Gå til innhold

Bare tyn røykerne!

Bør det være lovlig for en arbeidsgiver å velge vekk røykere i ansettelsesprosessen, fordi de røyker?  

821 stemmer

1. 1. Bør det være lovlig for en arbeidsgiver å velge vekk røykere i ansettelsesprosessen, fordi de røyker?

• Ja
      474
    • Nei
      314
    • Vet ikke/ingen formening
      33

Anbefalte innlegg

Er forbud mot mobil på min jobb, unntatt i spesielle tidsrom som sjefen bestemmer.

Det vil også være aktuelt med totalforbud av røyk om situasjoner krever det. På et fartøy med 120 personer og ca halvparten av de røyker så gremmes jeg over konsekvensene hvis 60 av dem med et skal klare seg uten røyk i 3-4 uker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er forbud mot mobil på min jobb, unntatt i spesielle tidsrom som sjefen bestemmer.

Det vil også være aktuelt med totalforbud av røyk om situasjoner krever det. På et fartøy med 120 personer og ca halvparten av de røyker så gremmes jeg over konsekvensene hvis 60 av dem med et skal klare seg uten røyk i 3-4 uker.

5549561[/snapback]

Pussig,mange kjenninger som jobber på hurtigrutene og der er det røykeforbud inne og de som røyker får kunn røyke på dekk på spesielle plasser og kun i sine pauser,det fungerer fint det.

Det vi snakker om er gjensidig respekt og smidige løsninger,problemet er imidlertid at den ene gruppen kan styre den andre med loven i hånd og i denne gruppen finnst det desverre en stor del egoister som kun ønkser å skape kvalm og uhygge bare fordi de kan det med loven i hådnd,

Egoister som kun er ute etter å markere seg da de ikke evner det på normalt vis,nemmelig gjennom samarbeid og forståelse .

Lenke til kommentar

5549561[/snapback]

Pussig,mange kjenninger som jobber på hurtigrutene og der er det røykeforbud inne og de som røyker får kunn røyke på dekk på spesielle plasser og kun i sine pauser,det fungerer fint det.

Det vi snakker om er gjensidig respekt og smidige løsninger,problemet er imidlertid at den ene gruppen kan styre den andre med loven i hånd og i denne gruppen finnst det desverre en stor del egoister som kun ønkser å skape kvalm og uhygge bare fordi de kan det med loven i hådnd,

Egoister som kun er ute etter å markere seg da de ikke evner det på normalt vis,nemmelig gjennom samarbeid og forståelse .

5554458[/snapback]

Hurtigruter er noe helt annet enn et krigsfartøy som i en skarp situasjon til enhver tid vil ha ammunisjon på dekk. Det er en kjennsgjerning for alle ombord at røyking i en reell situasjon er uaktuelt, for en fregatt som da kan være ute og seiler i flere uker i strekk blir det da ingen røyking. Ettersom vi i fredstid ikke er i skarpe situasjoner, diskuteres det om man skal kutte ut røyken, siden vi under øvelse faktisk skal simulere en rell situasjon. En sneip er også synlig på lang avstand, noe som heller ikke er gunstig i en reell situasjon.

Om vi med ett skulle komme i en skarp situasjon og 60 mann måtte kuttet røyken

uten noen trening på det, vel det er ikke det beste for et militært fartøy som skal være trent på å takle slikt. Røykere med skjelven i en allerede spent situasjon er uheldig.

Enda værre er det for de ombord i undervannsbåt.

Å sammenligne et sivilt fartøy med et militært i denne sammenhengen er feil. Egoister har ingenting med saken å gjøre, det handler om sunn fornuft. Soldater må være istand til å klare seg uten røyk i lengre perioder, slik er det bare.

Endret av Dotten
Lenke til kommentar

Færre tenåringer røyker

Bare 5 prosent av ungdom mellom 13 og 15 år røyker daglig. Antallet er halvert på fem år.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=160459

Hyggelig lesing som også underbygger det jeg har sagt tidligere,nemmelig at det er de unge en bør satse på, for med null rekrutering dør røykerne ut av seg selv og det hysteriet og ensidige hetsen man i dag ser kan unngås.

Så nok en gang, sats på tiltak blandt de unge,gi dem røykfrie alternativer :thumbup:

Lenke til kommentar
Artikkelen sier ingenting om snus, noe som er et økende fenomen på ungdomsskolene.

5599798[/snapback]

Det er i det minste ikke plagsomt for andre... selv om det ser ustyrtelig dumt ut :!:

5599823[/snapback]

Da har ikke du gått i trappa på skolen min. Ser ut som om noen har dratt ned buksa og driti over alt.

Lenke til kommentar
Artikkelen sier ingenting om snus, noe som er et økende fenomen på ungdomsskolene.

5599798[/snapback]

Det er i det minste ikke plagsomt for andre... selv om det ser ustyrtelig dumt ut :!:

5599823[/snapback]

Enig med deg der ja! Snusing er på langt nær like sjenerende. Noen ganger kan det hende jeg ikke merker at noen snuser, og ikke før fyren gliser bredt eller smpytter den ut, egger jeg merke til det. Hvis personen derimot tokk seg en røyk for en time siden, går det ikke mange sekundene før jeg trekker meg tilbake. ;)

Lenke til kommentar

5549561[/snapback]

5554458[/snapback]

Hurtigruter er noe helt annet enn et krigsfartøy som i en skarp situasjon til enhver tid vil ha ammunisjon på dekk. Det er en kjennsgjerning for alle ombord at røyking i en reell situasjon er uaktuelt, for en fregatt som da kan være ute og seiler i flere uker i strekk blir det da ingen røyking. Ettersom vi i fredstid ikke er i skarpe situasjoner, diskuteres det om man skal kutte ut røyken, siden vi under øvelse faktisk skal simulere en rell situasjon. En sneip er også synlig på lang avstand, noe som heller ikke er gunstig i en reell situasjon.

Om vi med ett skulle komme i en skarp situasjon og 60 mann måtte kuttet røyken

uten noen trening på det, vel det er ikke det beste for et militært fartøy som skal være trent på å takle slikt. Røykere med skjelven i en allerede spent situasjon er uheldig.

Enda værre er det for de ombord i undervannsbåt.

Å sammenligne et sivilt fartøy med et militært i denne sammenhengen er feil. Egoister har ingenting med saken å gjøre, det handler om sunn fornuft. Soldater må være istand til å klare seg uten røyk i lengre perioder, slik er det bare.

5556612[/snapback]

Nå har da ikke jeg sammenlignet disse, men joda det går fint å røyke selv på miøitære fartøy :) Det har iallefall gjordt det frem til nå, ja vi vant jo et par verdenskriger uten røykeforbud så det er atter en gang et spørsmål om tilpassing, men jeg registrerer at enkelte ikke ser ut til å kjenne det ordet :)

Selv store supertankere har det vært tillatt å røyke ombord i,men man setter seg selvsagt ikke på tanken å røyker, man tilpasser det til egnet sted :D

Lenke til kommentar
*snip*

5601622[/snapback]

Under 2.verdenskrig var det ofte forbud mot å røyke over le. Den gang røykte man inne i fartøyet, slik var normalt på de fleste arbeidsplasser. I en reell situasjon idag vil "tilpassing" i så måte være synonymt med at soldatene må innfinne seg med å bli utsatt for passiv røyking. Selv på noen av våre største fartøy fregatter. Om man da ikke skal ta fra enten de menige, matrosene eller befalene sine oppholdsrom og gjøre de til røykerom for å "tilpasse" etter røykerenes nikotinbehov.

Eller gjøre det enkelt. Kutte ut røyken og heller gi de avhengige jevnlig tilgang på nikotin på annet vis.

Personlig kjenner jeg godt til ordet tilpassing, men nå ser jeg overhodet ikke hvorfor man skal tilpasse en arbeidsplass utifra kriterier til mennesker avhengig av narkotisk stoff.

Er nok heller røykerene som bør lære seg ordet "tilpassing", fremfor å kreve at arbeidsgiver skal tilpasse arbeidsplassen på nikotinavhengiges premisser.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Gjest Slettet-Axby2kEH

Tyn røykere så mye de kan! Når de først er igang kan de jo også få vekk andre grupper også.

- Folk som lukter vondt

- Stygge mennesker, sånn at vi slipper å se på dem

- Alle som har historie med kroniske sykdommer (hvorfor skal vi slenge de inn i arbeidslivet, det blir jo masse sykefravær og greier)

- Feite folk som nekter å slanke seg, de kan jo "lære å bli bedre" ved å bli skjøvet ut i kulden som enkelte foreslår her

- Folk som drikker (alkohol er skadelig, folk kan komme bakfulle på jobb og det er farlig)

- Folk som ikke trener ofte nok (fordi de blir mer syke enn andre)

Jeg kan sikkert komme på mer om jeg bare setter igang :)

EDIT: Jeg er imot å påføre andre passiv røyking men å ekskludere røykere fra arbeidsmarkedet ved å avvise dem på intervju blir litt drøyt syns jeg.

Endret av Slettet-Axby2kEH
Lenke til kommentar
Tyn røykere så mye de kan! Når de først er igang kan de jo også få vekk andre grupper også.

- Folk som lukter vondt

- Alle som har historie med kroniske sykdommer (hvorfor skal vi slenge de inn i arbeidslivet, det blir jo masse sykefravær og greier)

- Feite folk som nekter å slanke seg, de kan jo "lære å bli bedre" ved å bli skjøvet ut i kulden som enkelte foreslår her

- Folk som drikker (alkohol er skadelig, folk kan komme bakfulle på jobb og det er farlig)

6169547[/snapback]

Ahh, en kvinne etter mitt hjerte.

EY, du var ironisk nå? :(:(

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH

Ironisk? Jeg? Aldri! Hvorfor stemple røykere alene som "svake mennesker" når man har så mange andre artige grupper man også kan hetse og frosse ut :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

- Folk som lukter vondt

Jeg kan sikkert komme på mer om jeg bare setter igang :)

EDIT: Jeg er imot å påføre andre passiv røyking men å ekskludere røykere fra arbeidsmarkedet ved å avvise dem på intervju blir litt drøyt syns jeg.

6169547[/snapback]

Fin liste! Du glemte bare to grupper sånn at den blir fullkommen:

- Gamle mennesker

- Pene mennesker

Ved å utradere disse vil bildet bli perfekt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...