)

Og så er ikke tobakken avgiftsfri akkurat...

Lenke til kommentar

En bør ikke ansette personer en ikke liker. Hvis en arbeidsgiver ikke liker røykere, folk som lukter vondt eller folk som har en dårlig oppførsel bør vedkommende få slippe å slite med dem.

Hva ellers, egentlig? Kvotering? :!:

Endret av T.F.T
Lenke til kommentar

6169874[/snapback]

6170956[/snapback]

folk som røyker betaler da skatt selv å ;)

Og så er ikke tobakken avgiftsfri akkurat...

6172200[/snapback]

Joda. Dersom vi antar at røykere bruker like mye av andre offentlige tjenester som andre folk, samtidig som vi legger til statistikker som sier at røykere gjerne befinner seg i nedre samfunnslag (sier ikke noe om deg spesifikt, bare hva statistikken sier, ifølge min hukommelse), og dermed betaler mindre skatt enn snittet, og kansje bruker mer tjenester enn snittet. Samtidig så kan en slik behandling inkludert rehabilitering, førtidspensjonering etc. fort koste svært mye. Så jeg tviler sterkt på at det at røyk er dyrt i Norge er i nærheten av å dekke utgiftene for det.

Lenke til kommentar
Joda. Dersom vi antar at røykere bruker like mye av andre offentlige tjenester som andre folk, samtidig som vi legger til statistikker som sier at røykere gjerne befinner seg i nedre samfunnslag (sier ikke noe om deg spesifikt, bare hva statistikken sier, ifølge min hukommelse), og dermed betaler mindre skatt enn snittet, og kansje bruker mer tjenester enn snittet. Samtidig så kan en slik behandling inkludert rehabilitering, førtidspensjonering etc. fort koste svært mye. Så jeg tviler sterkt på at det at røyk er dyrt i Norge er i nærheten av å dekke utgiftene for det.

6172645[/snapback]

Og er ikke så mange som blir sjuke av å røyke, som folk skal ha det til...

Og je kjenner/veit om flere folk som har godt betalte jobber, og betaler mye skatt osv.. som røyker. Akkurat det motsatte av det du sier.

Lenke til kommentar

Jeg sa ikke at de ikke er mange som røyker som også har bra jobber etc. Jeg sa at dersom du hadde kjent et "gjennomsnittlig snitt" av befolkningen, så hadde (statistisk sett) flere av de av "lav klasse" røykt enn de av "høy klasse".

Nå er det vel ingen som har bekjentskaper igjennom et slikt snitt, så...

Poenget var at røyking er unødvendig selvskading, som man ærlig talt får ta ansvaret for selv. Det blir litt som han som krevde at den svenske stat skulle redde den (stivfrossne) kompisen sin oppe på Mount Everest.

Hmm... Rollebytte? Pleier ikke jeg stort sett å argumentere for større statlig annsvar enn deg?

Lenke til kommentar

Det er ikke lov å drikke på jobben så hvorfor skal det være lov til å røyke sier nå jeg. Vekk med svineriet hater å stå bak noen som røyker, å måtte puste inn røyken derfor lukker jeg vanligvis munnen og prøver å stille meg et stykke unna. Så bare tyn røykerne sier nå jeg.

Lenke til kommentar
Jeg sa ikke at de ikke er mange som røyker som også har bra jobber etc. Jeg sa at dersom du hadde kjent et "gjennomsnittlig snitt" av befolkningen, så hadde (statistisk sett) flere av de av "lav klasse" røykt enn de av "høy klasse".

Nå er det vel ingen som har bekjentskaper igjennom et slikt snitt, så...

Poenget var at røyking er unødvendig selvskading, som man ærlig talt får ta ansvaret for selv. Det blir litt som han som krevde at den svenske stat skulle redde den (stivfrossne) kompisen sin oppe på Mount Everest.

Hmm... Rollebytte? Pleier ikke jeg stort sett å argumentere for større statlig annsvar enn deg?

6172769[/snapback]

Det er sant. Men skal ikke folk få bestemme over hva de vil gjøre med egen kropp lenger?

Det er ikke lov å drikke på jobben så hvorfor skal det være lov til å røyke sier nå jeg. Vekk med svineriet hater å stå bak noen som røyker, å måtte puste inn røyken derfor lukker jeg vanligvis munnen og prøver å stille meg et stykke unna. Så bare tyn røykerne sier nå jeg.

Da latr du bare være å stå der røykerne står.

Og det er en stor forskjell mellom rusen en får av an sigg eller to, eller alkohol.

Lenke til kommentar
Tyn røykere så mye de kan! Når de først er igang kan de jo også få vekk andre grupper også.

- Folk som lukter vondt

Jobber ikke mindre ann andre. Og kroppslukt verre enn røyklukt har jeg enda til gode å kjenne (hvitløksånde er også ille, men lukter ikke så "langt" som røykånde). Faktisk, de som har verst kroppslukt, er de som røyker. Ligger stort sett masse røyklukt i klær, hår og hud.
- Stygge mennesker, sånn at vi slipper å se på dem

Jobber ikke mindre enn andre, og kan ikke noe for at de ser stygge ut. Røykere har SELV skyld i sitt problem, det har ikke stygge mennesker.

- Alle som har historie med kroniske sykdommer (hvorfor skal vi slenge de inn i arbeidslivet, det blir jo masse sykefravær og greier)
Disse BLIR allerede diskriminert, selv om de, i motsetning til røykere, ikke kan noe for grunnen til diskrimineringen. Mange er uansett trygdede.
- Feite folk som nekter å slanke seg, de kan jo "lære å bli bedre" ved å bli skjøvet ut i kulden som enkelte foreslår her
Jobber ikke mindre enn andre, og plager ikke andre med at de er feite. Dette ligger også delvis i genene. Selv er jeg syltynn og blir ikke feitere om jeg prøver... andre går på konstant diett og tar ikke av et kilo. De kan ikke noe for at de er feite (selv om andre har helt eller delvis skyld i det).
- Folk som drikker (alkohol er skadelig, folk kan komme bakfulle på jobb og det er farlig)
Snakker du om alkoholisme (får ikke jobb uansett/får sparken) eller vanlig helgedrikking her? "Alle" tar et glass i ny og ne, og om man kommer bakfull på jobb en gang i året, vil det allikevel være et mye mindre problem enn røykere.
- Folk som ikke trener ofte nok (fordi de blir mer syke enn andre)

Jeg trener aldri, og har ikke hatt én sykedag siden jeg begynte i fast jobb for fire år siden. Er uansett ikke kun "Mer syk" som er hovedargumentet mot røykere (lukt, hyppige pauser).
EDIT: Jeg er imot å påføre andre passiv røyking men å ekskludere røykere fra arbeidsmarkedet ved å avvise dem på intervju blir litt drøyt syns jeg.

6169547[/snapback]

Det får vel være arbeidsgiveren sitt valg? Personlig ville jeg ikke ansatt en røyker, fordi jeg SER hvor lite de mest innrøyka jobber. Et kontor i samme bygning som jeg jobber, er det 6-7 stykker (av 10?) som røyker. Disse er ute, ti minutter, hver eneste time. Det er 60-80 minutter mer fri/mindre jobb hver dag enn de som ikke røyker. Et vanlig arbeidsår er ca. 220 (?) dager. Det er 220 timer/en hel måned mer fri hvert år det. Jeg ser dette fordi jeg jobber i en butikk med fritt utsyn til der de stiller seg for å røyke. Hvis man ikke klarer seg uten en røyk i timen, så har man et problem... og folk med problemer mener du jo at man skal diskriminere ;) (ironi mot ironi).

Helt ærlig talt... jeg synes dine argumenter var noe tynne. Kom gjerne med flere :)

Endret av Afseth
Lenke til kommentar
Selv kan jeg ikke fordra røyklukt, men er mot røykeloven. Røykeloven er en krenkelse av menneskers eiendoms- og råderett. Eierne av de respektive utestedene skulle selv bestemt hva som er lov og hva som ikke er lov på deres eiendom. Staten har ingenting med slikt å gjøre.

6169861[/snapback]

Røykeloven er for ikke-røykere. Hvorfor?

Røykere har SELV valgt å begynne med denne uvanen. Ikke-røykere har til nå måttet finne seg i å bli plaget av disse andre menneskenes valg, eller velge å gi avkall på å gå ut på byen med venner og holde seg unna enkelte andre steder. Hvorfor skal vi plages for at røykere en gang i livet begynte å røyke? Endelig en lov som tar til orde for de som ønsker å leve et normalt liv uten at andres dumme valg skal ødelegge for de.

Lenke til kommentar

Bilister og folk som drikker har SELV valgt å begynne med disse uvanene. Fotgjengere og folk som ikke drikker må finne seg i å bli plaget av disse andre menneskenes valg, eller velge å gi avkall på å gå ut på byen med venner og holde seg unna enkelte andre steder. Hvorfor skal vi plages for at noen skal kjøre bil ved siden av kollektivtransporten , hvorfor skal barn lide fordi foreldre er fulle? Når skal vi få en lov som tar til orde for de som ønsker å leve et normalt liv uten at andres dumme valg skal ødelegge for de?

Når får vi noen med baller nok til å ta opp dette og ikke bare henger seg på såkalte "populære" hetser som ikke rammer en selv :hmm:

Lenke til kommentar
Det er sant. Men skal ikke folk få bestemme over hva de vil gjøre med egen kropp lenger?
Jo, men problemet er at røykere også bestemmer over alle andres kropper. De påfører "uskyldige" ubehag med sin uvane.

6174551[/snapback]

Riktig,nettop derfor bør vi ha en røykelov som regulerer dette,men da må vi ha en strengere alkohollov som sikrer at ikke kona og ungene lider og som sikrer at jeg som edru ikke blir anntastet av fulle folk.

Dette er tross alt et minst like stort problem som røyken.

Og hva med det største av alle problemene , privatbilen?

Den forurenser og bør forbys i feks bykjernen,den gir store problemer for massevis av mennesker hver dag.

Hvorfor tør ingen gjøre noe med dette?

Er det ford det ikke vil bli populært?

Er det fordi det da kunne rame en selv?

Lenke til kommentar

Er enig med deg i alle disse punktene, Snekker'n. Jeg verken drikker overstadig, røyker eller kjører bil. Men jeg synes faktisk ikke biler sjenerer meg like mye som røykere. Eksos fra en bil har ikke en like sterk lukt som røyk, og med dagens katalysatorer er det faktisk sunnere å stå ved siden av en bil enn ved siden av en røyker (noen gang sett hvor stor røyksy en røyker kan lage?). Enkelte er avhengig av bil. Mine foreldre, for eksempel, bor et sted hvor kollektivtrafikk er omtrent ikke-eksisterende. De MÅ ha bil for å komme seg rundt. Men de som bor i byen, og strengt tatt kunne tatt kollektivtrafikk, de kunne helst latt bilen stå (eller ikke kjøpt den i det hele tatt). Har faktisk argumentert sterkt mot akkurat bilkjøring i en annen tråd om dette.

For nå er det ikke biler og drikking vi diskuterer her. At vi har biler og alkoholikere forsvarer ikke røyking som et problem. Om folk røyker hjemme, er greit så lenge de andre i huset godtar det. Har man barn, tilsier all fornuft at man skal røyke utendørs, men ellers er det et valg man selv gjør. Når man er sammen med andre, bør man også ta hensyn til andre. Veldig mange røykere tenker nettopp kun på seg selv, og blir sure om vi ikke-røykere høflig ber om forståelse. Folk med astma har store problemer. Jeg har ikke astma selv, men øynene svir kraftig om noen i nærheten røyker. Har faktisk opplevd å få svar fra røykere som overrasker mer sterkt over hvor lite omtanke enkelte har for andre. "Er det bare lukten som irriterer deg, så driter jeg i det" og "det er ikke mitt problem at du har problemer med røyk". Hmmm... det er jo nettopp det det er.

Endret av Afseth
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...