Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

edonkey og nettverk

Anbefalte innlegg

Har da sdsl og har fire maskiner koblet opp via en switch. Servermaskinen min benytter xp.

Får ikke sendt ting over irc eller lastet ned ting fra edonkey eller direct connect

Hvordan kan jeg ordne dette?

alt går fra server,men jeg vil at de andre maskinene skal ha tilgangen også

Takker for eventuelle svar

[ Denne Melding var redigert av: Gomez på 2002-09-11 23:06 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Mulig at problemet med at du ikke får brukt slike fildelingsprogrammer på de andre pc'ene er at de ikke har en 'offentlig' ip-adresse. Spørs hvordan oppkoblingen på ditt sdsl-abb fungerer (om du har en router utenfor switch'en som er konstant på nett a la NextGenTel sin løsning eller dial-up a la Telenor), men uansett har du nok kun 1 ip tildelt fra din isp, mens de øvrige pc'ene har ip-adresser f.eks. 192.168.0.1, 192.168.0.2 osv.

Dersom du har en router som tar seg av oppkobling, må trafikken nat'es til riktig pc. Ved dial-up løsning må man bruke 'internet connection sharing' på oppkoblingen, men jeg vet ikke om det er mulig å bruke disse programmene på andre pc'er enn den som er oppkoblet i slike tilfeller. Sperret port eller sperrede 'pakke-typer' i router eller en software-firewall kan også være problemet. (edonkey-servere bruker ofte port 4661 såvidt jeg har fått med meg).

Har ikke noen bedre tips å komme med dessverre.

Lenke til kommentar

Takk for svar!

Jeg benytter catch som levenrandør. Har ikke noen ruter, men kun et vanelig modem levert fra catch.

Utifra modemet går det en nettverks kabel som går inn på serveren (windows xp) Ut fra nettverkskort nummer 2 går ledning inn på en liten 5 port switch.

Ingen av de 4 maskinene har mulighet til å sende filer over irc eller benytte programmer som direct conncet og edonkey. Dette er kun mulig fra servermaskinen. Min teori er at dette kan endres i windows men jeg vet bare ikke hvor

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-18 12:16, skrev Gomez:

Takk for svar!

Jeg benytter catch som levenrandør. Har ikke noen ruter, men kun et vanelig modem levert fra catch.

Utifra modemet går det en nettverks kabel som går inn på serveren (windows xp) Ut fra nettverkskort nummer 2 går ledning inn på en liten 5 port switch.

Ingen av de 4 maskinene har mulighet til å sende filer over irc eller benytte programmer som direct conncet og edonkey. Dette er kun mulig fra servermaskinen. Min teori er at dette kan endres i windows men jeg vet bare ikke hvor

Dette kan vel ikke endres i windows, da støtten for NAT er *veldig* begrenset i Windows.

Du må enten kjøpe en "bredbånds router", og kjøre "port forwarding" til klient-maskinene, eller sette opp en linux-router.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-19 11:01, skrev Flavabone:

Quote:

Den 2002-09-19 10:44, skrev Killer_DT:

Smoothwall er et bra alternativ! smoothwall.org

Jepp, smoothwall er kjempe!

Men funker det til DSL da?

Harkke fått det til der jeg, noen som vet om en Smoothwall DSL-guide?

*kremt* det er laga for DSL/Ethernett.

Kjører/drifter selv en Smoothi hos en kamerat, funker perfekt!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...