Gå til innhold

Bare tyn røykerne!

Bør det være lovlig for en arbeidsgiver å velge vekk røykere i ansettelsesprosessen, fordi de røyker?  

821 stemmer

1. 1. Bør det være lovlig for en arbeidsgiver å velge vekk røykere i ansettelsesprosessen, fordi de røyker?

• Ja
      474
    • Nei
      314
    • Vet ikke/ingen formening
      33

Anbefalte innlegg

Igjen, hele poenget med denne tråden er å ta rotta på røykere.... Den som ikke har skjønt det enda burde kanskje bla litt tilbake....  ;)

Virker helt uforståelig for meg.. Et emne som "Bare tyn røykerne!" synes jeg virker ganske så objektivt og moderat... :whistle:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Igjen, hele poenget med denne tråden er å ta rotta på røykere.... Den som ikke har skjønt det enda burde kanskje bla litt tilbake....  ;)

Virker helt uforståelig for meg.. Et emne som "Bare tyn røykerne!" synes jeg virker ganske så objektivt og moderat... :whistle:

5503017[/snapback]

Ikke sant :hmm:

Lenke til kommentar
Kunne nesten ha skrevet det samme om alkohol eller et hvilket som helst annet rusmiddel  :p

Ja det kunne du. En som er avholdsmann stiller således sterkere enn en som drikker. Jeg ville ikke sett på det som feil om en arbeidsgiver nektet å ansette en som er avhengig av alkohol.

Lenke til kommentar
Det vil fortsatt være hykleri av foreldre som røyker å fortelle barna sine at røyking er usunt. Da ser barna at ord og handling er i praksis to forskjellige ting.

Tror vi må begynne der, dvs. nettopp den eldre generasjonen.

Hvordan skal tror du det tar seg ut når f.eks. en ungdomskolelærer liksom skal fortelle hvor fælt røyking er og etterpå står samme person ute å røyker foran alle ungdommene ? :cry:

5502649[/snapback]

Når skal det bli slutt på disse illusjonene om forbilder?

Min far og min mor røykte, de fikk 6 barn, kun en av oss begynte å røyke.

Min mann er en av 11 søsken der ingen av foreldrene røykte, av disse begynte 9 å røyke.

Dette viser nemmelig det motsatte av det du sier.

Derimot var min manns far svert glad i alkohol i store perioder og da skulle etter dine beregninger alle barna drikke,slik er det ike 7 av dem er totalt avholdende og resten tar en dram men kun ved festlige anledninger.

Nei jeg tror nettop at det at folk som vet hva de snakker om uttaler seg har størst effekt, istedenfor at en ikkerøyker skal stå å uttale seg kun på teoretisk grunnlag.

Om du skal kjøpe en brukt bil stoler du da mest på selgern som sier den er bra eller på den tidligere eiern som advarer deg for det er bare problemer med den :hmm:

Lenke til kommentar
Det vil fortsatt være hykleri av foreldre som røyker å fortelle barna sine at røyking er usunt. Da ser barna at ord og handling er i praksis to forskjellige ting.

Tror vi må begynne der, dvs. nettopp den eldre generasjonen.

Hvordan skal tror du det tar seg ut når f.eks. en ungdomskolelærer liksom skal fortelle hvor fælt røyking er og etterpå står samme person ute å røyker foran alle ungdommene ? :cry:

Nahh, blir vel omtrent som når en fjortiss med pustebesvær og en onkel som døde av kols prøver å overbevise resten av verden om at alle som ikke gjør som ham er idioter og ikke burde regnes med, sparkes frea jobben, og ikke minst tynes...

Hmmm.... Høres det kjent ut??? :-)

Lenke til kommentar
Om du hadde ant hvor mange løsninger som fannt sted i (røyke)pausene hadde du visst bedre enn å komme opp med slike forslag. teoretisk sett ville slikt kunne fungere i enkelte produksjonsbedrifter med samlebånd men det er nok bare i teorien. Til det betyr trivsel og ansvar alt for mye.     hilsen en som jobber med effektivtetsanalyser i produksjonsbedrifter.

Vel jeg kan ikke uttale meg om dine erfaringer,selv om du mener jeg ikke har noen :)

Jeg synes du skal lese hva som står der og eventuellt argumetere imot i stedet for å furte, med eller uten smily.

Hilsen mangeårig sykepleier med lederannsvar og en mann med eget firma  :innocent:

G.K.O.

5496798[/snapback]

Ja det var et slagkraftig argument fullt av erfaring og kunnskap.

Lenke til kommentar

Ok, tar gjerne dritt for at jeg røyker, men en ting jeg ikke fatter er hvorfor Babelfisken og G.K.O. krangler når jeg er enig med begge to??

Ha en fin kveld, både røykere og ikke røykere, arbeidstagere, arbeidsgivere, sosialklienter, trygdemottagere, skole-elever, barnehagebarn og alle andre :)

Lenke til kommentar
Jeg synes du skal lese hva som står der og eventuellt argumetere imot i stedet for å furte, med eller uten smily.

Ja jeg leste hva som stod der

Om du hadde ant hvor mange løsninger som fannt sted i (røyke)pausene hadde du visst bedre enn å komme opp med slike forslag

Og her sier du jo at jeg ikke aner,hvor har du det fra?

Ja det var et slagkraftig argument fullt av erfaring og kunnskap.

Tja er ikke ca 30 år i arbeidslivet erfaring? Av disse er de 10 siste med lederannsvar for ca 25 ansatte, jeg vil iallefall hevde at det er det :)

Ok, tar gjerne dritt for at jeg røyker, men en ting jeg ikke fatter er hvorfor Babelfisken og G.K.O. krangler når jeg er enig med begge to??

Hva andre gjør vet ikke jeg,men jeg krangler ikke.

Her påpeker jeg bare min mening der jeg tolker at en som skriver

Om du hadde ant hvor mange løsninger som fannt sted i (røyke)pausene hadde du visst bedre enn å komme opp med slike forslag
uten i det hele tatt å vite noe om meg og min bakgrunn,tar feil ang hva jeg aner . Endret av GKO
Lenke til kommentar
Kunne nesten ha skrevet det samme om alkohol eller et hvilket som helst annet rusmiddel  :p

Ja det kunne du. En som er avholdsmann stiller således sterkere enn en som drikker. Jeg ville ikke sett på det som feil om en arbeidsgiver nektet å ansette en som er avhengig av alkohol.

5503060[/snapback]

Det blir ikke rett å sidestille alkohol og røyk, da de som er avhengige av førstnevnte (les påvirket i arbeidstiden) utgjør en sikkerhetsrisiko for seg selv og sine omgivelser i de fleste yrker. Personlig vet jeg ikke om noen jobber der det å være alkoholpåvirket er godtatt (kanskje vinsmakere..? :p ).

Når det gjelder røyking i arbeidstiden er det ikke noe problem for arbeidgivere med dagens regelverk å forby røykepauser (untatt i yrker som har lovpålagte pauser der arbeidstakeren disponerer tiden selv), og dermed er argumentet om inneffektivitet slått dødt til jorden.

Uansett, jeg vil tro at ivrige sms-tastere/mobiltelefonringere utgjør vel så mye inneffektivitet som de som tar seg et par sigaretter i løpet av en arbeidsdag ;)

Lenke til kommentar

Burde dessuten innføre forbud mot folk med unger som spiller fotball.... Er rimelig dritt lei en kollega som uten hemninger bruker nesten hele dagen i telefonen for å arrangere kamper, bestille dommere osv.... :thumbdown:

Er det forresten noen som vet om det er lov å røyke på BA's ruter til London? Kunne tenke meg en langhelg i Soho, med eller uten røyk :-)

Lenke til kommentar
Burde dessuten innføre forbud mot folk med unger som spiller fotball.... Er rimelig dritt lei en kollega som uten hemninger bruker nesten hele dagen i telefonen for å arrangere kamper, bestille dommere osv....  :thumbdown:

Er det forresten noen som vet om det er lov å røyke på BA's ruter til London? Kunne tenke meg en langhelg i Soho, med eller uten røyk :-)

5503778[/snapback]

Desverre.. sist jeg reiste til London med BA var der ikke-røyk på alle plassene.

Lenke til kommentar
Burde dessuten innføre forbud mot folk med unger som spiller fotball.... Er rimelig dritt lei en kollega som uten hemninger bruker nesten hele dagen i telefonen for å arrangere kamper, bestille dommere osv....  :thumbdown:

5503778[/snapback]

Desverre.. sist jeg reiste til London med BA var der ikke-røyk på alle plassene.

5504133[/snapback]

Hmm.... Nesten to timer jo?? Pluss ventetiden på Gardermoen?? Heldigvis vet jeg at det finnes plasser på Heathrow hvor det kan røykes :-)

Lenke til kommentar
Hehe Dotten !

Ingen karriere i sjøforsvaret for fete folk...

http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/01/26/455967.html

Så vi er på vei mot et sorteringssamfunn i alle områder.

5504568[/snapback]

På vei?? Nå har man vel alltid sortert arbeidstakere utifra visse vilkår som er ment å passe til en arbeidsbeskrivelse. Dette er da ikke noe nytt?

5504666[/snapback]

Selvfølgelig har vi sortering i arbeidslivet. Det er jo en selvfølge.

Relevant utdannelse og praksis er først på denne lista.

Kroppslige "mangler" kan jo være en annen.. En som mangler armer er jo ikke særlig relevant som fx dørvakt i en bar..

Overvekt kan jo være et hinder for en del jobber, og psykisk ustabilitet kan være et hinder for mange typer arbeid.

Selv om vi har religionsfrihet i Norge, og lover som hindrer diskriminering av religion, så er vel ikke en satanist særlig relevant som prest i Den Norske Kirke...

Alt dette og en mengde andre faktorer er jo ganske innlysende hindre i arbeidslivet. Men man må alikevel ikke bruke det faktum at siden det fins "filtre" som sorterer mennesker etter div kvalifikasjoner eller mangler, at man da har lov til å sortere mennesker i arbeidslivet og hindre dem arbeid pga "laster" de har, som ikke går utover yrket de skal utøve.

Lenke til kommentar
Hehe Dotten !

5504568[/snapback]

Slik er det nå bare. Er også ønskelig fra enkelte ledere å forby røyking ombord, noe som har fått røykere til å tilte litt. Tanken på å seile tre uker uten røyk er lite tiltalende. Merkverdig, ettersom det i en krigssituasjon ville vært uhørt å tillate røyking, en sneip ser man på lang avstand og med ammo på dekk til enhver tid kan man glemme å røyke. Men jeg ville ikke jobbet med halve besetningen som ikke fikk tilgang på røyk, en som ikke får sin gjevne tilgang på nikotin takler presset dårligere og utgjør en større risiko. I mitt yrke har jeg full forståelse for om man ikke vil velge røykere. Ikke takler de sjøen særlig bra heller, av en eller annen grunn.

Angående fedme, så er det et blandet tema. Jeg har intet problem med en 100kg+ kollega såfremt vedkommende tilfredsstiller de fysiske kravene (styrke, kondisjon). Dette er personer som er vesentlig sterkere enn de fleste, og jeg tror min 125kg tunge kollega lettere ville kunne dra meg opp fra bunnen av fartøyet enn min 70kg tunge spirrevipp av en kollega.

Er en utopi å ikke forvente overvekt blant sjømenn, her sitter man i ro i flere uker mens man seiler og får avsatt fattige to timer uken når det er stilleligge til fysisk fostring. GIS kan, unnskyld meg uttrykket, dra dit peppern gror med dette ønsket så lenge han ikke sørger for å legge forholdene til rette for soldatene. Det eneste han har maktet i sine år er å demotivere soldatene. Gamle GIS K.B Olsen er dypt savnet blant de fleste.

5503060[/snapback]

Det blir ikke rett å sidestille alkohol og røyk, da de som er avhengige av førstnevnte (les påvirket i arbeidstiden) utgjør en sikkerhetsrisiko for seg selv og sine omgivelser i de fleste yrker. Personlig vet jeg ikke om noen jobber der det å være alkoholpåvirket er godtatt (kanskje vinsmakere..? :p ).

Når det gjelder røyking i arbeidstiden er det ikke noe problem for arbeidgivere med dagens regelverk å forby røykepauser (untatt i yrker som har lovpålagte pauser der arbeidstakeren disponerer tiden selv), og dermed er argumentet om inneffektivitet slått dødt til jorden.

Uansett, jeg vil tro at ivrige sms-tastere/mobiltelefonringere utgjør vel så mye inneffektivitet som de som tar seg et par sigaretter i løpet av en arbeidsdag ;)

5503666[/snapback]

De sidestilles ikke, men begge faktorer kan være vesentlige i en vurdering av jobbsøker. Det at jeg er far og det at jeg liker alkohol i ny og ne anser jeg som kunne være en negativ faktor i endel jobbsammenhenger og har intet problem med at det kan brukes som negative faktorer. Det at jeg ikke røyker forventer jeg likeså kan benyttes som en positiv faktor. Det er heller ikke slik at en arbeidsgiver kan ha oversikt over hvilken pauser som blir tatt til enhver tid, er nok av tilfeller hvor man enkelt kan ta seg en "ulovlig" pause. Arbeidstagere som blir nektet røyk ila arbeidsdagen kan også naturligvis bli påvirket av dette, som alle som er avhengig av et narkotisk stoff blir om man ikke får jevnlig tilførsel.

Jeg finner det fortsatt merkverdig at enkelte ønsker å forby en arbeidsgiver å bruke røyking som en faktor i vurderingsprosessen.

Lenke til kommentar
Hehe Dotten !

5504568[/snapback]

På vei?? Nå har man vel alltid sortert arbeidstakere utifra visse vilkår som er ment å passe til en arbeidsbeskrivelse. Dette er da ikke noe nytt?

5504666[/snapback]

Nå tenkte jeg på sorteringssamfunn pga. av livstil og levevaner...

Lenke til kommentar

Det er heller ikke slik at en arbeidsgiver kan ha oversikt over hvilken pauser som blir tatt til enhver tid, er nok av tilfeller hvor man enkelt kan ta seg en "ulovlig" pause. Arbeidstagere som blir nektet røyk ila arbeidsdagen kan også naturligvis bli påvirket av dette, som alle som er avhengig av et narkotisk stoff blir om man ikke får jevnlig tilførsel.

Jeg finner det fortsatt merkverdig at enkelte ønsker å forby en arbeidsgiver å bruke røyking som en faktor i vurderingsprosessen.

5505387[/snapback]

Den retorikken kjøper jeg ikke. Det blir som om politiet skulle ta fra kjørekortet fra alle som har en bil med 300+HK, med den begrunnelse om at alle som har denne type bil ofte bryter fartsgrensene. Forhåndsdømming er noe man bør holde seg for god til.

Lenke til kommentar

Det er heller ikke slik at en arbeidsgiver kan ha oversikt over hvilken pauser som blir tatt til enhver tid, er nok av tilfeller hvor man enkelt kan ta seg en "ulovlig" pause. Arbeidstagere som blir nektet røyk ila arbeidsdagen kan også naturligvis bli påvirket av dette, som alle som er avhengig av et narkotisk stoff blir om man ikke får jevnlig tilførsel.

5505387[/snapback]

Den retorikken kjøper jeg ikke. Det blir som om politiet skulle ta fra kjørekortet fra alle som har en bil med 300+HK, med den begrunnelse om at alle som har denne type bil ofte bryter fartsgrensene. Forhåndsdømming er noe man bør holde seg for god til.

5505666[/snapback]

Det er ikke det samme da en røyker er avhengig av et narkotisk stoff og således lar dette påvirke sine valg. INgenting tilsier at de som kjøper biler er avhengig av å kjøre i høy fart. Nikotin er et narkotisk stoff, det er et faktum. Det er et stoff man bli avhengig av. Man forhåndsdømmer ikke, man tar med i vurderingen at jobbsøker er avhengig av nikotin og vurderer om dette er noe som kan slå negativt ut for utførelsen av arbeidet. Røykere tar flere pauser, er mer syk og får en dårligere helse/kondisjon enn om de ikke hadde vært avhengig av nikotin(her snakker jeg generelt sett). Ansetter man en røyker så ansetter man en som er avhengig av nikotin. Det er ikke til å komme utenom.

Er man avhengig av nikotin så styrer denne avhengigheten en god del av de valgene vedkommende gjør. Å gå 7-8 timer uten røyk er også en gankse tøff affære for mange røykere. Da er det selvfølgelig en fordel å ansette en som ikke har denne risikoen. Skal virkelig ikke en arbeidsgiver få lov til å ta dette med i sin vurdering av en jobbsøker? Faktum er at røykere er avhengig av et narkotisk stoff og denne avhengigheten styrer en god del av de valgene man gjør.

Det er og forblir slik at det å være avhengig av nikotin kan ha mange negative faktorer med releavns for en ansatt og ingen positive. Dette bør vitterlig en arbeidsgiver få lov til å ta med i sin vurdering.

Likeså om man er far/mor, er overvektig, er undervektig, drikker, er avholdsmann, er singel osv. er faktorer som kan være av relevans når man skal finne en ansatt. Å faktisk forby en arbeidsgiver å kunne benytte røyking som faktor i sin vurdering er og forblir irrasjonelt og direkte merkelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...